Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljögodkänt kök  (läst 1610 gånger)

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Miljögodkänt kök
« skrivet: 08 aug-15 kl 19:19 »
Vart vänder man sig för att hitta regler om miljögodkänt kök för tillverkning/tillagning av livsmedel? Jag har letat och googlat men inte hittat något.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Miljögodkänt kök
« Svar #1 skrivet: 08 aug-15 kl 19:32 »
Just uttrycket "miljögodkänt" kanske inte är riktigt rätt att söka på.

En bra början är att läsa på http://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/lokaler-hantering-och-hygien/ , en annan väg är att du tittar på din kommuns hemsida om vad miljökontoret eller motsvarande (olika namn kan förekomma på samma funktion) skriver om saken. I slutänden är det ju ändå tjänstemän från din kommun som gör inspektionerna, och om det är så att deras förvaltning eller den nämnd som styr dem politiskt har fått några konstiga idéer (t ex om hur lagar och statliga eller regionala föreskrifter ska tolkas) så är det ändå dem man måste försöka anpassa sig till om man inte har böjelser för att överklaga och driva rättsprocesser för nöjes skull.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Miljögodkänt kök
« Svar #2 skrivet: 08 aug-15 kl 19:37 »
Tack för snabbt svar, jag försöker med det då, annars får jag ge mig till tåls till måndag och ringa kommunen ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Robertnumer

  • Inlägg: 33
    • Södermanland
SV: Miljögodkänt kök
« Svar #3 skrivet: 08 aug-15 kl 21:05 »
I det stora hela handlar det om rutiner. Rutiner för att du ska kunna  leverera säker mat. Reglerna är många, men i mitt tycke logiska.
Informationen du söker finns i någon EU-regelbok. Förmodligen länkat från din kommuns sida .

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Miljögodkänt kök
« Svar #4 skrivet: 14 aug-15 kl 12:30 »
Ibland brukar man kunna läsa ämnet livsmedelshygien som enskild kurs på Komvux. Då får man lära sig om egenkontroll, haccp och fan och hans moster.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Miljögodkänt kök
« Svar #5 skrivet: 15 aug-15 kl 07:59 »
Vi håller också på att bygga en livsmedelslokal, och vi har tittat en del på den här som finns hos Västerviks kommun:

http://www.vastervik.se/Global/bygga-bo-och-miljo/Livsmedel/Krav%20p%C3%A5%20livsmedelslokaler%20-%20information%20till%20livsmedelsf%C3%B6retagare.pdf

Den är väldigt förenklad, och inspektörerna kan tolka olika i olika kommuner, så det bästa är ju som sagt att kontakta sin inspektör.

Förhoppningsvis har din kommun någon egen lista på vad som ska gälla som dom kan skicka till dig.

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Miljögodkänt kök
« Svar #6 skrivet: 16 jul-17 kl 00:56 »
Nuförtiden handlar det mer om flöden och egenkontroll. Att själv kunna förklara hur flödena går så inte smuts blandas med mat eller temperaturen sticker iväg nånstans. Jag tolkar det hela som att det inte finns några krav på nått speciellt utom detta. Vad jag menar är att det finns inga egentliga krav på speciell utrustning eller liknande. Som exempel behöver det inte finnas golv brunn om du har en ångdammsugare istället. Det viktiga är att du kan få upp vatten från golvet och få det rent. Det behövs inget separat rum för rotfrukter, om du först handskas med dessa och sen städar av. Då kan samma utrymme användas till kött.

Dvs det är upp till dig att hitta lösningarna som fungerar och du måste sen kunna förklara varför det funkar med dom flöden du har.

Rätta mig gärna om jag har fel. ;)

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser