Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.  (läst 40271 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« skrivet: 24 mar-15 kl 17:34 »
Önskar förslag på större tunnel / båg växthus, runt 40-50 kvm. Som är lätta att montera / demontera och som håller länge och till ett vettigt pris.

Behöver 2 x 40 kvm till odling.

carljohan

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #1 skrivet: 24 mar-15 kl 18:30 »
Jag skall bygga ett sådant här ... billigt men kan bli problem med ventilationen ...

http://lillhastatradgard.blogspot.se/2014/07/var-vaxthustunnel.html

Daniel West

  • Inlägg: 2
  • Självhushåll och permakultur på Brynge Gård
    • Ångermanland
    • Brynge Gård
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #2 skrivet: 25 mar-15 kl 13:36 »
Just den fråga jag kom hit för att ställa idag! Hoppas det går bra Gilbert att jag "delar" tråden med dig då vi söker samma svar.

Efter en del efterforskningar så har jag kommit fram till att ett av dom bättre alternativen är att beställa från First Tunnels i England: https://www.firsttunnels.co.uk/

Jämfört med svenska tillverkare verkar dom inte vara dyrare, till och med billigare på vissa modeller. Richard Perkins på Ridgedale Permaculture i Värmland beställde en ~8x20 meters modell från dom med leverans till Sverige, utan problem. Det verkar vara hög kvalitet på grejerna, och dom är en av dom största leverantörerna i England.

Det är så klart en enorm skillnad i pris på att bygga själv och köpa, så nog är jag sugen på att försöka mig på ett eget bygge. Men dom stora skillnaderna mellan att köpa och bygga själv torde vara hållbarhet och ventilation. Armeringsjärn lär slita bra mycket mer på plasten än släta rör. Men löser man ventilationen på något bra sätt kan det ju vara värt det om man kan nöja sig med en mindre storlek.

En svensk tillverkare är GjordNära (http://www.tunnelvaxthus.se/) men jag är inte helt såld på deras modell. "Halvmåne"-konstruktion känns som att den borde vara starkare och ha midre luftmotstånd i kraftig vind, och det har vi där jag bor.

Ebay har jag sett att någon har köpt ifrån också och det finns många billiga mindre modeller där, men om någon del skulle gå sönder eller vara defekt så vore det skönt att ha köpt från ett svenskt eller välkänt företag.

Ni som har köpt bågväxthus, vart har ni köpt ert?

Ni som har byggt bågväxthus, följde ni några planer ni hittat eller improviserade ni?


Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #4 skrivet: 25 mar-15 kl 21:10 »
Jag har inte tid att bygga, vill köpa ett färdigt med så bra pris/kvalitet som möjligt. Något som man kan ta bort plasten på vintern och lätt få upp på våren.

Någon borde ju ha köpt något och kan rekommendera eller ej ...

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #5 skrivet: 25 mar-15 kl 21:38 »

Efter en del efterforskningar så har jag kommit fram till att ett av dom bättre alternativen är att beställa från First Tunnels i England: https://www.firsttunnels.co.uk/


Jag har köpt ett 14X35 feet stort växthus från First Tunnels. Jag har dock inte satt upp det än.  ;) Förhoppningsvis kommer det upp under påskhelgen. Jag har ett bra intryck än så länge i alla fall. Kundservice och leverans fungerade fint och det finns bra monteringsvideor på youtube. Det känns verkligen rejält i kvaliteten också och samtidigt rätt prisvärt tyckte jag när jag jämförde tunnelväxthus som säljs av svenska firmor. Jag tror det är helt annan kvalitet än de där bågväxthusen som är populära att beställa från ebay (utan att ha sett de annat än på bild), men då skiljer ju också priset en hel del. Men de från England är nog absolut inga växthus man plockar upp och ner varje säsong, utan man får nog vara beredd på att skotta på vintern i stället.

Jag får återkomma när jag har fått upp det och berätta hur svårmonterat det är.  :)

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #6 skrivet: 27 mar-15 kl 16:53 »
Vill du ha ett växthus till bra pris så gå in på växthusbutiken.se. De har alla storlekar och ett på 40 kvm kostar runt åttatusen och då verkar stålstommen gedigen och plasten är avtagbar.

chara

  • Inlägg: 193
    • Uppland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #7 skrivet: 18 apr-15 kl 19:35 »
Vi håller på och undersöker tunnelväxthus från Classicum, som verkar vara bra. Bra bredd, båge men ändå hyvsat höjd (vi väljer 4,m bredd och 3m höjd - blir mer båge än de som är 6m bredd, mindre känslig för snö osv), bra ventilation. Just ang ventilation väntar vi på bättre information än webbsidan levererar. Plasten håller ca 8 år.
Priset är högre än hos andra leverantörer, men kvalitén verkar vara bättre.

Tack för länken till First Tunnels. Intressant webbsida.

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #8 skrivet: 07 maj-15 kl 10:51 »
Har tyvärr ingen tunnel att rekommendera - men väl att varna för: Plast tunneln jag köpte från Sneckenströms var sprucken i sömmarna redan vid uppackningen
Tala ut människa!!!

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #9 skrivet: 24 maj-15 kl 07:43 »
Ja sneckenström är skräp,på våran tunnel fick jag göra egna gavlar då dragkedjorna var sönder.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Gilbert

  • Gäst
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #10 skrivet: 24 maj-15 kl 08:16 »
Tack! Sådan info är värdefull!!!

Har fortfarande inte handlat något. Det blir utan växthus denna säsong och hoppas på rea i höst.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #11 skrivet: 24 maj-15 kl 08:24 »
Tackar också för info. Planerar för tunnelväxthus nästa år. Läste i senaste Åter om vinterodling i tunnelväxthus så kanske en ska ha två mindre istället?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #12 skrivet: 08 jul-15 kl 09:36 »
Kanske går att få igång den här träden igen? Jag tänker mig två tunnlar, en mindre för ev vinter/tidig vår odling. den största max 5 x 10 m2.
Har du hittat nåt prisvärt Gilbert? Har du monterat ditt växthus mmeo?
Nån som har erfarenhet av detta
http://vaxthusbutiken.se/produkt/opal-classic-40m%c2%b2/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #13 skrivet: 08 jul-15 kl 10:29 »
Har köpt mina nya växthus på växthusbutiken i år. Plasten grävs inte ner och måste då förankras med betongsten eller stora sten om man bor blåsigt. Fördelen är att man tar ner plasten under vintern och slipper oroa sig när stormarna drar in. Lite mer skruvande än fasta bågar men gediget och bra till ett kanonpris. Finns att välja på opak eller grön armerad plast. Vi köpte grön för den opaka var slut. Hittills är resultatet mycket bättre än i våra tidigare växthus då ljuset kommer in bra men man slipper kokeffekten som dämpas av den gröna armeringen. Det är också gott om vädringsluckor och vi använder bara några. Det finns med dörr och de med blixtlåsdörr. Köp med riktig dörr för blixtlås funkar ju inte med hur många dragningar upp och ner som helst. Stommen står kvar ute under vintern, vi har förankrat vår med böjda armeringsjärn på kort och långsidor. Hittills ett bra köp och mindre oro för snö och blåst.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #14 skrivet: 08 jul-15 kl 10:35 »
Har köpt mina nya växthus på växthusbutiken i år. Plasten grävs inte ner och måste då förankras med betongsten eller stora sten om man bor blåsigt. Fördelen är att man tar ner plasten under vintern och slipper oroa sig när stormarna drar in. Lite mer skruvande än fasta bågar men gediget och bra till ett kanonpris. Finns att välja på opak eller grön armerad plast. Vi köpte grön för den opaka var slut. Hittills är resultatet mycket bättre än i våra tidigare växthus då ljuset kommer in bra men man slipper kokeffekten som dämpas av den gröna armeringen. Det är också gott om vädringsluckor och vi använder bara några. Det finns med dörr och de med blixtlåsdörr. Köp med riktig dörr för blixtlås funkar ju inte med hur många dragningar upp och ner som helst. Stommen står kvar ute under vintern, vi har förankrat vår med böjda armeringsjärn på kort och långsidor. Hittills ett bra köp och mindre oro för snö och blåst.
Tack för bra tips  :D Hur stort är det? Anges det i produktbeskrivningen att en måste ta ner plasten vintertid, jag hade ju tänkt odla även vintertid enligt beskrivning i förra Åter.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #15 skrivet: 10 jul-15 kl 14:12 »
Att ta av plasten är deras rekommendationer. Jag har två mindre växthus med nergrävd plast som står ute året om så det funkar säkert med dessa också. Plasten är faktiskt starkare än på mina mindre växthus och de håller fint. Jag vinterodlar men då i de små växthusen som håller värmen bättre. Mina växthus från växthusbutiken är 40 kvm per hus och de gamla mindre på 18 kvm.

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #16 skrivet: 10 jul-15 kl 17:05 »
Ja sneckenström är skräp,på våran tunnel fick jag göra egna gavlar då dragkedjorna var sönder.

Såg sen att de sålde tunnlarna för halva priset i år "pga dålig kvalitet" - men jag fick inget prisavdrag på min, som jag redan betalat fullt pris för  >:(
Tala ut människa!!!

Widar

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #17 skrivet: 20 jul-15 kl 10:56 »
Kan varmt rekomendera Gjordnäras tunnelväxthus, svenskutvecklat och svensktillverkat (minus plastfilmen). Bra, stabil konstruktion som står kvar även när det blåser rejält.
Vi har ett Växa 5 på 37,5m² med markduk, snedsträvor, två takåsar, separat gavelplast och dörr i båda ändar.

Det enda som var negativt är att instruktionen är svårförståelig, det blev många gånger vi läste igenom och även tittade på alla instruktionsfilmerna, ändå var det saker som inte stod och vi fick klura ut på egen hand.


Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #18 skrivet: 23 jul-15 kl 09:34 »
Japp, här är en till som rekommenderar Gjordnäras!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förslag på bra stora tunnel/båg- växthus.
« Svar #19 skrivet: 25 aug-15 kl 13:31 »
Har letat runt en del nu och hittat detta. Är det nån som har erfarenhet av detta?

http://www.hobbyvaxthus.se/p/vaxthus/avena-12-till-25m2/avena-240g-gronlackerad.html
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 7 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, Luffsen, Oskari, olleryd, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser