Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avlopp  (läst 4877 gånger)

Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
avlopp
« skrivet: 03 feb-17 kl 13:39 »
hur är det med avlopps "tvång" ? jag har tänkt att ha en borrad brunn för vatten, mulltoa med urinseparator där jag själv sprider ut urinet på tomten. För personlig renhållning har jag tänkt bygga en bastu(gammal stil där man tvättar sig på naturligt sätt med naturliga tvättmedel utan kemikalier) ...är jag tvungen att ha någon form av brunn? går det i så fall komma undan på någotvis? har hört talas om biologiskt nedbrytbara dammar (har egentligen inte något bekymmer med hur jag ska ta hand om min hygiens såkallade avfall...men myndigheter har ju ofta så mycket o lägga näsan i blöt så kan va bra att veta)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: avlopp
« Svar #1 skrivet: 03 feb-17 kl 13:50 »
Du måste alltid kontakta din lokala kommun. Men i princip blir det avloppskrav om du har vatten in, och det har du ju. Det vattnet försvinner inte, utan du får ju åtminstone gråvatten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: avlopp
« Svar #2 skrivet: 04 feb-17 kl 00:11 »
Om man inte vill väcka den björn som sover genom att kontakta en tjänsteman på kommunen, så kan man ju åtminstone läsa på kommunens hemsida och ta reda på själv hur det lokala regelverket ser ut.

Ska man diskutera frågorna närmare här på forumet måste du till att börja med tala om vilken kommun det gäller, och om några särskilda bestämmelser gäller för just den plats inom kommunen där du vill anlägga ditt avlopp. T ex kan vissa områden i närheten av vattentäkter eller känslig natur ha strängare krav än resten av kommunen, det kan vara skillnad beroende på om det finns detaljplan eller inte för ditt område osv.


Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: avlopp
« Svar #3 skrivet: 04 feb-17 kl 01:48 »
Väck inte den björn som sover är bästa tipset. Regelverken är i princip byggda enligt principen "tänk om alla" fast det är en piss(!) i Mississippi med vanligt grävt utedass t,ex.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: avlopp
« Svar #4 skrivet: 04 feb-17 kl 14:50 »
Det går att lämna in latrintunnor på särskilda avhämtnignsplatser, man behöver också ett godkänt kärl (även med påstoa, man har för mig att det även finns godkända plastsäckar för dem man tömmer den i, så till tex separett toan kan du använda tömningspåsar.).

Urin kräver formellt sett tillstånd likt gråvatten, men de tär lättare att få än för fast latrin.
Ibland räcker det med en stenkista till separett och liknande. (om det inte är nära skyddsklassade områden som vattentäkter, mm).
Du kan använda samma även till BDT gråvatten (dvs, duschvatten, disk, mm).

Kompostering av latrin kräver separat tillstånd, men har du detta så finns det nedbrytningsbara toasäckar man kan gräva ned i latrinkomposten så förmultnar allt.
Brukar förmultna skapligt på någon säsong.
Vi kör tvåbädd system, men det för oseparerat.
Det är skitenkelt att sköta när man väl vant sig, enda jag drar mig för är att tömma tunnan/säcken... Resten är mest bara jord och ibland pappersrester som försvinner på någon vecka. Man får luckra med en grep emellanåt och fylla på med annat material, tex jord och trädgårdsavfall, matrester, mm. Efter ytterligare något år när det känns frecht och inte luktar kan man sprida ut det i trädgården.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: avlopp
« Svar #5 skrivet: 05 feb-17 kl 22:48 »
Tänk så det har blivit... Det är "alternativt" att smita undan reglerna och skita ner i naturen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: avlopp
« Svar #6 skrivet: 06 feb-17 kl 04:23 »
Tänk så det har blivit... Det är "alternativt" att smita undan reglerna och skita ner i naturen.

Det är nog inget nytt, alla restriktionerna  myndigheterna inför  har ju alltid varit "fel". Att skita ned i naturen anses vara "naturligt"

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: avlopp
« Svar #7 skrivet: 06 feb-17 kl 10:49 »
Om man har tillstånd och sköter komposten är det inga problem, har fungerat fint här sedan 50 talet.

Var dock något äckel som hyrde en stuga i närheten och bara ställde ut fulla tunnor ute på grannens mark, sedan hämtade de nya tunnor av vad de hittade.
Sådant är däremot riktigt snuskigt och drar dit råttor, sjukdomar och skit utöver dåligt intryck. Det finns äckliga människor.

Jag försöker se till att komposteringen börjar redan i tunnan.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: avlopp
« Svar #8 skrivet: 06 feb-17 kl 15:47 »
Det är i många fall inte miljöhänsynen man smiter ifrån utan en stor kostnad som inte leder till bättre avloppsresultat.

Att myndigheterna lyfter hela landet ett steg kan mycket väl vara ett stort steg bakåt för intresserade individer. Dessutom får tokigheter stor genomslagskraft när de blir tvingande för en stor grupp.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: avlopp
« Svar #9 skrivet: 09 feb-17 kl 07:35 »
Det är i många fall inte miljöhänsynen man smiter ifrån utan en stor kostnad som inte leder till bättre avloppsresultat.

Så kan det ju vara förstås, men jag tycker också inställningen till myndigheter ibland är lite märklig här. Jag tror det är sällsynt att miljöinspektörer är folk som inte kom in på polishögskolan och istället läser till miljövetare för att kunna trycka till folk på annat sätt.
Att kommunerna blivit hårdare med enskilda avlopp beror ju på att övergödning är ett växande miljöproblem som måste åtgärdas.

Sen stämmer det tyvärr att det i vissa fall är svårt att hitta lagrum för system som fungerar bra, så att det nog hade varit bättre att "inte fråga"...

För att också försöka svara på frågan i tråden, jag tycker också kommunen ska kontaktas, för det är rätt stor skillnad på vad som gäller. Men det kan nog vara så att de inte ställer krav på avlopp om du inte tänkt dra in vattnet inomhus, jag tolkar det nog så eftersom du inte tänkt ha något avlopp ut?

Bastun kan vara en sån sak som inte är värt att ta upp.... Om miljöinspektören tvingas ta ställning till om avlopp behövs eller inte är risken att de ställer krav för att inte strida mot miljöbalken, trots att miljövinsten är liten. ett sånt avlopp, duschvatten och hänsynsfulla rengöringsprodukter är ingen stor miljöfara, det bör kunna ledas bort med ett rör till en översilningsyta (dvs hällas ut på lämpligt ställe där marken har möjlighet att ta emot vattnet utan att det blir sumpigt.

Det kan mycket väl vara så att du redan har tillståndför eget omhändertagande, förutsatt att någon bott på fastigheten innan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: avlopp
« Svar #10 skrivet: 09 feb-17 kl 13:16 »
Man skall inte leda ut orenat avlopp i sjöar och vattendrag, inte heller BDT/gråvatten.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: avlopp
« Svar #11 skrivet: 09 feb-17 kl 14:52 »
Man skall inte leda ut orenat avlopp i sjöar och vattendrag, inte heller BDT/gråvatten.

Men även om man inte aktivt leder ut det i ett vattendrag, så är det ju där som näringen hamnar, om inte näringen samlas upp på något annat sätt. Även om man bara häller ut slaskvattnet på gräsmattan, så hamnar ju näringen till sist i ett vattendrag

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: avlopp
« Svar #12 skrivet: 09 feb-17 kl 15:38 »
Allt beror på mängd, om du inte häller ut mer än att gräset hinner att ta upp näringen och producera ny grönmassa så rinner det inte ut i sjöarna. Så ser du bara till att sprida över tillräckligt stor yta så har du en manuell infiltrationsanläggning  :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: avlopp
« Svar #13 skrivet: 09 feb-17 kl 17:14 »
Allt beror på mängd, om du inte häller ut mer än att gräset hinner att ta upp näringen och producera ny grönmassa så rinner det inte ut i sjöarna. Så ser du bara till att sprida över tillräckligt stor yta så har du en manuell infiltrationsanläggning  :)
Och hur gör en det vintertid  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: avlopp
« Svar #14 skrivet: 09 feb-17 kl 18:11 »
Men även om man inte aktivt leder ut det i ett vattendrag, så är det ju där som näringen hamnar, om inte näringen samlas upp på något annat sätt. Även om man bara häller ut slaskvattnet på gräsmattan, så hamnar ju näringen till sist i ett vattendrag

Man reglerar främst tre parametrar nr det gäller enskilda avlopp; fosfor, kväve och BOD (syreförbrukande ämnen). BOD tas med fördel upp av en gräsmatta (det är lite förenklat de komposterbara delarna av de fasta partiklarna i avloppsvattnet). Det finns ju en risk att det inte blir så trevligt med typ fettrester och så på gräsmattan, men risken för läckage till vattendrag är i de flesta fall liten.
Kväve övergår, förutsatt rätt förutsättningar, till kvävgas, och i ytliga jordlager finns ofta rätt förutsättningar. Fosfor kan inte avgå som gas utan binds till partiklar i jordmassorna, och fastläggs där tills marken är "mättad" på fosfor. Det kan också tas upp av växtlighet, men frigörs igen då växten vissnar, så det är bara en tillfällig fastläggning.

I BDT-vatten är det inte så mycket näringsämnen, så en diskbalja (eller avloppet från en dusch i en bastu som i den här tråden) kan nog hällas ut på gräsmattan utan att man riskerar att bidra till övergödning av sjöar och hav. Toalettavlopp är kanske mindre lämpliga att leda bort så, men främst av andra skäl ;).

Sen är det ju problem med andra ämnen också, som i nuläget inte regleras, t.ex. läkemedel och tungmetaller, men iallafall läkemedel bryts nog ner bättre av en gräsmatta än av kommunala reningsverk som de är uppbyggda idag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: avlopp
« Svar #15 skrivet: 11 feb-17 kl 13:05 »
Ja nog är en gräsmatta bättre än det normala förfarandet som kommunerna oftast har, men i en stad blir det så mycket skitvatten att det blir svårt att lösa på annat sätt. När en enskild avloppsinnehavare får det svårt så spelar det ingen roll, föreskrifter är föreskrifter och drivs igenom.

Vill man släppa ut sitt avloppsvatten så naturen har en chans att ta hand om det på ett bra sätt så får man spara vattnet till växtsäsongen kommer åter.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: avlopp
« Svar #16 skrivet: 11 feb-17 kl 14:39 »
...
Vill man släppa ut sitt avloppsvatten så naturen har en chans att ta hand om det på ett bra sätt så får man spara vattnet till växtsäsongen kommer åter.
Förvisso, men då skulle det bli en hel del jobb med det, för om, låt säga, att ett 2-personers hushåll släpper ifrån sig 100 liter urin i månaden x 6-7 månader, som ska lagras nånstans och sen spädas och vattnas ut på odlingarna.
Ett enpersonshushåll skulle kunna reda ut det rent praktiskt om personen är frisk och stark annars kan det nog bli lite problem även där?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: avlopp
« Svar #17 skrivet: 11 feb-17 kl 19:34 »
Urinen är inga problem att lagra, det blir ju helt hanterbara volymer även från en barnfamilj. Problemet är gråvattnet eftersom det drar iväg i volym. Men snålar man så skulle man klara även en barnfamilj på en stor ovanjordbassäng för 6-7000kr. Och då kunde man vattna med gott samvete även under en torrsommar.

Mustapeikko

  • Inlägg: 47
  • vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
SV: avlopp
« Svar #18 skrivet: 06 mar-17 kl 07:02 »
Myndigheter är myndigheter...ibland bra ibland anus...bara att inse...dock kanske man ska tagga ner lite med att folk "vill" skita ner...tror ju personligen att förmultnat bajs på plats är en bättre lösning än att det ska hämtas upp/lämnas in och renas om man tänker på transporter etc...vad det gäller gråvatten osv så använder jag inget med kemikalier i vare sig till egen tvätt eller kläder och urinet känns heller inte som något stort problem...så har liksom inga samvetskval när det gäller mitt eget utsläpp men vill hitta smidigaste vägen till att leva utan att blanda in myndigheter onödigt mycket då de har en förmåga att sätta sig emot eller vilja ha pengar...var med om att skicka in ett byggtillstånd 10gr till en kommun för att de hade gett sig fan på att huset skulle vara ritat av en arkitektfirma och en fullgod skiss i skala inte dög...så eventuell kärlek till myndigheter kan diverse personer behålla för sig själva

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: avlopp
« Svar #19 skrivet: 06 mar-17 kl 09:02 »
har själv fått ett föreläggande på mitt avlopp.
Har separett så i mitt fall handlar det om gråvatten BDT. Finns stenkista men är alltså inte godkänt.
läser man anvisningarna från miljöverket så behövs avlopp om man har vatten in,dvs någon form av pump från brunn . Bär man in vatten i hink krävs inget avlopp!!?.
Nu finns det ju "billiga" alternativ till BDT men alla slutar i en stenkista (som redan finns) .Det handlar alltså egentligen bara om slamavskiljning ,allting dräneras ju ner i marken i slutänden.
Min kommun vill istället att jag skall ansluta mig till kommunalt,dvs en dyr anslutningsavgift + stadiga inkomster till kommunen i form av avgifter + att jag får investera mycket i rördragning och ombyggnation.
kommer inte att hända då mitt behov av avlopp är minimalt. Funderar på en engelsk variant,de har ett vattenkärl på vinden som fixar tryck och som man alltså bara fyller på med en vanlig pump o vattenslang. Miljöverkets krav är därmed uppfyllt (hink) och befintlig  stenkista kan vara kvar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: avlopp
« Svar #20 skrivet: 06 mar-17 kl 10:09 »
Jag har faktiskt var it in på reningsverket och detaljstuderat deras process, det går i princip rätt ut där också, jag blev nästan chockad över hur litet rening det egentligen krävdes, vet inte riktigt vad jag förväntat mig, typ sterilisering och filtertorn kanske, men man förklarade att bakterier mm i avskiljnningsbassängerna bröt upp rötmassa på samma vis och kväveavgång, fosfatrening, mm sköttes av dessa på motsvarande vis. Eftersom man regelbundet tog prover på utsläppsvattnet så tyder det ju på att det verkar stämma...

Sedan får man kanske tänka på vilka kemikalier som går att kompostera och sådant, men man skall egentligen inte heller spola ned en massa kemiska preparat, gamla mediciner och annat i toan heller om man inte vet vad det är... Vanliga hushålls kemikalier skall inte vara några särskilda problem, tex fosfat skall brytas ned till gödning som bakterierna tar hand om till vad jag hört närmare 99% i reningsverket, men mediciner, underliga bakteriedödande medel (farliga på grund av att de på sikt kan orsaka mutationer hos skadliga bakterier så att vissa antibiotika inte längre fungerar), andra underliga kemikalier går ofta inte att få bort tillfredsställande i reningsverket heller.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: avlopp
« Svar #21 skrivet: 07 mar-17 kl 20:15 »
Och kommunala reningsverk har ofta även bräddningsstationer där avloppet faktiskt går rätt ut om det skulle komma för mycket regnvatten och späda ut avloppsvattnet då ledningsnätet är otätt eller felbyggt.


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: avlopp
« Svar #22 skrivet: 07 mar-17 kl 20:38 »
Jag har faktiskt var it in på reningsverket och detaljstuderat deras process, det går i princip rätt ut där också, jag blev nästan chockad över hur litet rening det egentligen krävdes, vet inte riktigt vad jag förväntat mig, typ sterilisering och filtertorn kanske, men man förklarade att bakterier mm i avskiljnningsbassängerna bröt upp rötmassa på samma vis och kväveavgång, fosfatrening, mm sköttes av dessa på motsvarande vis. Eftersom man regelbundet tog prover på utsläppsvattnet så tyder det ju på att det verkar stämma...

Sedan får man kanske tänka på vilka kemikalier som går att kompostera och sådant, men man skall egentligen inte heller spola ned en massa kemiska preparat, gamla mediciner och annat i toan heller om man inte vet vad det är... Vanliga hushålls kemikalier skall inte vara några särskilda problem, tex fosfat skall brytas ned till gödning som bakterierna tar hand om till vad jag hört närmare 99% i reningsverket, men mediciner, underliga bakteriedödande medel (farliga på grund av att de på sikt kan orsaka mutationer hos skadliga bakterier så att vissa antibiotika inte längre fungerar), andra underliga kemikalier går ofta inte att få bort tillfredsställande i reningsverket heller.

Om du inte kan skilja på rening av dricksvatten (sterilisering och filtertorn)  och avloppsvatten, och uppenbarligen inte vet hur avloppsrening fungerar (du skiljer inte mellan biologisk och kemisk rening), så var det nog inga detaljstudier!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: avlopp
« Svar #23 skrivet: 07 mar-17 kl 20:50 »
Filtertorn används ju ibland till avloppsvatten, och sterilisering används i vissa fall, och framför allt när det gäller reningsverk för badvatten. Så att man som lekman förväntar sig något sådant är väl inte så konstigt, speciellt som det är så uppskruvat när man skall åtgärda egna anläggningar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: avlopp
« Svar #24 skrivet: 07 mar-17 kl 21:02 »
Givet är det ju olika metoder för dricksvatten och för avlopp hos de kommunala reningsverken.
Dricksvatten är givetvis bättre renat och renat med andra processer än med rötbassänger...
Dricksvatten hämtar man ju dock idag normalt inte från ytvatten, i allafall inte här i modern tid.

Men vad jag syftade på är att det renade avloppsvattnet skall vara i teorin närapå drickbart om det inte innehöll konstgjorda gifter eller extrema sjukdomar.

Jag antog att diskussionen rörde rening av avlopp.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: avlopp
« Svar #25 skrivet: 07 mar-17 kl 23:53 »
Jodu, drickbart kanske man skulle tro om man ser till kraven som ställs på den enskilde, men vattnet som gått genom ett avloppsreningsverk dricker man inte outspätt.

Ytvatten används ofta som dricksvatten, stora städer som Stockholm och Göteborg sörplar i sig rejält. Och det finns de som ligger sist i sjösystem som dricker de andra uppströms liggande städernas avloppsvatten, t ex Norrköping. Spetsat med Skärblacka bruks utsläpp ;D

Men efter en dos av fällningskemikalier, oftast aluminium för att kemtrailsnissarna skall få det invärtes också, och en liten klorering så slinker det ner ;D

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: avlopp
« Svar #26 skrivet: 08 mar-17 kl 03:27 »
Givet är det ju olika metoder för dricksvatten och för avlopp hos de kommunala reningsverken.
Dricksvatten är givetvis bättre renat och renat med andra processer än med rötbassänger...
Dricksvatten hämtar man ju dock idag normalt inte från ytvatten, i allafall inte här i modern tid.

Men vad jag syftade på är att det renade avloppsvattnet skall vara i teorin närapå drickbart om det inte innehöll konstgjorda gifter eller extrema sjukdomar.

Jag antog att diskussionen rörde rening av avlopp.

En majoritet av Sveriges vattentäkter är just ytvattentäkter, Stockholm tar sitt vatten från Mälaren och Göteborg från Göta Älv

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: avlopp
« Svar #27 skrivet: 08 mar-17 kl 06:34 »
En majoritet av Sveriges vattentäkter är just ytvattentäkter, Stockholm tar sitt vatten från Mälaren och Göteborg från Göta Älv

De absolut flesta vattentäkterna i Sverige använder grundvatten. Se https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/rapporter/2008/2008_livsmedelsverket_11_dricksvattenkontroll_2007.pdf , sida 22 (pdf-sidnumreringen, inte den numrering som står nertill på sidorna). Bifogar ett utdrag här.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: avlopp
« Svar #28 skrivet: 08 mar-17 kl 10:32 »
Fast med tanke på att de riktigt stora vattenförbrukarna använder ytvatten så är det nog minst lika många personer i Sverige som dricker ytvatten som grundvatten.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: avlopp
« Svar #29 skrivet: 08 mar-17 kl 11:48 »
Renar man ytvatten spelar det väl ingen roll, men just de verk jag besökt har lagt om till grundvatten för att slippa klorering (eller i allafall kunna minska mängden kemikalier, men cisternlagrat vatten i staden behandlas fortfarande vad jag hört, vilket verkar rimligt) efter filterprocessen, men det förutsätter ju att detta är rimligt på den plats det gäller vad gäller tillgång till grundvatten som inte tex suger in saltvatten från havet vid tung förbrukning, etc.

I allafall ser det ut såsom jag beskrev här, där jag bor, dvs avlopp renas genom moderna biobäddar (det mesta av tungmetaller, mm verkar enligt vad sagts mig lagras i rötslammet som kan skummas av, men inte alla ämnen som tex vissa typer av mediciner, mm Fostfatföreninger, tex från tvättmedel skall försvinna i biobäddarna då bakterierna omvandlar det till näring som de förbrukar, resten skall enligt uppgift samlas i restslam som kan läggas ihop med det övriga rötslammet), vilka följaktligen fungerar helt enligt förväntan av labbprover att döma, dricksvatten filtreras med andra metoder (främst genom passiva mekaniska filter), och vid behov behandlas det med kemikalier om det tex finns risk att bakteriehalten kan nå potentiellt skadliga nivåer.

Är halten skadliga ämnen låg i rötslammet kan det komposteras till jord, eller spridas ut på åkrar som gödning till exempel.

Jag vet inte hur ni gör hos er och jag bryr mig inte om det heller om det bara skall vara argument i en ordstrid.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

bergshyddan

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: avlopp
« Svar #30 skrivet: 13 mar-17 kl 21:23 »
Någon som funderar på det här: http://treewellbiologiskavloppsrening.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser