Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken getras lämpar sig för kött?  (läst 4483 gånger)

camillaja

  • Inlägg: 39
    • Norrbotten
Vilken getras lämpar sig för kött?
« skrivet: 26 jul-15 kl 14:19 »
Hej,

Vi funderar på att eventuellt skaffa getter. Vi hade tänkt oss att ha fem året runt getter. Vi har inte tänkt att ha för mjölk utan då snarare för sällskap, hålla marken öppen samt kött. Den bör också klara vårt klimat i Norr (Haparanda).

Vilken ras passar oss?

Mvh, Camilla

Norrbottenbo med man, tös och en till på väg. Är i planeringsstadiet till att köpa höns, Orpington hade vi tänkt oss.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vilken getras lämpar sig för kött?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-15 kl 14:32 »
Jag skulle välja Lappgeten som är anpassad till klimat och bete i norr. Den ger tillräckligt med kött för husbehov.

camillaja

  • Inlägg: 39
    • Norrbotten
SV: Vilken getras lämpar sig för kött?
« Svar #2 skrivet: 26 jul-15 kl 14:42 »
Jag skulle välja Lappgeten som är anpassad till klimat och bete i norr. Den ger tillräckligt med kött för husbehov.

Jo, jag har funderat på den med. Men är samtidigt lite intresserad av afrikanska dvärggeten, just på grund av att den är så sällskaplig och trevlig. Hur social är lappgeten?

Betet är inget man behöver ta hänsyn till då vi har goda betesmarker, gammal havsbotten. Det är stor skillnad på betet i inlandet och längst kusten.
Norrbottenbo med man, tös och en till på väg. Är i planeringsstadiet till att köpa höns, Orpington hade vi tänkt oss.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vilken getras lämpar sig för kött?
« Svar #3 skrivet: 26 jul-15 kl 15:54 »
Jag tror inte det är någon större skillnad mellan getraserna när det gäller den sociala förmågan, utan de blir så sociala som man gör dem :).

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vilken getras lämpar sig för kött?
« Svar #4 skrivet: 26 jul-15 kl 16:32 »
Boer-getter är väl den ras som finns i Sverige som har mest kött på kroppen. Jag läste om någon mjölkgård i södra Sverige som betäckte sina mjölkgetter med boer-bock för att få mer kött på avkomman så de går slakta till hösten. Annars är ju "regeln" att avkomman till mjölkgetter redan avlivas vid födseln eftersom det inte bär sig att föda upp dem till slakt.
Huruvida den trivs uppe i kylan har jag ingen aning om, men där är väl inte afrikansk dvärgget någon höjdare heller. Var många som klagade på FB i vintras över att deras dvärgar stod ute och huttrade.
Vill man ha kött verkar ju dvärggeten som det sämsta alternativet i alla fall.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken getras lämpar sig för kött?
« Svar #5 skrivet: 26 jul-15 kl 17:57 »
Välkommen hit, camillaja!  :D  För min del kan jag inte förstå varför du ens tänker på någon annan ras än lappget där borta vid polcirkeln!  De jag känner som har sådana får vara noga med att stänga dörren, om inte getterna ska följa med in.   Så nog är de sällskapliga alltid!  (Förutsatt förstås att de har goda erfarenheter av människor!)

  Afrikanska dvärggetter har jag inte träffat så många, men de jag har sett, har varit ganska griniga mot varandra.  Det finns rapporter här på forumet att afrikanska dvärggetter, som bor uppe i norr, tillbringar hela vintern frysande och huttrande.   :o

  Kött från lappget är säkert lika delikat som från svensk lantras, som jag har ätit rätt mycket av i mina dar.  Godast blir det när djuren har fått gå ute och mumsa olika sorters växter, och "krydda sig själva", samt när jag VET att de har haft ett bra liv och sluppit hemska transporter till opersonliga storslakterier.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Vilken getras lämpar sig för kött?
« Svar #6 skrivet: 27 jul-15 kl 12:35 »
Boergeten ger mest kött, och enligt de få uppfödare som finns i Sverige är den väldigt köldtålig! Dock ganska dyra, 4000 för en bockkilling tror jag. Sen är de flesta uppfödarna bosatta i Skåne.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

camillaja

  • Inlägg: 39
    • Norrbotten
SV: Vilken getras lämpar sig för kött?
« Svar #7 skrivet: 18 aug-15 kl 23:15 »
Tack för alla fina tips. Verkar som att det lutar mot lappgetter. :)

Något man bör tänka på så där innan när det kommer till hagar. Har förstått att de är väldigt rymningsbenägna. Vad har ni för stängsel?
Norrbottenbo med man, tös och en till på väg. Är i planeringsstadiet till att köpa höns, Orpington hade vi tänkt oss.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilken getras lämpar sig för kött?
« Svar #8 skrivet: 19 aug-15 kl 13:47 »
Det finns ett gammalt talesätt, som i alla fall mina getter rättade sig efter:

"Ett gott bete är det bästa stängslet!"

  Man kan säga att om en get har det hon anser sig behöva innanför stängslet, så behövs inget stängsel alls,  Men det kan vara knepigt att alltid ge henne allt hon anser sig behöva innanför stängslet.  Särskilt i brunsttider ...   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 4 användare
Be, xaelanar, JuliaMF, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser