Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aerodynamisk katamaranbil  (läst 3013 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Aerodynamisk katamaranbil
« skrivet: 06 mar-15 kl 17:05 »
Efter att ha sett några youtubeklipp om extrema snålbilar, bl.a. "sunraycers" som körs med solceller tvärs över Australien, kom jag att fundera några varv till kring vad som är optimal aerodynamik.

Droppformen med en maximal "svansvinkel" på 13% ska ju vara det optimala i fri luft. Att klippa sista biten av svansen rakt av sparar inte bara utrymme, det kan även minska motståndet. En sådan form kallas ofta Kamm-back.  Vill man klämma in hela familjen i åkdonet, samt en säck potatis och en pekingneese. blir det antingen en ganska svullen sak eller extremt långsmalt. Ett smalt fordon behöver inte tränga undan luften lika mycket och blir därför effektivt men ska det bli stabilt på vanliga vägar bör spårvidden vara densamma som hos de flesta vanliga bilar, i synnerhet vintertid och om asfalten är spårig. Därmed får man något som liknar äldre tiders F1-bilar med hjul och hjulaxlar som ger luftmotstånd. Vinsten med den smala karossen är inte längre så stor.

Hos solcellsracers är katamaranstuket populärt. Naturligtvis handlar det om att maximera den plana yta man kan täcka med solceller, men det är även värdefullt att komma upp från marken med så mycket som möjligt av karossen eftersom markeffekten stökar till mycket av aerodynamiken. Ska man få plats att sitta bekvämt i ett sådant fordon måste det antingen bli en "nedåtbula" kring förare/passagerare eller så placerar man allt folk och nyttoprylar i den redan bortfösta luften bakom framhjulen och får då definitivt en katamaran.

Ett helt symmetriskt sådant fordon skulle i princip vara som två heltäckta motorcyklar bredvid varandra och två sammanhållande stänger emellan sig. Vänstersidan inrymmer förare med en passagerare bakom, högersidan två passagerare till. DUM IDÉ, för hur blir det då med förarens sikt? Den högra modulen måste så klart byggas lägre än den vänstra, helst inte ett dugg högre än hjuldiametern. Man placerar därför så mycket som möjligt av alla tekniska komponenter i högermodulen, plus ett bagageutrymme. Vänstra modulen innehåller endast passagerarstolar. Både potatissäcken och jycken får åka i högra modulen. Naturligtvis är förarsidan inte helt symmetrisk, utan har hjulen maximalt ut längs den vänstra karossidan. De två parallella modulerna hålls samman av två slanka aerodynamiska (droppformade) rör. I det främre löper ett styrstag och i något av dem dessutom en drivaxel. Har man någon gång behovet att frakta stora saker kan man fästa ett flak mellan modulerna.

Kan detta vara den optimala aerodynamiska formen på ett fyrhjuligt fordon som fungerar fint även på dåliga vägar och i dåligt väglag? Fartvinden behöver ju inte alls fösas undan så mycket som om alla prylar och allt folk ska samsas under ett gemensamt skal. Å andra sidan blir den av fartviden strykta ytan STÖRRE än om mina två moduler fördes ihop helt och hållet mot varandra. Variabel spårvidd är en vild lösning som ger det bästa i varje situation... Sedan kan man ju göra modulerna teleskopiska i längsled också, för att få ett smidigare fordon när man inte behöver frakta en hel familj och bagage. När man skjuter isär modulerna i längsled kan gapet i den fasta karossen fyllas ut med canvas eller liknande mjukt material.

Hmm, med elektriskt manövrerad styrning behövs inget styrstag mellan modulerna och spårviddsjusteringen blir så mycket enklare. Elmotorer i hjulnaven gör även det saken lite lättare. Går det sedan att fälla upp ett styre ur bagagemodulen kan man undvika det tråkiga semestertjafset när familjens medlemmar vill åt olika håll, det är bara å dela upp både fordonet och familjen på var sin tvåhjulig MC!   ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Aerodynamisk katamaranbil
« Svar #1 skrivet: 06 mar-15 kl 21:37 »
Ingen aning men pepp! på tankarna. :D  Funderar om inte en trejhuling skulle funka. Två fram, ett bak. Formad som ett U som åker uppåt och bottnen av U väldigt låg?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Aerodynamisk katamaranbil
« Svar #2 skrivet: 20 mar-15 kl 20:31 »
Trehjulingar är coola, minimalistiska och kan byggas förvånansvärt stabila, men det finns också några svårfrånkomliga nackdelar. Att ha ett tredje hjulspår i mitten är ibland ett elände när vägen är spårig eller gropig. Att instinktivt försöka gränsla ett potthål resulterar lika förbannat i en smäll... Är vägbanan kraftigt välvd eller har två djupa hjulspår känns det lite som att flyga när trehjulingen lutar framåt eller bakåt beroende på hur det ensamma hjulet förhåller sig till de övriga. Filbyten över spårig väg kan kännas ganska äventyrligt. Att köra trehjuling på vintern kan vara en direkt mardröm... Jag har kört ganska många mil med Heinkel MC-bil som har två hjul fram och ensamt drivhjul bak. Trots så lite motor som 10 hk river bakhjulet loss väldigt lätt i vinterföre och på löst grus gräver den ner sig där vanliga bilar lätt rullar fram.

Så nej, hur cool trehjulingen än må vara, och hur hardcore jag än kallar mig, vill jag inte köra trehjuling på vintern.
Aerodynamiskt måste den dessutom "ploga upp" fartvinden för vart och ett av hjulen medan en fyrhjuling bara behöver plöja på två ställen.
Man kan förstås fundera även på en aerodynamisk version på MC med sidvagn! Jag kan ibland tycka att människor har lite väl mycket symmetridille, i synnerhet när det gäller fordon. Lite osymmetri skapar spänning och dynamik i trafiken!  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Aerodynamisk katamaranbil
« Svar #3 skrivet: 20 mar-15 kl 23:57 »
Symmetri är allt bra trevligt när man möter det oväntade.

Att lägga sig på en smalare spårvidd tycker jag borde vara en fördel många gånger. Tycker det räcker med en Fiat 127 för att det skall vara smidigare att välja spår mellan och över potthål och spår i vägen. Och så blir det lite gemytligt när man kommer närmre frun ;D

Trehjuling (modifierad småbil med framhjulsdrift anpassad för motorcykelkort, inspirerad av dina tankar i en tråd) kommer det nog att bli här vad det lider. Men då blir lösningen en sving med lång fjädringsväg för att svälja de där hålen man tror sig grensla.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Aerodynamisk katamaranbil
« Svar #4 skrivet: 26 mar-15 kl 22:03 »
Min förra vardagsbil var en Fiat 127 och den är bred jämfört med nuvarande familjebilen Spökplumpen, en Saab 96 V4 -75. :-) Jag har inte lagt märke till några problem med spårkänslighet hos saaben, tvärt om gör det mot moderna bilar stora förhållandet mellan hjulbas och spårvidd att saaben går som ett kastat spjut på vintervägar.  :)

Några av 50-talets små MC-bilar hade från början två bakhjul relativt tätt ihop på en gemensam drivaxel i en gemensam svingarm. Är det knölar i gatan blir det ännu svårare att undvika dem, men i gengäld kan man förmodligen klara sig lättare över djupa potthål om de är så pass små att det ena bakhjulet passerar utanför hålens kanter. Krängningsstabiliteten och framdrivningen borde också öka rejält. I Sverige och England blev det körkorts- och skattemässigt fördelaktigt att modifiera konceptet till ett ensamt bakhjul i mitten med farligare och vingligare fordon som resultat.

Idag är regelverket annorlunda inom hela EU. Skotern Piaggio MP3 utnyttjar detta på ett lagom fräckt sätt genom sina dubbla framhjul. Är spårvidden över 360 mm räknas det som två hjul och ger en trehjulig som får köras på B-kort. Spårvidd under 360 räknas som ett enda hjul och då blir det tvåhjulig MC som har andra juridiska fördelar.

Vill man bygga ett droppformat fordon med bra aerodynamik av en personbil skulle jag personligen satsa på dubbla bakhjul i gemensam svingarm och högst 350 mm spårvidd för att få MC-klassning som t.ex. befriar från trängselskatten i Stockholm. Med reducerad motoreffekt (max 15 kw har jag för mig) borde ett sådant åbäke få köras av en 16-åring med "lätt" MC-kort oavsett vad fordonet väger.  8)

Men hallå, vart tog katamarankonceptet vägen? Jag tycker fortfarande det är intressant. Den aerodynamiska huvudfrågan är kanske huruvida reducerad frontarea är viktigare än den dubblade "friktionsytan" längs karossens sidor. Det är trots allt ett välkänt faktum att luftmotståndet ökar om man skivar upp en kropp och sprider ut bitarna så att alla sidor exponeras för flödet.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Aerodynamisk katamaranbil
« Svar #5 skrivet: 26 mar-15 kl 22:25 »
Om man tittar på vad naturen skakat fram för lösningar för att kostnadseffektivt ta sig fram i lufthavet, så är det inte mycket som talar för katamaranformen. Undrar om dottern sätter sig i en trehjulig motorcykelbil som ser ut som en uggla när hon kommer hem med mc-kortet ;D De är så känsliga för kamraternas kritik i den åldern... Nåja, än är det några år kvar att härda henne, och att knåpa ihop något bättre än en A-traktor.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Aerodynamisk katamaranbil
« Svar #6 skrivet: 27 mar-15 kl 09:07 »
Hmm, i fortsättningen kommer jag störas av att se min Heinkel som en uggla...
Naturen har onekligen skakat fram många intressanta lösningar, men man ska komma ihåg att evolutionen ofta kan vara lite av "there, I fixed it!" med tejp och ståltråd. Så länge dåliga detaljer inte stör överlevnaden allt för mycket får man leva med skiten, på samma sätt som att en bra GPS-navigator i bilen ändå kan ha detaljer i användarinterfacet som är så illa genomtänkta att man kör åt h-e.  ;D

Problemet med att jämföra flygande djur med vägfordon är att vingyta alltid innebär ökat luftmotstånd, hur optimala de än är. Vingar innebär utan undantag en friktionsyta som fartvinden vill kleta fast emot, vilket också kan vara det som gör mitt katamaranfordon aerodynamiskt sämre än en knubbigare och mer traditionell kaross.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Aerodynamisk katamaranbil
« Svar #7 skrivet: 27 mar-15 kl 23:09 »
Jaja, nu när trehjulingarna på något vis verkar ha tagit över tråden passar jag på att tipsa om en intressant byggtråd på Ecomodder:
http://ecomodder.com/forum/showthread.php/crx-hf-reverse-trike-project-22635.html

-En Honda CRX personbil förses med ensamt bakhjul i MC-sving och karossidorna viks in mot mitten. 50-talets trehjuliga MC-bilar i modern tappning! Jag har länge funderat på att testa något liknande.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Aerodynamisk katamaranbil
« Svar #8 skrivet: 15 okt-15 kl 01:28 »
Äsch! Inte nog med att någon annan hunnit före mig med den genialiska idén att sätta två kapslade motorcyklar bredvid varandra och kalla dem bil, den fan satte vingar och flög iväg med bygget dessutom!  8)

http://www.scaled.com/hires_gallery/gallery/bipod/
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Aerodynamisk katamaranbil
« Svar #9 skrivet: 28 nov-15 kl 15:15 »
Vem annars? Synd bara att Burt Rutans roton inte blev verklighet.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare
skogskälla, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser