Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matförgiftning/allergi - kan man detoxa ut den?  (läst 3885 gånger)

adilovan

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
Matförgiftning/allergi - kan man detoxa ut den?
« skrivet: 18 aug-14 kl 21:51 »
I onsdags åt vi lunch med jobbet på en restaurang. Det var lax med en skaldjursröra i någon färsk ost. Ett par andra blev lite bubbliga i magen, jag fick magknip och illamående och enorma smärtor och kallsvettningar när maten skulle ta sig från magsäcken och ut. Jag gillar inte skaldjur så äter det sällan, och eftersom ingen annan blev dålig känns det mer troligt med allergi än matförgiftning.

Sen dess har varje måltid följts av magknip, mår illa och har tydligt ont i perioder, är ganska kaos i magen helt enkelt. Det blir mildare för varje gång något tagit sig hela vägen genom systemet och jag inbillar mig att ett par genomsköljningar skulle rensa ut det sista som spökar.
Det här är oneklgen ganska tröttsamt. :(

Finns det något bra recept på hemmahopkok som ni kan dela med er av?
This is just the part of me that I want you to see

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Matförgiftning/allergi - kan man detoxa ut den?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-14 kl 23:01 »
7-8 bitar sötlakrits brukar hjälpa.

solstorm

  • Gäst
SV: Matförgiftning/allergi - kan man detoxa ut den?
« Svar #2 skrivet: 18 aug-14 kl 23:08 »
Medicinsk kol suger upp gifter . Det funkar med vanilg träkol ochså .
Det finns även vulkansand som suger upp gifter .
Blåbär är bra för magen .
Fasta rensar ut ochså.

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Matförgiftning/allergi - kan man detoxa ut den?
« Svar #3 skrivet: 19 aug-14 kl 02:32 »
Jag skulle börja med att kolla upp om jag har gallsten.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Matförgiftning/allergi - kan man detoxa ut den?
« Svar #4 skrivet: 21 aug-14 kl 11:24 »
Medicinsk kol suger upp gifter . Det funkar med vanilg träkol ochså .
Det finns även vulkansand som suger upp gifter .
Blåbär är bra för magen .
Fasta rensar ut ochså.

Larits innehåller medicinskt kol, det är därför det fungerar.  :)

adilovan

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Matförgiftning/allergi - kan man detoxa ut den?
« Svar #5 skrivet: 21 aug-14 kl 19:52 »
Verkar ha planat ut nu. Fortfarande bubblig i magen med rätt akuta besök, men smärtan är borta i alla fall.

Tack för svar.  :)
This is just the part of me that I want you to see

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Matförgiftning/allergi - kan man detoxa ut den?
« Svar #6 skrivet: 22 aug-14 kl 09:56 »
När magen är konstig ett bra tag efter en tillfällig magsjuka så brukar det bero på att det tar ett tag innan bakteriefloran har stabiliserat sig och blivit som kroppen är van vid igen.
Jag tror inte det är frågan om någon allergi i det här fallet, utan snarare att kanske de som brukar äta skaldjur till vardags har lagt sig till med en bakterieflora som är bättre på att ta hand om otrevligheter som kan följa med tvivelaktiga skaldjursrätter.

Det som jag upplever brukar fungera i sådana fall är att äta så lite som möjligt, nästan fasta, i några dagar eller någon vecka. Min mormors gamla huskur som gick ut på lättfil, silverte och uppblötta skorpor brukar fungera.  Man ska undvika fet, salt, starkt söt eller kryddstark mat tills man är säker på att magen fungerar som den ska. Det är också lämpligt att ransonera grova fibrer. Och under alla förhållanden äta mindre än vanligt, det skadar inte att gå halvhungrig från bordet, och bannlysa allt småätande och godis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser