Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skillnad på infusion, tinktur, dekokt och te?  (läst 10393 gånger)

alea89

  • Inlägg: 3
  • dags att börja leva rent! :D
    • Södermanland
skillnad på infusion, tinktur, dekokt och te?
« skrivet: 07 maj-14 kl 17:52 »
hej alla! jag är en nybliven örtentusiast som gärna vill lära sig mer! jag sitter och funderar på vad det är för skillnad mellan infusion, tinktur, dekokt och te?

är det rätt uppfattat att skillnaden egentligen bara är den att dessa olika metoder utvinner olika ämnen ur örterna? beroende på vad man vill ha fatt i för ämne (kanske ett smärtlindrande) ska man använda sig av en metod. vill man i stället ha ett annat ämne (ett mjukgörande) ska man använda sig av en annan metod?

för alla dessa fyra resulterar väl i en vätska som man ska dricka? i infuson häller man hett vatten över örterna och låter dom dra. i te gör man ju exakt samma sak... med tinktur låter man istället örten dra i alkohol. men vad använder man sedan den vätskan till? dricker den? dekokten blir ju som ett te... man kokar till exempel en rot och dricker sedan vätskan?

väldigt intressant men en aning snårigt, detta ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: skillnad på infusion, tinktur, dekokt och te?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-14 kl 20:11 »
Infusion är egentligen bara ett latinskt ord för den urlakningsprocess som man genomför när man brygger te. Läs den finstilta engelska texten på en teburk så får du se!  Men infusionen är inte nödvändigtvis tänkt att drickas, den kan vara ett mellansteg i tillverkning av något preparat.

Dekokt kan vara lite av varje och det ordet använder man väl gärna i samband med folkmedicin, kloka gummor mm där det är lite hokus-pokus inblandat.

Tinkturer brukar innebära att man inte använder varmvatten för att laka ur de intressanta beståndsdelarna ur örterna utan istället något organiskt lösningsmedel, t ex etanol (nu efter att ha skrivit det ser jag att du har skrivit samma sak). En tinktur är inte nödvändigtvis avsedd att drickas , det kan lika väl vara frågan om att den ska användas som t ex färgämne eller bläck (det engelska ordet tint har ju samma ursprung) eller att den är tänkt för någon slags utvärtes medicinskt bruk (sårvård, behandling av utslag etc).
Man kan också låta lösningsmedlet avdunsta ur en tinktur för att få den verksamma beståndsdelen ren - kanske i fast eller trögflytande form - för att använda den till något annat, exempelvis beredning av en salva.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: skillnad på infusion, tinktur, dekokt och te?
« Svar #2 skrivet: 07 maj-14 kl 21:52 »
Här finns en hel del att läsa och lära >>>>
http://www.shenet.se/ravaror/tinktur.html
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

alea89

  • Inlägg: 3
  • dags att börja leva rent! :D
    • Södermanland
SV: skillnad på infusion, tinktur, dekokt och te?
« Svar #3 skrivet: 07 maj-14 kl 23:07 »
tack så jättemycket! bra sida christelle. behöver tips på bra sidor att använda mig av när d e nåt jag inte förstår :) e ju som sagt helt nybörjare.
 
å väldigt bra förklarat torbjorn! tack så mycket! skönt att veta att jag va inne på lite rätt spår iaf, så att jag vet att jag inte e helt vilse ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser