Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  verktyg till skinnsömnad  (läst 6259 gånger)

Liselottan

  • Inlägg: 160
  • Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
verktyg till skinnsömnad
« skrivet: 25 dec-14 kl 21:31 »
Tänkte starta lite med skinnsömnad. vill sy babyskor, vantar och annat smått. Materialet tänkte jag kan vara allt från läder till pälsskinn. Återanvända skinn och använda hudarna som vi får från framtida lamm.

Nu till saken. Jag undrar vad jag behöver för verktyg? Vill göra det enkelt men även lite bekvämt.
Ska man använda syl och sadelmakarnål eller skärnål? Vad kan man behöva för dimensioner på nålar som nybörjare? Gaffelmejsel behövs det? Har sett nån fancy handsymaskin. Är det någon som prövat det?
Jag har bara tittat på verktyg och inte läst på så mycket om teknikerna. Finns det någon bra bok som ni rekommenderar?

Tackar på förhand 😊

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: verktyg till skinnsömnad
« Svar #1 skrivet: 25 dec-14 kl 21:44 »
Jag syr en del i skinn och ibland i läder.

Tills skinn har jag: Skärnål, lintråd, vax, fingerborg (har sytt sönder den nu). Klämmor för att hålla ihop bitarna och slippa använda lim. Tång om det blir riktigt körigt.

En bra sax och bra mattkniv och skärmatta. saxeb ändast till skinn.

Läder. sadelmakarnål(trubbig), syl, tång, lintråd (grövre), vax, klämmor,

Lintråd hittar man billigt på loppis.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: verktyg till skinnsömnad
« Svar #2 skrivet: 27 dec-14 kl 20:23 »
Skall du sy i lammskinn och tunt skinn typ skinnjacka funkar det bra med en vanlig symaskin, sparar mycket tid också. Använd klämmor eller "tie tacks" (små fästknutar, jag beskriver dem här: http://bomaerkt.blogg.se/2011/september/handsktillverkning-tillskarning-och-somnad.html) för att hålla mönsterdelarna på plats. Skall du sy för hand rekommenderar jag tvinnad, vaxad lintråd, som här:
http://bomaerkt.blogg.se/2013/march/laga-skinnvantar.html
Skärnålar tycker jag fördärvar onödigt mycket av skinnet, du får ett trekantigt hål där varje hörna är en påbörjad reva. Lätt hänt att tråden äter sig vidare. Ett sylat hål eller ett hål efter en vanlig, vass nål nr 3 är runt och går inte sönder så lätt ens på kritiska ställen. Men det där är ju en smaksak! Fingerborg eller fingertuta (av tjockt läder), man klarar sig bra på en vass sax och ev. mattkniv. Gaffelmejsel har jag inte sett någon sedan i slöjden, jag använder ett litet keramikverktyg som huggmejsel när jag skall laska något och måttar ut avståndet på ett ungefär.

Rent generellt är det väl bra att börja med det man har och känna efter vad man saknar! Vad jag upplever är det viktigaste med skinnsömnad är väl just att man måste vara väldigt noggrann, så löser det mesta sig.

Lycka till!

/Martina

Liselottan

  • Inlägg: 160
  • Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
SV: verktyg till skinnsömnad
« Svar #3 skrivet: 27 dec-14 kl 21:34 »
Tackar för svar!
Vilken intressant blogg du har Martina! Den har jag sparat bland favoriterna😊
Jag ska nog åka på studiebesök i grannbyn där det finns en skinnsömmerska.

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: verktyg till skinnsömnad
« Svar #4 skrivet: 28 dec-14 kl 13:51 »
Tackar för svar!
Vilken intressant blogg du har Martina! Den har jag sparat bland favoriterna😊
Jag ska nog åka på studiebesök i grannbyn där det finns en skinnsömmerska.

Tack så mycket!  :) Känns som om jag mest skriver om konstiga saker, men så är vi ju lite annorlunda också!
Stort lycka till med sömnaden!

/Martina

Liselottan

  • Inlägg: 160
  • Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
SV: verktyg till skinnsömnad
« Svar #5 skrivet: 28 dec-14 kl 16:40 »
Haha vi alla är väl lite annorlunda här?😉  Det är det som gör oss intressanta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, LimJans, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser