Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Värmland Storfors, Mycket litet torp, 3000 m2 åker  (läst 2166 gånger)

Bubbel i Dammen

• fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
Värmland Storfors, Mycket litet torp, 3000 m2 åker
« skrivet: 20 apr-16 kl 11:35 »
Hej,

Jag funderar på att sälja mitt torp, det behöver mycket renovering, men är väldigt litet 28 m2, så mödan att rusta, kan det vara värt då det ger snabbt resultat. Det ligger söder om Storfors, som ligger norr om Kristinehamn. Inget vatten men en brunn, dock otjänligt vatten, jag diskade åtminstone med det, ingen el, lerjord. Lite som STF-standard i fjällstugor, men vatten för dricka och viss mat får man ha med sig.

Torpet och dess 3000 m2 egen åker, ligger alldeles intill byns grusväg. Men endast ca fem st bor bortanför så det är inte mycket, men daglig lugn trafik. Men då också vinterplogat och den sociala kollen om det hänt torpet något, ett hus syns på ca 500 meter håll över åkrarna :) Torpets tomt är några beskedliga kanske 7-900 m2, d v s totalt 3900 m2 fastighet, med ett par rassliga äppelträd, vinbärsbuskar och lite annat trädgårdsbuskigt, samt lönn, björk och en lind. Dasset ligger i en dunge i bortre änden inom fastigheten.

Det ligger omgivet av åkrar, som brukas, en del bara slås en annan plogas, harvas och odlas ex havre på.

Det är värt att se omgivningen, då får torpet med sitt läge ett mycket uppskattad värde. 

Jag ser detta torp som ett mervärde för elallergiker, byggnadsvårdsintresserade, eller mycket hängivna fritidsodlare (då 3000 m2 finns att plöja upp).

Kontakta mig för mer info, jag vill gärna diskutera om jag borde sälja det eller inte. Finner jag rätt köpare vill jag verkligen sälja det, jag vill att någon vill ha kvar torpet, har kraft att fixa det. Dessutom finns ju också 3000 m2 att odla på!!

Med hopp om fortsatt torpliv för torpet, mvh Bubbel
« Senast ändrad: 20 apr-16 kl 20:34 av Bubbel i Dammen »
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

wallinv

• Småland
SV: Storfors, Mycket litet torp, 3000 m2 åker
« Svar #1 skrivet: 27 apr-16 kl 10:11 »
Hej! Hur mycket vill du ha för torpet om du tänkt sälja det?
Med varma hälsningar.

Bubbel i Dammen

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 30 apr-16 kl 15:08 »
Hej plus minus 200 000 kr, och då ser jag som att den större andelen av värdet ligger mer i fastigheten än i torpet.
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

Bubbel i Dammen

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-16 kl 15:14 »
En bild under skördetid.

norabang

• -
« Svar #4 skrivet: 15 dec-16 kl 14:18 »
Har du sålt ditt torp?

Bubbel i Dammen

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 22 maj-17 kl 22:10 »
Hej Nora, jag vet inte om jag svarat, men nej det är inte sålt, nu i maj 2017. Jag annonserar bara här ;) tills jag har större behov att bli av med det. Jag tror ni är rätt personer här för detta torp. Men så litet det är utan el och vatten, kanske det inte är åretrunt-boende. Men tomten rymmer ex en bovagn och odla kan ge lite självhjälp i kassan. Vattnet i brunnen kan nog göras rent?

sejdaren

• vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Södermanland
    • an alien observation about earth
« Svar #6 skrivet: 15 jul-17 kl 09:31 »
vet du om brunnen är grävd eller borrad? Samt när kollade du den och varför var den otjänlig? dvs har du något vattenprov?

Anledning att jag frågar är att om jag köper något så är det för att bo där och då blir en otjänlig brunn en omöjlighet och man måste åtgärda det på någotvis.

Bubbel i Dammen

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 15 jul-17 kl 21:33 »
Hej Sejdaren
jag tror den är grävd, 3 meter djup, två betongrör, och en glipa om kanske 10 cm, mellan de två rören, där lera faller ned ibland. En stor björk växer intill som kan ha flyttat rören, om de från tidens begynnelse satt ihop. Jag skulle plantera något annat snabbväxande, en bit längre från huset söderut som får ersätta björken som nu skyddar från stekande sol. Sen fälla björken.

Otjänligheten är egen bedömning av de djur som simmade runt en varm sommardag. Men också, brunnen är inte tömd av mig, vilket efter två omgångar tömningar på varandra, sedan skulle vara intressant för ett riktigt vattenprov.

Tomten är dock mycket tillgänglig för ex borrning, även brunnen.

MVH Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 2 användare
BjörnBjörn, Mika Joanna Remelin

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser