Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp  (läst 13968 gånger)

tommy f

  • Gäst
Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« skrivet: 15 nov-16 kl 15:04 »
Hejsan!

Nu kommer 1000 frågor här, hoppas någon kan hjälpa mig lite på traven :)
Vi har en grävd brunn som vi tänkt tömma, kolla tillrinningen på och ta nya vattenprov från, den har tydligen haft bra vatten förr enl utsago, och förhoppningsvis kommer den kunna bli våran permanenta vattenförsörjning i huset som vi nu håller på att göra till vårat hem :)
Den är handgrävd och är uppbyggd med natursten, likt denna: (inte våran brunn på bilden)
http://2.bp.blogspot.com/-eFilyNt1lvY/Tj_S2SqF8LI/AAAAAAAAAjA/hPv7-M57Jqc/s1600/brunn+110808+008.JPG

Vi vill inte klättra ner i brunnen då den är rätt smal och vi båda har cellskräck satt vi funderar på om man bör/kan ta hit en slambil som får suga ur bottenslammet eftersom ingen använt brunnen på årtionden? Och sedan skotta i ny sand däri då detta kan göras utan att klättra ner antar jag?

Och vad behöver man för att kunna dra in själva vattnet? Brunnen ligger ca 8-9 meter ifrån huset. Och vi har egen traktorgrävare satt grävandet är inga problem!

Om man börjar ifrån början..

1: Vi gräver en rör grav på ca 60-70cm djup mellan huset och brunnen. Bra djup? (isoleras också)

2: Skaffar en PEM PN 10 slang i dimensionen 25x2,3 mm (rätt dim?) Exempelvis denna: http://www.rinkabyror.se/artikel/pem-slang-pn10-25-x-2-3-bla-stripe/

3: Hoppar ner i rör graven och gör något typ av hål i brunnen för att kunna genomföra PEM slangen? Hur gör man lättast detta? försöker få slangen mellan 2 stenar? Och hur gör man om vatten nivån i brunnen ligger över rör gravens botten?

4: Tar PEM slangen och sticker igenom den i hålet man gjort. Hur gör man sedan? Böjer man bara slangen enda ned till botten eller sticker man in PEM slangen genom hålet och fäster en 90 graders vinkel på den delen som nu är i brunn och låter den vara typ mitt i brunn? Funkar denna isf?
http://www.rinkabyror.se/artikel/prk-404-vinkel-16/
Tänker typ såhär: http://www.dinbyggare.se/file/2015/07/skiss-princip-for-gravd-brunn.jpg
Och hur tätar man hålet runt PEM slangen man gjort? Med murbruk?


5: Om man nu inte böjt slangen ner till brunnsbotten, utan satt på en 90 graders vinkel enl ovan beskrivit, tar man då en rak bit PEM slang som går enda till botten och fäster i botten änden på den en bottenventil? Och funkar då denna?
http://www.rinkabyror.se/artikel/bottenventil-25r/?select=true Och behövs någon annan koppling för att kunna fästa den på PEM slangen? Sedan fäster man den raka PEM slangen som nu har bottenventil i 90 graders vinkeln som leder ut ifrån brunn (som bilden ovan)? Hur nära botten skall bottenventilen vara utan att suga med sand eller sätta igen sig? och bör en backventil typ denna http://www.rinkabyror.se/artikel/backventil-25/?select=true monteras här någon stans? Eller sätter man den någon annan stans? Och behövs fler kopplingar för att få fast den? Eller gängas den direkt på slangen?

6: Fortsätter i rör graven och rullar ut PEM slangen mot kåken, gör en mjuk vinkel på slangen upp ur graven mot huset, Lägger ut 100mm cellplast över slangen i marken och sedan där slangen börjar vinklas upp så isoleras det runt slangen hela vägen upp i trossbotten. återfyller. Rätt?

7: Sedan skall väll en pumpautomat sättas på plats inne i huset där man tänkt att vattnet skall komma in? Funkar isf denna? http://www.rinkabyror.se/artikel/pumpautomat-10-50/ Kopplas sedan PEM slangen rätt in i pumpautomaten eller behövs någon typ av "mellan koppling" alternativ vinkel koppling eftersom PEM slangen kommer lodrätt rätt upp ur golvet? Isf vilken/vilka?

8: (här tas nog en rörmokare in) nu kopplas varmvattenberedare till ifrån pumphuset och vattenrör dras till de delar av huset de ska till (kök, tvättstuga och 2 toaletter)? Eller behövs något mer invändigt en pumphuset och varmvattenberedare?

9: För närvarande ligger det en träbyggd historia över brunnen som är helt murken, denna skall bort. Men jag tror inte det går att helt sonika slänga ett brunnslock över direkt på marken, kan man sätta en betongring längs upp som man murar(?) fast i brunnen satt det blir tätt och sedan lägga ett brunnslock på betongringen? Och isf bör man ha ett ventilationsrör med sil i brunnslocket?

Vi har även en liten stuga/hus på tomten i dåligt skick men som en vacker dag skall renoveras, och när man ändå håller på så skulle vi vilja förebygga för vatten där när vi ändå skall böka upp hela tomten, Kan man göra det? Huset ligger ca 20 m ifrån brunnen, tänker isf om man kan göra som ovan fram till steg 6, eller man behöver kanske inte ens dra ner PEM slangen till botten utan isf bara göra genomföringen i brunnen och sedan plugga slangen så länge, och sedan göra samma sak med slangen vid huset?

Mycket frågor vart det! :)

Mvh Tommy

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #1 skrivet: 15 nov-16 kl 15:39 »
Jag är ingen expert men...av erfarenhet så har jag lärt mej lite.

5. Att ha en koppling på insidan brunnen så att man kan skruva loss slangen som går ner till bottenventilen är kul att ha när bottenventilen behöver bytas/rengöras. Ventilerna ser bra ut men du behöver nog någon koppling som passar på slangen.

Räkna lite på höjden som vattnet ska transporteras gällande pumpen, och köp en med pumphus i metall, oavsett om du har tänkt att den ska stå inomhus eller utomhus. Kopplingar behövs. Placera den så att du kan komma åt och koppla på vatten för att "spä" den innan start.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #2 skrivet: 15 nov-16 kl 16:18 »
...På fråga om dimension slang  till huset...Väljer du en grövre slang där bortåt 40mm så blir det väl en bra vattenbuffert där för pumpen som då borde jobba lättare... Finns sedan allehanda skarvar till sugslangen med ventil du ska ha i brunnen...Likaså allehanda böjar som behövs från den kraftiga slangen till brunn och in i huset till pumpen...Frågan är om en enfas räcker för husbehov... Kan ju kolla så man får utrymme att klättra ner i brunnen eller andra ska göra det så man inte blockerar totalt med slang och böj...Behöver inte sitta exakt i mitten...Man kan ju även lägga ner en liten ring i botten på brunnen där silen för stöd...Silen ca 10-15cm över botten borde räcka...Bygga på brunnen på ovansidan med en ring helst med förminskning blir nog bra...Lock med ventil ska det vara, brukar vara ett böjt rör...Rensning av botten kanske kan göras med en finmaskigare håv på en lång käpp eller slana  :D

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #3 skrivet: 15 nov-16 kl 19:04 »
En annan bra sak att kolla till att börja med, är hur djup brunnen är och hur långt det är från marken ner till vattenytan.

Ett alternativ till pumpautomat inomhus är att ha en dränkbar pump i brunnen och hydropress/hydrofor samt tryckströmbrytare (pressostat) inomhus. Då slipper man oljudet från pumpen. Det är också lättare att få en sådan installation att fungera om det blir stor sughöjd (avståndet i vertikalled mellan vattenytan i brunnen och pumpen) eller mycket lång sugledning för pumpautomaten.

Enfas pumpautomater brukar räcka till gott och väl när det gäller kapacitet, men de billigaste blir ofta inte så långlivade.
En nackdel med enfas är den höga startströmmen som motorn drar, det kan ge blinkningar i lyset om elnätet är klent och eventuellt knäcka huvudsäkringar. Sådant slipper man så gott som helt och hållet med en trefaspump.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #4 skrivet: 15 nov-16 kl 19:29 »
Förutom de bra kommentarerna ovan hade jag valt att lägga slangen djupare om det går. Och minst 32 mm sugslang, helst 40.

Till gäststugan hade jag lagt ner en 25 mm PEM-slang från bostadshuset pluggad i änden och inte kopplat in den. På samma djup.

Jag har själv installerat likadana pumpautomater i ett par hus.

Tänk på att PEM-slang inte är speciellt böjlig. Det svåraste är att få slangen att komma mellan hålet i huset till pumpautomaten i rätt vinkel, här är det lättast med mer än en 90º vinkel men det finns nog fler trix.

En dränkbar pump i brunnen har blivit billigare än det var förr och är nog bättre, mer och svårare att installera.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #5 skrivet: 15 nov-16 kl 20:53 »
...
enda till botten och fäster i botten änden på den en bottenventil? Och funkar då denna?
...
och bör en backventil typ denna monteras här någon stans?
Backventil ingår i bottenventilen så du behöver inte en lös.

Citera
Och behövs någon annan koppling för att kunna fästa den på PEM slangen?
Ja övergång till PEM-slang. Bottenventilen du länkat till har invändig gänga 25R så då behöver du en övergång med utvändig 25R. Jag har ingen erfarenhet av de med plastdelar utan bara av de i ren metall, t.ex. artnr 2296. Jag hade valt det i vinklarna också. Men större dimension.

Citera
slangen genom hålet och fäster en 90 graders vinkel på den delen som nu är i brunn och låter den vara typ mitt i brunn?
Nej sätt den ganska nära den sidan där den kommer in, annars kommer den att hänga ner och böja slangen och röra sig mycket när pumpen startar och stoppar. Men ändå tillräckligt långt in för att lätt kunna skruva fast den.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #6 skrivet: 15 nov-16 kl 21:02 »
Jag tror det blir bäst meden dränkbar pump. Då är det aldrig problem med att den inte suger eller sånt.
Och en hydrofor inomhus. Ni blir mest nöjda i längden då. Pumpautomater känns mer sommarstuga. Och kom ihåg att montera en värmekabel från huset till marken och en meter till. Då kan ni tina ifall det fryser just mellan hus och mark. Vilket det kommer att göra vis långvarig kyla. Är en jättebillig försäkring.
Jag tar vatten från en kallkälla till stugan med pumpautomat. I botten under vattenspegeln har jag ställt en plastback i vilken slangänden med bottenventilen mynnar. So kan det aldrig sugas in sand från botten.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #7 skrivet: 15 nov-16 kl 21:08 »
Det där med djup på graven kan vara ett frågetecken som nämns...Grävare finns ju så snålas på djup behövs väl inte...Kommer din grav under vattennivån i brunnen så spara en bit till brunnen och gör ett mindre hål kanske för slangen in i brunnen...För att jobbet ska bli behagligare utan vadarbyxor kan man sänka nivån i brunnen med en rejäl pump innan anslutning...Är det en brunn med diverse normalstora stenar så rasar nog inte brunnen ihop om en mindre sten tas bort...Sedan padda igen med cement eller om ren lera finns så går väl det också...Kan ju pilla dit lite småstenar runt om röret innan paddning... Pemslang tål ingen frysning vad man märkt...Finns säkerligen fler sätt....

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #8 skrivet: 15 nov-16 kl 21:23 »
Det där med djup på graven kan vara ett frågetecken som nämns...Grävare finns ju så snålas på djup behövs väl inte...Kommer din grav under vattennivån i brunnen så spara en bit till brunnen och gör ett mindre hål kanske för slangen in i brunnen...För att jobbet ska bli behagligare utan vadarbyxor kan man sänka nivån i brunnen med en rejäl pump innan anslutning...Är det en brunn med diverse normalstora stenar så rasar nog inte brunnen ihop om en mindre sten tas bort...Sedan padda igen med cement eller om ren lera finns så går väl det också...Kan ju pilla dit lite småstenar runt om röret innan paddning... Pemslang tål ingen frysning vad man märkt...Finns säkerligen fler sätt....
Padda, menar du packa material med vibrator då? Det skulle jag inte ha gjort intill en grävd och stensatt gammal brunn, risken är stor att man trycker ut stenarna då så att det rasar. Jag skulle inte ha kört nära med grävmaskin heller, jag handgrävde ner min slang. Då har man mer koll och känsla.
Sedan tål PEM-slangen att frysa men har man otur kan slangen tryckas ur kopplingarna om allt fryser. Men själva slangen håller, min fryser varje vinter. Senast förra veckan innan jag slagit på värmekabeln. Så fort det tinar fungerar det som vanligt igen.

tommy f

  • Gäst
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #9 skrivet: 15 nov-16 kl 21:37 »
Tackar så mycket för era bra svar! :)
Pumpautomaten är tänkt att vara inomhus i båda husen, men det lät också bra med att "ha en dränkbar pump i brunnen och hydropress/hydrofor samt tryckströmbrytare (pressostat) inomhus" som flera skrev, har läst lite om det no ch så får det bli! Iaf i "storhuset" dvsmbostadshuset.  Och 40 mm PEM slang får det bli isf om det är bättre.

Men det kanske funkar bra med en 3 fas pumpautomat i lill huset som kommer funka som gäststuga? Där får gästerna leva med att den låter lite isf :) olof, menade du att man kunde lägga en pem slang ifrån "storhusets" anläggning inifrån enda till lill huset? Och skicka vatten via storhusets inomhus anläggning? Eller menar du att jag skulle dragit pem slang direkt ifrån brunnen till lillstugan och pluggat båda ändor sålänge? Dvs så att man har två pem slangar ned i brunnen, en till varje hus? Mkt bra svar på mina andra frågor också!

Det kan bli så att jag kontaktar den lokala vvs firman och bara gräver och drar PEM slangen själv och sedan får dom komma och installera allt inomhus i storhuset som är prio 1 nu, känns som det kan vara värt pengarna, speciellt om det blir dränkbar pump i brunnen och hydropress/hydrofor samt tryckströmbrytare :)

Vidare så har vi en till gammal brunn som är bra djup 5-7m, som är längre ned vid ladan och skall tydligen ha försett djuren med vatten förr i tiden, denna tänkte jag vid senare tillfälle också koppla in till ladan satt man återigen kan ha vatten till djuren ifrån den, men då får det bli lättaste möjliga lösning. Och här blir det bara kallvatten och också pumpautomat.

Vad kan vara lämpligt grävdjup för slangen? tänkte oavsett isolera med 100mm cellplast över slangen i marken. Och bör man ha värme kabel som går hela vägen ned i brunnen också med tanke på att slangen blir blottad i brunnen? Jag kan kanske gräva med traktorgrävarn ifrån kåken och sluta 1,5 meter ifrån brunn och sedan handgräva för att få mer koll.



Mvh Tommy

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #10 skrivet: 15 nov-16 kl 22:08 »
Padda, menar du packa material med vibrator då? Det skulle jag inte ha gjort intill en grävd och stensatt gammal brunn, risken är stor att man trycker ut stenarna då så att det rasar. Jag skulle inte ha kört nära med grävmaskin heller, jag handgrävde ner min slang. Då har man mer koll och känsla.
Sedan tål PEM-slangen att frysa men har man otur kan slangen tryckas ur kopplingarna om allt fryser. Men själva slangen håller, min fryser varje vinter. Senast förra veckan innan jag slagit på värmekabeln. Så fort det tinar fungerar det som vanligt igen.

Oh nej ingen vibrator i brunnen :D ...Med padda på menar jag att man kletar på cement för hand...Uttrycket kommer väl från plastic padding  :D ...Själv råkat ut för spräckt pemslang av isbildning...Galvade rör tål betydligt mer innan samma sak inträffar...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #11 skrivet: 15 nov-16 kl 22:09 »
Jag skulle nog sikta på att bara ha en pump och låta den försörja bägge husen. Det krånglar bara till det hela om man ska ha flera sugledningar och bottenventiler i brunnen.
För att leda vatten under tryck till den andra byggnaden kommer man ju undan med mycket klenare och billigare PEM-slang än om man ska ha en sugledning.

Risken att det fryser i brunnen är inte särskilt stor, om ledningen går in i den en bit under marknivå. Där är den ju också lätt att komma åt för manuell upptining om det skulle behövas.

När du planerar för maskineri inne i huset så kan det vara bra att reservera plats för inte bara varmvattenberedare och hydropress, utan se till att det även finns plats att ställa dit någon slags vattenfilter om det visar sig senare att det behövs. Även om vattnet ansågs vara bra med forna tiders mått mätt, så kanske den som är bortskämd med dagens kommunala vattenledningsvatten tycker att det kan behövas vissa förbättringar.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #12 skrivet: 15 nov-16 kl 22:15 »
Jag skulle nog sikta på att bara ha en pump och låta den försörja bägge husen. Det krånglar bara till det hela om man ska ha flera sugledningar och bottenventiler i brunnen.
För att leda vatten under tryck till den andra byggnaden kommer man ju undan med mycket klenare och billigare PEM-slang än om man ska ha en sugledning.
Ja precis.

Och när du ändå gräver, lägg ner ett rör till om du vill dra datakabel dit i framtiden. Finns det redan 3-fas där? Om inte gräv ner ett rör för ny el också. Det kan också vara läge att se över dränering och dagvatten när man ändå gräver upp allt. Och avlopp såklart.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #13 skrivet: 15 nov-16 kl 22:19 »
Tackar så mycket för era bra svar! :)
Pumpautomaten är tänkt att vara inomhus i båda husen, men det lät också bra med att "ha en dränkbar pump i brunnen och hydropress/hydrofor samt tryckströmbrytare (pressostat) inomhus" som flera skrev, har läst lite om det no ch så får det bli! Iaf i "storhuset" dvsmbostadshuset.  Och 40 mm PEM slang får det bli isf om det är bättre.

Men det kanske funkar bra med en 3 fas pumpautomat i lill huset som kommer funka som gäststuga? Där får gästerna leva med att den låter lite isf :) olof, menade du att man kunde lägga en pem slang ifrån "storhusets" anläggning inifrån enda till lill huset? Och skicka vatten via storhusets inomhus anläggning? Eller menar du att jag skulle dragit pem slang direkt ifrån brunnen till lillstugan och pluggat båda ändor sålänge? Dvs så att man har två pem slangar ned i brunnen, en till varje hus? Mkt bra svar på mina andra frågor också!

Det kan bli så att jag kontaktar den lokala vvs firman och bara gräver och drar PEM slangen själv och sedan får dom komma och installera allt inomhus i storhuset som är prio 1 nu, känns som det kan vara värt pengarna, speciellt om det blir dränkbar pump i brunnen och hydropress/hydrofor samt tryckströmbrytare :)

Vidare så har vi en till gammal brunn som är bra djup 5-7m, som är längre ned vid ladan och skall tydligen ha försett djuren med vatten förr i tiden, denna tänkte jag vid senare tillfälle också koppla in till ladan satt man återigen kan ha vatten till djuren ifrån den, men då får det bli lättaste möjliga lösning. Och här blir det bara kallvatten och också pumpautomat.

Vad kan vara lämpligt grävdjup för slangen? tänkte oavsett isolera med 100mm cellplast över slangen i marken. Och bör man ha värme kabel som går hela vägen ned i brunnen också med tanke på att slangen blir blottad i brunnen? Jag kan kanske gräva med traktorgrävarn ifrån kåken och sluta 1,5 meter ifrån brunn och sedan handgräva för att få mer koll.



Mvh Tommy
Grävdjup för slangen är det nog bäst att kolla lokalt för vissa ställen kan ju vara riktiga köldhålor...Gör du rätt så behövs ingen värmekabel i pemslangen vad man kan anta... Frysning i brunnen borde ju inte heller uppstå vid lämpligt avstånd från ovansidan...Vattnet i brunnen håller ju lite värme som stiger uppåt...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #14 skrivet: 16 nov-16 kl 06:14 »
Det är just där slangen lämnar marken och går in i huset som det kan behövas någon meter värmekabel

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #15 skrivet: 16 nov-16 kl 09:57 »
Om du har en dränkbar pump så kan du gå på med slangen till ditt gästhus direkt på slangen från brunnen, det kan ju vara en fördel beroende på hur gästhuset är placerat i förhållande till brunnen och ditt boningshus. Då servas ditt gästhus från samma hydrofor/hydropress som du har i boningshuset.

En ide när du ändå gräver runt brunnen kan vara att täta stensättningen runt brunnen utifrån, eftersom stensatta brunnar ofta har problem med ytvatten som rinner in.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #16 skrivet: 16 nov-16 kl 13:43 »
Nu blev det väl fel, Antlina. Kopplar han gäststugan i lednigen vid brunnen är han ju före hydroforen i huset. Och direkt efter pumpen. Det går inte. Ledningen skall dras ifrån hydroforen i storhuset ut till stugan. Då behövs ingen pump där. Men det räcker med en klenare ledning. Där finns väl bara en vattenkran. Och, ja plastledningen tål frost, men kan evtl. krypa ur kopplingen som nån redan skrivit. Att en galvat ledning håller bättre för frysning är nonsens. den spricker ganska ögonblickligen. Min PEM slang har frysit varje vinter i 40 år i stugan. Men vid en utomhuskran har den krupit ur ett par gånger.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #17 skrivet: 16 nov-16 kl 16:39 »
Nu blev det väl fel, Antlina. Kopplar han gäststugan i lednigen vid brunnen är han ju före hydroforen i huset. Och direkt efter pumpen. Det går inte. Ledningen skall dras ifrån hydroforen i storhuset ut till stugan. Då behövs ingen pump där. Men det räcker med en klenare ledning. Där finns väl bara en vattenkran. Och, ja plastledningen tål frost, men kan evtl. krypa ur kopplingen som nån redan skrivit. Att en galvat ledning håller bättre för frysning är nonsens. den spricker ganska ögonblickligen. Min PEM slang har frysit varje vinter i 40 år i stugan. Men vid en utomhuskran har den krupit ur ett par gånger.

 :D... Stål är starkare än plast...Kopplingarna kryper inte loss så lätt om man säger så...När man dragit pemet några gånger blir det väl en liten inbuktning där som bromsar isen...Plasten försvagas väl också efter lite tuffa tag med is...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #18 skrivet: 16 nov-16 kl 16:49 »
Det är just där slangen lämnar marken och går in i huset som det kan behövas någon meter värmekabel

Just det...Beroende på hur välisolerat golv man har...helt enkelt hur mycket spillvärme det blir i grunden...Förr fanns väl inte värmekablar när man började dra in vatten i husen...

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #19 skrivet: 16 nov-16 kl 17:24 »
Jodå fredde e med pumpen nere i brunnen kan han mycket väl koppla på sig direkt vid brunnen, det finns inga backventiler i vägen. Men det går inte om han har en pumpautomat i huset.


fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #20 skrivet: 16 nov-16 kl 21:57 »
Stål är starkare än plast skriver tännlappen. Jo, starkare, men inte flexibel. Och förresten är det inte mycket här i världen som är starkare än is. Definitivt inte en vattenledning i galvad järn. Varför tror Du att det blir dyra vattenskador i sommarstugor vi strömavbrott. Med en flexibel plastledning händer det aldrig.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #21 skrivet: 16 nov-16 kl 23:31 »
Stål är starkare än plast skriver tännlappen. Jo, starkare, men inte flexibel. Och förresten är det inte mycket här i världen som är starkare än is. Definitivt inte en vattenledning i galvad järn. Varför tror Du att det blir dyra vattenskador i sommarstugor vi strömavbrott. Med en flexibel plastledning händer det aldrig.

Har man inte tömt vattensystemet i en sommarstuga innan vintern med plastledningar så är det nog inget nöje att komma dit igen  :D ...För mig du skrev att dom lätt lossnar från kopplingarna...Och sedan kan dom även spricka av isen i ledningen,kan inte flexa hur mycket som helst...Så nog kan det bli dyrt med plastledningar...Styrkemässigt är stål fortfarande starkare än plast...Nya galvade rör är starka som sagt....

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #22 skrivet: 17 nov-16 kl 09:40 »
Jag är också av åsikten att PEM-slangar håller bra för att frysa. Det finns ju många sommarvattenanläggningar med PEM-slangar som är nergrävda på icke frostfritt djup (ofta bara 5-10 cm), som inte går att dränera, och som har hållit flera tiotal år.

De gånger de kryper ur kopplingarna är om man har använt kopplingar av dålig kvalitet, sådana som egentligen är tänkta för tillfälliga bevattningsinstallationer etc.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #23 skrivet: 17 nov-16 kl 15:28 »
Du kan aldrig haft att göra med PEM slangar. Jag har aldrig sagt att de ofta kryper ur kopplingarna. Jag har en kulventil utomhus och där har det hänt ca var 10onde år. I  övrigt har jag dessa slangar i hela stugan sedan 40 år utan ett enda fel. Plus en 400 m lång ledning som fryser varje vinter, från kallkällan. Du måste väl ändå kunna lyssna till folk som vet. Man kann inte leva med en total uplysningsresistens. Att påstå att et galvat järnrör tål frosten bättre en än plastslang är absurd till löjligt. Ta reda på försäljare av båda och läs produktblad och rekommendationer. Fullärd blir man aldrig, om man inte envisas med att man har rätt och alla andra har fel.
T.o.m. en kulventil fryser sönder av den lilla isproppen som bildas i kulan. Man måste borra ett litet dräneringshål på sidan, annars spricker kranen runt kulan.
« Senast ändrad: 17 nov-16 kl 15:34 av fredde e »
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #24 skrivet: 17 nov-16 kl 20:07 »
Alldeles riktigt! Självklart ska det vara PEM-slang och inte järnrör! Inte minst om man snackar om vilket som tål frysgrader bäst...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #25 skrivet: 17 nov-16 kl 23:43 »
Du kan aldrig haft att göra med PEM slangar. Jag har aldrig sagt att de ofta kryper ur kopplingarna. Jag har en kulventil utomhus och där har det hänt ca var 10onde år. I  övrigt har jag dessa slangar i hela stugan sedan 40 år utan ett enda fel. Plus en 400 m lång ledning som fryser varje vinter, från kallkällan. Du måste väl ändå kunna lyssna till folk som vet. Man kann inte leva med en total uplysningsresistens. Att påstå att et galvat järnrör tål frosten bättre en än plastslang är absurd till löjligt. Ta reda på försäljare av båda och läs produktblad och rekommendationer. Fullärd blir man aldrig, om man inte envisas med att man har rätt och alla andra har fel.
T.o.m. en kulventil fryser sönder av den lilla isproppen som bildas i kulan. Man måste borra ett litet dräneringshål på sidan, annars spricker kranen runt kulan.

Jodå visst har man torkat och skyfflat ut vatten ur stallet efter pemet lossnat och spruckit  :D ...Min erfarenhet är att pemeriet är det första som ryker speciellt i kopplingarna...Gissa om pemet är bortkopplat från två av vattenhoarna...vattenhon med galvat rör som ledning håller...Det tråkiga med plasthistorien är känsligheten för frysning, går i princip inte att ha i en byggnad som det finns frysrisk i... Är det ingen frysrisk så har slangen fördelen att den är lätt att koppla...T.ex ska man dra en plastslang från brunnen i en grav till huset så ska nog vanliga skarvar undvikas utan en typ svetsning gäller nog då om nu skarvning behövs...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #26 skrivet: 17 nov-16 kl 23:50 »
Jodå visst har man torkat och skyfflat ut vatten ur stallet efter pemet lossnat och spruckit  :D ...Min erfarenhet är att pemeriet är det första som ryker speciellt i kopplingarna...Gissa om pemet är bortkopplat från två av vattenhoarna...vattenhon med galvat rör som ledning håller...Det tråkiga med plasthistorien är känsligheten för frysning, går i princip inte att ha i en byggnad som det finns frysrisk i... Är det ingen frysrisk så har slangen fördelen att den är lätt att koppla...T.ex ska man dra en plastslang från brunnen i en grav till huset så ska nog vanliga skarvar undvikas utan en typ svetsning gäller nog då om nu skarvning behövs...


Som sagt, så låter det som om du har dåliga erfarenheter av de allra billigaste och sämsta PEM-slangkopplingarna utan stödhylsa som bara är avsedda för bevattningsanläggningar och liknande. T ex http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-slangkopplingar/plastkopplingar/ .
Om man använder kopplingar av bättre kvalitet, t ex http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-slangkopplingar/prk-kopplingar/  så får man inga problem alls om det fryser i PEM-slangar.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #27 skrivet: 18 nov-16 kl 00:03 »
Jag ger upp. Låt honom använda järnrör om han vill. Lycka till med vattenskadorna.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #28 skrivet: 18 nov-16 kl 00:14 »
Man skall inte lita på att en bra koppling håller när det fryser. Har man otur och kopplingen sitter så till att det fryser först i slangen så kan kopplingen frysa sönder. Som fredde skrev, finns det inte plats att expandera så är det inte mycket som står emot isen. Definitivt inte järnrör.

Men oftast fryser mässingskopplingen först och då händer inget.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #29 skrivet: 18 nov-16 kl 00:29 »
Som sagt, så låter det som om du har dåliga erfarenheter av de allra billigaste och sämsta PEM-slangkopplingarna utan stödhylsa som bara är avsedda för bevattningsanläggningar och liknande. T ex http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-slangkopplingar/plastkopplingar/ .
Om man använder kopplingar av bättre kvalitet, t ex http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-slangkopplingar/prk-kopplingar/  så får man inga problem alls om det fryser i PEM-slangar.


Nog den bra kvaliteten som sitter där förövrigt inkopplat av dom tidigare ägarna och vad det ser ut som är det en rörläggare som gjort det...Slangen går från så att säga den galvade huvudledningen till ett galvat rör som sticker upp från vattenhon...Hästar biter väl sönder plastslangarna om dom kommer åt...Här är en bild från granngården hur kopplingen ser ut ... http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Vattenf%C3%B6rs%C3%B6rjning/%C3%96vrigt-Vattenf%C3%B6rs%C3%B6rjning/Vattenkoppling-PRK-med-slanganslutning/p/1204070_BASE

blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
SV: Dra in vatten ifrån grävd brunn, hjälp
« Svar #30 skrivet: 31 aug-17 kl 23:59 »
Stål är starkare än plast skriver tännlappen. Jo, starkare, men inte flexibel. Och förresten är det inte mycket här i världen som är starkare än is. Definitivt inte en vattenledning i galvad järn. Varför tror Du att det blir dyra vattenskador i sommarstugor vi strömavbrott. Med en flexibel plastledning händer det aldrig.





Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Berberis, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser