Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är tuppen impotent?  (läst 1659 gånger)

prinsessansviskon

  • Inlägg: 11
    • Värmland
Är tuppen impotent?
« skrivet: 23 feb-16 kl 11:58 »
Hej jag har en fantastisk tupp på alla sätt och vis. Men han lyckas inte befrukta äggen trotts att alla hönsen börjar se ut som Lasse kroner (Ja kala på huvud) och kal på ryggen.
Tuppen är nu mellan 9-10 månader.
Hönsen  lyssnar ALDRIG på honom, inte när han lockar till god mat eller försöker samla alla på ett ställe då de gärna sprider ut sig och är överallt.
Kan det vara hönsen som inte godtar hans säd?
Eller är han impotent?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Är tuppen impotent?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-16 kl 12:39 »
Ser du att det är han som drar fjädrarna av hönsen?
Det är aldrig för sent att ge upp.

prinsessansviskon

  • Inlägg: 11
    • Värmland
SV: Är tuppen impotent?
« Svar #2 skrivet: 23 feb-16 kl 14:54 »
Ja han är väldigt flitig med att uppvakta dem och rida dem.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är tuppen impotent?
« Svar #3 skrivet: 23 feb-16 kl 17:24 »
Det finns nog inga djurarter enstaka individer INTE kan bli impotenta. Så visst, tuppen kan vara impotent. Är han möjligen starkt inavlad? Inavel kan leda till lägre befruktning. Det kan även vara så att han helt enkelt missar när han ska skjuta in säden, eller att hönornas rumpa är så fluffig att den inte når fram (ett problem som ibland finns hos väldigt fluffiga raser, som Orpington).

Att hönorna kan "känna av" att han är impotent låter lite konstigt, men man ska aldrig säga aldrig med höns, har jag börjat lära mig.

Han är fortfarande väldigt ung, kan ju inte ha varit "färdig tupp" mer än i fyra månader eller så? Det kanske är därför de inte bryr sig om honom.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

prinsessansviskon

  • Inlägg: 11
    • Värmland
SV: Är tuppen impotent?
« Svar #4 skrivet: 23 feb-16 kl 22:25 »
Tack för svar. Hoppas det rättar till sig om några månader. Hönorna var ju trotts allt här först :)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Är tuppen impotent?
« Svar #5 skrivet: 23 feb-16 kl 23:16 »
Kan vara så att hönorna inte släpper till, de helt enkelt stänger igen kioskluckan.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är tuppen impotent?
« Svar #6 skrivet: 23 feb-16 kl 23:18 »
Tack för svar. Hoppas det rättar till sig om några månader. Hönorna var ju trotts allt här först :)

Vi hade fyra Bruna Lohmannhönor en gång. Brun Lohman är ju (vet jag nu i efterhand) ökända mobbare.

Vi köpte en liten "tonårig" svarttupp till dem, för vi trodde att de skulle må bättre då. Big mistake. De mobbade honom sönder och samman, eller åtminstone hade han nog gått sönder och samman om jag inte var noga med att släppa ut alla tidigt på morgonen och låta dem gå fritt på tomten hela dagen, så han kunde fly undan. Den tappra lille tuppen gjorde sitt yttersta för att bli accepterad, och det gav sakta med sig. Efter ca ett halvår kunde han äntligen gå nära dem alla utan att bli hackad (och hade han dessutom vuxit sig lite fysiskt större än dem, till skillnad från när han anlände).
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Är tuppen impotent?
« Svar #7 skrivet: 24 feb-16 kl 07:07 »
Hönor kan bestämma om de vill bli befruktade av en viss tupp eller inte, om det är hundraprocentigt vet jag inte, men de kan i alla fall påverka resultatet. Jag hade själv en gång en tupp som var onormalt "på",  hoppade på hönorna ideligen, och de gillade det inte alls. Det blev minimal befruktning efter den tuppen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Är tuppen impotent?
« Svar #8 skrivet: 24 feb-16 kl 09:06 »
Det kan nog ha mycket att göra med att han är så ung. Även om han ser ut och låter som en "färdig" tupp, så kan det dröja längre med vissa individer. Ha tålamod med honom.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Är tuppen impotent?
« Svar #9 skrivet: 24 feb-16 kl 09:42 »
Hönor kan bestämma om de vill bli befruktade av en viss tupp eller inte, om det är hundraprocentigt vet jag inte, men de kan i alla fall påverka resultatet. Jag hade själv en gång en tupp som var onormalt "på",  hoppade på hönorna ideligen, och de gillade det inte alls. Det blev minimal befruktning efter den tuppen.

Dom kan helt enkelt "knipa igen", då blir det inget.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Är tuppen impotent?
« Svar #10 skrivet: 28 feb-16 kl 10:44 »
Hur vet du att äggen inte befruktade?  Jag frågar för att det är så många som  tror att en liten blodprick på äggulan visar befruktning, men så är det ju inte.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Är tuppen impotent?
« Svar #11 skrivet: 04 maj-17 kl 21:05 »
Hönor kan bestämma om de vill bli befruktade av en viss tupp eller inte, om det är hundraprocentigt vet jag inte, men de kan i alla fall påverka resultatet. Jag hade själv en gång en tupp som var onormalt "på",  hoppade på hönorna ideligen, och de gillade det inte alls. Det blev minimal befruktning efter den tuppen.

Detta var ju en otrevlig nyhet för mej...

Min tupp skötte sina sysslor bra förra året med tanke på att jag bara hade en höna som ville ruva.
Men i år så har två hönor visat intresse, jag har låtit dom ligga på 10 vars ägg från olika höns i flocken. Då tuppen verkar jaga ikapp dom alla och ge dom sin kärlek så tyckte jag att det verkade rimligt att några ägg skulle vara befruktade.

Har nu kastat ut 20 ägg i skogen som alla gav en fräsch lantlig doft med en dov knall...

I helgen är det smådjursmarknad och finns där en fin tupp så verkar det som att dte är dags för ett byte
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser