Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  panik. fel på bromsarna  (läst 5300 gånger)

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
panik. fel på bromsarna
« skrivet: 10 jul-14 kl 15:33 »
Hej i år kom vi inte så långt med bussen innan det blev tråkigheter. Bromsen tar inte. Efter några pump tar den igen, och fungerar i någon mil. Sen börjar den ta dåligt igen. Vågar inte köra mer (dyrbar last). Vad kan vara problemet? Har läst att man kan titta huvudbromscylinder, men var sitter den?


Gick till bilen precis och då är bromsen stum igen.

Det är en vwlt31 år 1983
 Mvh erik

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #1 skrivet: 10 jul-14 kl 15:36 »
Ser inga fläckar under bilen.

Förresten vet någon var bromsvätske behållaren sitter

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #2 skrivet: 10 jul-14 kl 15:42 »
Det skulle inte förvåna mig om bromshuvudcylinder mm i LT31 ser ungefär likadant ut som i en VW-buss från 80-talet (T3). Då sitter behållaren och huvudcylindern högt upp innanför instrumentbrädan, man kommer åt att fylla på bromsvätska efter att ha tagit bort kåpan över instrumenten och för att komma åt huvudcylindern måste man ta bort instrumentblocket.

Om nivån har sjunkit i bromsvätskebehållaren, i synnerhet i den kammare som är närmast bromsservot, så kan det bero på att det är stopp i det lilla ventilationshålet under huvudcylindern (ett hål på kanske 0,5 mm i diameter, borrat snett in i undersidan av flänsen mellan huvudcylinder och bromsservo). Det där hålet blir mycket lätt igensatt med åren, och då kan vakuum från bromsservot suga bromsvätska ut ur huvudcylindern när gummitätningarna börjar bli gamla.
Har man råkat ut för det felet så är det förmodligen fullt med bromsvätska i bromsservot, och då bör man ta loss det, skölja ur det grundligt med vatten och blåsa torrt med tryckluft innan man sätter ihop igen. Motorn mår inte bra om den skulle suga i sig bromsvätska via vakuumslangen till bromsservot.

Förresten, fungerar handbromsen normalt? Om du gör ett bromsprov (kör i lite drygt promenadtakt på en grusväg, helst med rullgrus, och tvärnita, kolla sedan hur bromsspåren ser ut) så kan du kanske avgöra om det är båda bromskretsarna eller bara den ena som berörs av felet.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #3 skrivet: 10 jul-14 kl 16:38 »
Tack för snabba svar.

Var ute och tittade, ser ut att vara gott om vätska i behållaren. Men hittar ingen huvudbromscylinder. Det går två slangar från vätskebehållaren i varje fall ena slutar i en rund ganska stor plåtburk precis innanför ratten. Kan det vara där som den sitter?  Bromsen tar fortfarande bra och ingen vätska har läckt ut

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #4 skrivet: 10 jul-14 kl 16:43 »
Tack för snabba svar.

Var ute och tittade, ser ut att vara gott om vätska i behållaren. Men hittar ingen huvudbromscylinder. Det går två slangar från vätskebehållaren i varje fall ena slutar i en rund ganska stor plåtburk precis innanför ratten. Kan det vara där som den sitter?  Bromsen tar fortfarande bra och ingen vätska har läckt ut
Huvudbromscylindern borde sitta alldeles i närheten av pedalen, antingen inne i kupen eller ute i motorrummet. Annars kan du se om det går något stag från pedalen till huvudbromscylindern, de måste i alla fall vara tätt sammanlänkade på något vis.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #5 skrivet: 10 jul-14 kl 18:53 »
Har hittat huvudbromscylindern, den sitter vad det verkar  "lätt " till. Hur vet man att det är den som är problemet? Den är svindyr ny, kan det löna sig att packa om den?  Är det ett svårt projekt? Man skruvar loss slangar och dyl.så rinner bromsvätske ut? I med ny och lufta bromsarna? ?

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #6 skrivet: 10 jul-14 kl 19:56 »
Jag har aldrig grejat med huvudbromscylindrar men jag vet att man brukar kunna packa om dom. Och det blir luftning av hela systemet då ja.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #7 skrivet: 10 jul-14 kl 21:47 »
När huvudcylindern sitter högt upp så kan man med lite tur klara sig utan fullständig bromsluftning genom att lufta vid huvudcylinderns bromsrörsnipplar. Det kan vara lämpligt att göra så om man har bråttom med att få igång bilen och inte vill ta risken att få problem med någon fastrostad luftnippel ute vid hjulen.

Innan man tar loss huvudcylindern så tömmer man lämpligen bromsvätskebehållaren genom sughävert (tänk på att den är delad i två sektioner som måste tömmas var för sig), så blir det inte så mycket söl när man tar bort behållaren respektive skruvar loss bromsrören.

Det är inget större problem att byta packningar i en huvudcylinder om man bara får tag i en passande packningssats. Oftast går det att köpa dels en billigare sats som bara innehåller gummidelarna och dels en dyrare sats med kompletta kolvar till huvudcylindern.
På många 80-talsbilar förekommer det flera olika huvudcylindrar, t ex kan biltillverkaren ha köpt parallellt från olika underleverantörer eller det är olika utförande för olika länder. Det lönar sig att kolla fabrikat och ev läsliga nummer på huvudcylindern innan man börjar jaga delar.
Man bör också kolla att huvudcylindern inte är svårt rostig inuti. Lättare rostkanter kan man ta bort med ett honingsverktyg som går att köpa för några tior på t ex Biltema, men om det är gravrost måste man byta den.

Tänk på att vara noga med renlighet, inte ta i bromsgummidelar med oljiga händer, inte använda oljebaserade lösningsmedel (bensin, diesel, lacknafta, billig avfettning etc) för att tvätta delar till huvudcylindern osv.
Lämpliga rengöringsmedel är t ex T-sprit, ny bromsvätska eller diskmedel och hetvatten. Om man har honat ur huvudcylindern är det mycket viktigt att man lyckas tvätta ur alla spånor och slipdamm från honingen.

Man ska se upp med att bromsvätska KAN förstöra plaster och textilmaterial eller få billack att krulla ihop sig (det senare är ingen risk när det gäller gammal, väl härdad originallack men risken för skador är större om det t ex rör sig om lack som bara är något år gammal eller om det är målat med sprayfärg). Spiller man bromsvätska på olämpliga ställen bör man skölja bort den med vatten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #8 skrivet: 11 jul-14 kl 00:15 »
Det kan oxå vara så att en eller flera av justeringarna till backarna har kärvat ihop och tack vare detta så behövs det mer bromsvätska för att få backarna att lägga sig mot trumman.
Om du konstaterar att du inte har ett läckage i huvudbromscylindern ut i bromsservot så börja där.   
Det enda som kommer att kosta borde vara en burk bra rostlösare.
När du ändå har nere trummorna så kolla hur skicket är på hjulcylindrarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #9 skrivet: 11 jul-14 kl 17:40 »
När huvudcylindern sitter högt upp så kan man med lite tur klara sig utan fullständig bromsluftning genom att lufta vid huvudcylinderns bromsrörsnipplar. Det kan vara lämpligt att göra så om man har bråttom med att få igång bilen och inte vill ta risken att få problem med någon fastrostad luftnippel ute vid hjulen.

Innan man tar loss huvudcylindern så tömmer man lämpligen bromsvätskebehållaren genom sughävert (tänk på att den är delad i två sektioner som måste tömmas var för sig), så blir det inte så mycket söl när man tar bort behållaren respektive skruvar loss bromsrören.


   
precis vad jag ville höra. Skulle hämskt gärna slippa dra sönder luftnipplarna. Går det möjligtvis att få en lite mer ingående beskrivning hur man går till väga om man vill slippa lufta hela systemet? Har fått hem en ny huvudcylinder och tänkte ge det ett försök, verkstad med tillräckligt höga portar är fullbokade för en tid framöver. Mycket tacksam för svar /erik

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #10 skrivet: 11 jul-14 kl 21:36 »
Det sitter en m6 skruv i cylindern, kan det vara något man kan lufta med? Några luftnipplar hittar jag inte
Lufta i skruvstycke har jag läst om, är det ett bra sätt? Borde man inte kunna lufta när den sitter på plats, trycka på pedalen-hålla för hålen-släppa pedalen tills det kommer vätska ur båda hålen. Då försiktigt skruva på bromsslangarna?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #11 skrivet: 11 jul-14 kl 22:44 »
M6-skruven ungefär mitt på cylindern är en stoppskruv som är till för att den inre av de två kolvarna inte ska gå för långt ut när man släpper pedalen. Den bör inte röras annat än om man plockar isär cylindern för renovering.

Man luftar lämpligen genom att först montera allt och sedan lossa bromsrörsanslutningarna på huvudcylindern några varv. Lägg trasor runt omkring för att fånga upp bromsvätskan, fyll behållaren och pumpa sakta med bromspedalen tills det kommer ut bromsvätska utan luft. Förmodligen kommer den ena bromskretsen att bli luftfri före den andra, då kan man dra åt den rörnippeln först så pumpar man inte ut bromsvätska i onödan. Tänk på att hålla pedalen nertryckt i botten då du drar åt nipplarna, för att det inte ska sugas in luft bakvägen när du släpper upp den.

När allt är klart, torka upp ev bromsvätskespill med våta trasor och skölj ur de bromsvätskeindränkta trasorna.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #12 skrivet: 11 jul-14 kl 23:16 »
Ok, det låter som det kan gå vägen. Men n fundering, räcker ett tryck på pedal eller ska man skruva åt slangarna, släppa upp pedalen och repetera flera ggr. ? Innan jag tar bort den gamla så ska jag tömma så mycket bromsolja jag kan från bromsvätskebehållaren?

Om jag misslyckas och det blir lite luft i systemet. Står bilen då helt, eller kan man köra den till verkstaden?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #13 skrivet: 12 jul-14 kl 09:47 »
Det brukar märkas om det sugs tillbaks mycket luft när man släpper upp pedalen eller inte. Många huvudcylindrar kan pumpa ut luften även om nippeln är öppen medan man släpper tillbaks pedalen, men inte alla.
En annan möjlighet att underlätta luftningen är om man kan lägga på svagt övertryck i bromsvätskebehållaren på något sätt. Antingen med nån sån här bromsluftningsanordning som biltillbehörsfirmorna säljer, eller helt enkelt med ett hemgjort lock och en slang som man blåser i med munnen.

Töm bromsvätskebehållaren först, enklast genom att ordna en sughävert med en tunn plastslang.

Om det finns lite luft kvar så kommer bromspedalen att kännas svampig och ta djupare än normalt, men bromsarna fungerar i alla fall. Är det riktigt mycket luft i systemet så kanske man måste pumpa ett par gånger med pedalen innan man får full bromsverkan.
Och för långsam körning till verkstad går det ju alltid att klara sig med handbroms (om den fungerar bra) + motorbroms.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #14 skrivet: 12 jul-14 kl 09:56 »
Jätte tack, nu känner jag mig redo för ett försök.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #15 skrivet: 12 jul-14 kl 12:24 »
Fan fan, jag såg på Youtube när någon bytte bromscylinder, då verkade det som att röret gick att trycka in för hand. Röret på min var helt stum. Då tänkte jag att den kanske bara var lite tjärv (den är begagnad). Då satte jag fast den i hyvelbänken och tryckte lit, då lossna den och går nu mer lätt att trycka in. Men nu slog det mig att den kanske var tät i bromsslangarna då dom var avklippta o därför liksom ihopknölade. Kan jag ha spräckt teckningarna nu i de nya cylindern?

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #16 skrivet: 12 jul-14 kl 16:13 »
Ok nu sitter den där, verkar funka bra. Åkte till en grusväg för att testa bromsarna, tycker dom tar bra, som vanligt, den tar högt upp och så men jag undrar om det finns några sett att testa bromsarna, jag har inte riktigt nått att jämföra med, det jag tänker mest på är att man kan trycka väldigt hårt utan att hjulen låser sig. Kan det ha kommit luft i ändå?
Hur vet man det? Om det kommit luft i systemet? Svampig broms vad betyder det?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #17 skrivet: 12 jul-14 kl 16:32 »
Om det är luft i systemet får man en "fjädrande" känsla i pedalen, det är lite som att trampa på en ballong eftersom det egentligen är samma sak. Bromsvätskan kan nästan inte komprimeras så då skall pedalen kännas mera stum

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #18 skrivet: 04 jun-17 kl 20:05 »
Fan fan, jag såg på Youtube när någon bytte bromscylinder, då verkade det som att röret gick att trycka in för hand. Röret på min var helt stum. Då tänkte jag att den kanske bara var lite tjärv (den är begagnad). Då satte jag fast den i hyvelbänken och tryckte lit, då lossna den och går nu mer lätt att trycka in. Men nu slog det mig att den kanske var tät i bromsslangarna då dom var avklippta o därför liksom ihopknölade. Kan jag ha spräckt teckningarna nu i de nya cylindern?


Here we Go again!!

Nu försöker jag sparka liv i bussen igen. Stått still sen sist. Fick byta bränsleslang men nu spinner han som en katt.

Till bekymret: som jag skrev förut så spände jag kanske sönder cylindern, jag körde ändå ett par hundra mil men man var tvungen att pumpa på bromsen för att den skulle ta. Det liksom läkte, kändes det som. Höll man ner bromsen så tog den längre och längre ner. Är det byta cylindern som gäller? Byta packningar? Eller är det luftning? Har stått still nu 3år. Och ska besiktigas.

Mvh Erik


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #19 skrivet: 05 jun-17 kl 00:15 »
Innan du byter cylinder mm så ta reda på vad som är fel. Det första man brukar göra är att lufta och justera. Har den stått länge så av med trummor och bromsok och motionera upp kolvarna så de går lätt åt båda håll. Om den efter det inte fungerar som den ska ellertappar bromsverkan gå vidare och undersök slangar och sedan huvudcylinder.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #20 skrivet: 07 jun-17 kl 18:46 »
Om pedalen sjunker sakta när man håller den nere så beror det på ett läckage någonstans. Om man inte kan se att det blir blött av bromsvätska någonstans (vid bromsok, hjulcylindrar, bromsslangar, ev rostskadade ställen på bromsrör osv), så återstår bara inre läckage i huvudcylindern som förklaring.

Räkna med nya packningar i huvudcylindern och avsyna den noga så du är säker på att det inte finns någon rostfläck eller vass kant i cylinderloppet som förstör packningarna i förtid.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #21 skrivet: 21 jun-17 kl 14:01 »
Tack för svar. Jag har inte lyckats få tag på varken packsats eller ny huvudcylinder så jag provar att lufta bromsarna. Det kommer en hel del luft (är på första hjulet) stora bubblor i början men nu bara små och få. Har kört igenom över en liter och dom små bubblorna fortsätter att komma. Ska jag gå över till nästa hjul eller ska jag fortsätta lufta till pengarna är slut? Bromsen känns redan stummare. Så kanske om jag har tur är det luften i systemet som vart felet. Så.. är några små bubblor ok? Kan det komma nya nånstans ifrån? Ska man gå varvet runt och 2ggr?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: panik. fel på bromsarna
« Svar #22 skrivet: 21 jun-17 kl 23:17 »
Det kan vara lämpligt att börja med att göra en "grovluftning" av alla hjulcylindrar, sedan vänta en stund (kanske över natten) innan man går runt och luftar på alla ställen en gång till för att få ut det sista.  Om bilen har skivbromsar och belägg eller skivor är slitna så att kolvarna är långt ute ur bromsoken, så kan man underlätta luftningen genom att trycka tillbaks kolvarna in i oken (det brukar vara lätt gjort med en stor polygrip eller rörtång om det finns en utstående kant på bromsbelägget man kan få grepp på). Gör detta medan luftnippeln är öppen.

Om bilen har tryckreduceringsventil för bakbromsarna så kan det eventuellt finnas en luftnippel på den också. Om den ventilen är lastkännande (hopkopplad med bakfjädringen via ett stag, fjäder eller liknande) så bör man läsa på i bilens verkstadshandbok om hur luftningen ska gå till. Det kan tänkas t ex antingen att bilen ska stå uppallad med bakhjulen hängande fritt när man luftar en sådan ventil, eller att man ska haka loss något stag vid luftningen. Det finns många olika konstruktioner, alla med sina egenheter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Jon.b, LimJans, Stengrim, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser