Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getterna skriker högt!!  (läst 4741 gånger)

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
Getterna skriker högt!!
« skrivet: 28 aug-15 kl 09:16 »
Hej!

Jag har tre fantastiska dvärggetter som jag älskar över allt annat. Det är två bockar och en get. De är väldigt sociala vilket jag uppmuntrat och bara varit glad över. De hälsar alltid lite bräkande när jag kommer och det är ju bara mysigt. Men nu har det tyvärr gått till överdrift. De ställer sig så nära vårt hus de kan i sin hage och "skrikbäar" för full hals. Säker 20 ggr om dagen och det håller på i ca 10 min per gång. Detta helt utan att de ens sett skymten av oss.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har köpt ett antiskallhalsband men det verkar inte funka nåt vidare. Och de har fri tillgång till hö, så det är inte maten det handlar om. Hagen är på dryga 1000 kvm. Det känns dessutom inget vidare att utsätta grannarna för detta :'( ... Hjälp!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getterna skriker högt!!
« Svar #1 skrivet: 28 aug-15 kl 12:39 »
Du har tydligen gjort ditt jobb som gettämjare lite för bra ...  Men det är höst, kan det vara brunst?  Om du har kastrerat bockarna, så lär väl geten bli galen av drift.  Tystnar de om du pratar med dem?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getterna skriker högt!!
« Svar #2 skrivet: 28 aug-15 kl 13:01 »
Det kan vara så att de inte tycker att det räcker att få hö, när de ser att det finns en massa annan smaskig mat utanför stängslet. Finns möjlighet att ge dem en hage till? Det finns många fördelar med betesväxling, bl a lättare att kontrollera och hålla nere parasitförekomsten.
De bräker för att de vill något (bättre bete? sällskapssjuka? brunst?), inte för att vara jobbiga! Antiskällhalsband gör sig bäst i en container för elektronikåtervinning, inte runt halsen på ett djur...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Getterna skriker högt!!
« Svar #3 skrivet: 28 aug-15 kl 13:15 »
De har ätit upp det gottigaste i hagen redan. Innan det var uppätet så var de faktiskt tystare. Kan nog vara så att de inte nöjer sig med hö, men jag har inte mer mark. Jag kanske kan få till en mindre daghage intill, men det är allt.

Jag tror att de är sällskapssjuka de blir nöjda så fort jag kommer ner, men där kan jag ju inte sitta jämt och ständigt ;) jag umgås gärna ofta med dem, vi brukar gå skogspromenader tillsammans, då de springer lösa och är jättenöjda. Men så fort jag släpper in dem i hagen så drar det igång igen.

Jag kan hålla med om att antiskallhalsband inte känns helt ok. Men jag börjar bli desperat. Vill inte att det ska sluta med att jag måste göra mig av med dem :,(

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Getterna skriker högt!!
« Svar #4 skrivet: 28 aug-15 kl 13:17 »
Bockarna ska kastreras om tre veckor

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getterna skriker högt!!
« Svar #5 skrivet: 28 aug-15 kl 20:16 »
Du har förstås mer att göra än att endast prata med getterna, så är det för oss allihop.  Om du kunde få ta sly i närheten, och kasta in till dem?

  Men nog tycker jag det verkar som om de här getterna ser sin människa som en väldigt positiv faktor, en godismaskin, en kel-vän.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Getterna skriker högt!!
« Svar #6 skrivet: 29 aug-15 kl 10:43 »
Kan nog vara så att de inte nöjer sig med hö, men jag har inte mer mark. Jag kanske kan få till en mindre daghage intill, men det är allt.

Vad händer om du släpper ut dem? Går de och lägger sig på bron och väntar på att du ska komma ut, eller går de iväg och äter bärbuskarna i trädgårdslandet? Om det är det sista så lär ju hagen inte tillfredsställa deras behov av mat. Att endast ha 1000kvm mark till 3 getter är för lite. Då behöver du stödutfodra med sly (lövträd) varje dag och det är väldigt jobbigt i längden. En hage på 5000kvm anser jag är minimum för vad man bör ha att tillgå så de slipper äta så nära sina egna rator. Trevligast för getterna är ju att få beta på sommaren och inte bli utfodrade med hö som på djurpark.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Getterna skriker högt!!
« Svar #7 skrivet: 02 sep-15 kl 08:48 »
Jag tror också att de vill ha mer mark - och det har jag nu lyckats ordna! Tack vare goa grannar. Hoppas mina getisar blir nöjda <3

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getterna skriker högt!!
« Svar #8 skrivet: 02 sep-15 kl 12:06 »
Kul.  Berätta hur de reagerar.  Getterna.  Och grannarna!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bissingen

  • Inlägg: 86
    • Halland
    • AmandaDesign Silversmide
SV: Getterna skriker högt!!
« Svar #9 skrivet: 08 jan-16 kl 07:53 »
Det har blivit mycket bättre sedan mina getter fick större hage. De är mer harmoniska. Och grannarna älskar dom tack och lov. Vilket förstås är omöjligt att inte göra  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getterna skriker högt!!
« Svar #10 skrivet: 22 jan-16 kl 12:44 »
Det har blivit mycket bättre sedan mina getter fick större hage. De är mer harmoniska. Och grannarna älskar dom tack och lov. Vilket förstås är omöjligt att inte göra  ;)
Haha, naturligtvis inte, helt omöjligt!  :-[   Men då har du tydligen kommit problemets art på spåren.  Hoppas nu bara att det inte återkommer till hösten ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser