Ett ganska bra sätt att kolla om man har ojämn bromsverkan, är att köra i ungefär gångtakt på en grus- eller snöväg och tvärnita så att alla hjul låser sig. Sedan ser man efter om bromsspåren blev lika långa på höger och vänster sida. Man bör prova både fot- och handbroms på det sättet, beträffande fotbromsen är det viktigt att köra så sakta att inte bakhjulen hinner in på framhjulens bromsspår innan bilen stannar.
På en del bilar med lastkännande tryckreduceringsventil för bakbromsarna (förekommer framför allt på bilar utan ABS) kan det hända att man inte alls kan få bakhjulen att låsa sig med lätt last. I så fall kan man behöva sätta lastavkänningen ur funktion, t ex genom att surra fast hävarmen på reduceringsventilen med ståltråd, för att göra bromsprovet ordentligt.
Om någon broms har tendens att ligga an så bör man kolla att inte trummor eller skivor blir varmare än att man fortfarande kan ta i dem efter någon mils landsvägskörning där bilen sedan har fått rulla till stopp utan att man har bromsat.