Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?  (läst 4246 gånger)

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« skrivet: 11 aug-13 kl 21:17 »
Hej!
Mitt hjärta brister! Jag måste skilja mina bock-killingar från sina mammor och gjorde ett försök idag. Jag har en hage till killingarna som ligger en bit bort från mammorna. De kan dock höra varandra, och o ja, de hörs! Alla skriker. De skriker och skriker och skriker. De är ju för tusan helt förkrossade och jag med! På natten bor killingarna i en box och mammorna i en som ligger vägg i vägg. Och de skriker även där. Speciellt en killing. Ska det vara så här hemskt att skilja dem åt??! Funkar det att de fortfarande kan höra och se varandra eller måste de vara på två olika kontinenter för att de inte ska skrika ihjäl sig? Hur gör ni andra? Tacksam för svar! Mvh en blödig nybliven liten farmare

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-13 kl 21:23 »
Varför ska du skilja på dom..?

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #2 skrivet: 11 aug-13 kl 21:26 »
En av dem är kanonkönsmogen och väldigt brunstig! Har de andra två som sällskap åt honom... De två kan också vara könsmogna fast de visar inte lika tydliga tecken. Är de inte det nu så blir de det om ett par veckor... Så that's why. Vad tänkte du på?

Lillskôrven

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #3 skrivet: 11 aug-13 kl 21:32 »
Tänker du ha bockarna kvar? Annars kanske det är läge att äta upp dem när de nu har blivit så pass stora...
Men det kanske inte är aktuellt? :-\
När du inte vet om du ska skratta eller gråta: skratta.

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #4 skrivet: 11 aug-13 kl 21:35 »
Jag ska använda en av dem till att betäcka två av mammorna med och de andra två är kvar som hans sällskap...

Janne på Näset

  • Inlägg: 70
    • -
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #5 skrivet: 11 aug-13 kl 22:10 »
Hur gamla är bockkillingarna? Det är lagom att skilja av dem når de är 3-3,5 mån.

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #6 skrivet: 11 aug-13 kl 22:25 »
den ena är lite mer än tre månader de andra två är det om en och en halv vecka... och eftersom jag måste ha bort den ena så måste de andra följa med som sällskap.

Beatrice Aurore

  • Gäst
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #7 skrivet: 12 aug-13 kl 06:38 »
Prova att sätta förkläden på småbockarna så kan de gå kvar hos mammorna lite längre.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #8 skrivet: 12 aug-13 kl 07:30 »
Så länge inte getterna brunstar så kan bockarna vara hur könsmogna som helst, det blir liksom inget ändå. ;)

Vi har några som är födda tidigt på vårkanten som fortfarande går kvar hos mammorna och dom är söta ihop. Inte alls säkert att geten är så himla intresserad av en ungbock heller.


hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #9 skrivet: 12 aug-13 kl 08:32 »
Förkläden, intressant! Det ska jag kolla upp!

Det här med brunsten är något jag är nojjig över... att de helt plötsligt ska bli det och att jag inte hunnit skilja dem åt innan. Vill verkligen inte att de ska bli betäckta nu och definitivt inte av sina egna ungar...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #10 skrivet: 12 aug-13 kl 09:59 »
Förklä kan du göra själv av en bit tyg som är stadigt nog att hålla när någon trampar på det.  Men de flesta bockar är aktiva, och förklät sitter inte riktigt alltid där det är meningen ...  ::)  Lite bättre går det om du gör en liten sele och fäster framom bringan också.  Men det är lite pyssligt att få dem att fungera.  Förklät ska hänga precis bakom frambenen, och nästan ända ner till marken.  En bakklöv når lätt att trampa på det, så det får inte vara tyll precis!  ;)  Mackenzie föreslår en box där de "can be seen and heard and smelt", men även jag har noterat att dessa tre inte alltid hjälper.  Den här gettalvan är ju välfylld med trådar av människor som blivit lurade av sina getter.  En morgon står det bara en killing där, torrslickad och klar.  :-*  En gång lär till och med ett par getter ha lyckats föröka sig, fast de hela vinterhalvåret bodde i angränsande boxar med gunnebonät emellan.

  Ja, ja, de små liven, de är rara, men inte alltid helt lätthanterliga.  o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #11 skrivet: 12 aug-13 kl 10:34 »
ja ne lätt är det inte att skilja en liten flock åt! Alla tre bock-killingar har rymt ur hagen och förenat sig med sina mammor. Jag ger upp. Det blir till att ge sig på det där med förkläden! Lätt värt ett försök!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #12 skrivet: 12 aug-13 kl 15:50 »
Vi ser fram emot dina rapporter!  Jag hade en hög med små frösäckar av juteväv och med kraftiga sömmar.  Dessa passade bra, och sömmarna höll för att kliva på.  Ett balsnöre hårt om ett hörn, och det gick att knyta ihop på ryggen.  Men man får lägga något emellan, så det inte blir vasst mot ryggraden.

  Om du lyckas, så löser ju detta problemet med sällskap!  Dessutom har bockarna en viktig funktion i en getflock, de vaktar, skyddar och böjer ner sly så att alla kan äta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #13 skrivet: 13 aug-13 kl 12:28 »
Mitt försök med bock-skynke gick inge vidare! tyvärr... Tyget sprack när den vettskrämda lille bocken blev helt hysterisk, skrek och sprang som en raket! Så nu återstår fortfarande samma problem, hur ska jag skilja dem åt utan att de skriker ihjäl sig?

Jag vill hemskt gärna höra era erfarenheter av just avskiljning!! Hur har ni gjort och hur har getterna reagerat?

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #14 skrivet: 13 aug-13 kl 13:15 »
Jag som inte haft egna getter borde væl inte blanda mig i allt... Men kænt gefarmare. Tyværr måste dom bort utom hørhåll. Finns det någon som har en tom hæstbox med galler ænda upp till taket? Eller ett tomt hønshus eller næstan vilket rum som helst som ær rymningssækert. Hyr den en månad och slæpa dit mycket sly så att dom har sysselsættning. Under tiden kan du bygga en rymningssæker vinterhage.

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #15 skrivet: 13 aug-13 kl 15:56 »
hm... på nätterna fungerar det faktiskt bra nu... de ligger i boxarna intill varandra, ser och hör varandra och de är tysta.

Min nya plan gällande den dagliga utevistelsen är att bygga en hage till i anslutning till den första. mycket el som gräns. men på så sätt kan flocken ligga och idissla ihop utan att det kan bli några ungar... har märkt att de håller sig lugna om de får vara någorlunda tillsammans... tror ni på min idé? Eller håller alla med om att de måste befinna sig utom hörhåll från varandra?

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #16 skrivet: 13 aug-13 kl 16:27 »
Jag tror dom kommer att hålla sig lugna om du gör sådär men att det ändå finns viss risk att könsdriften blir så stark då getterna brunstar att inget lagligt elstängsel i världen kan stoppa dom. Getter är inte specillt känsliga för el.

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
SV: Att skilja get från killing utan fällda tårar, hur?
« Svar #17 skrivet: 07 sep-13 kl 09:02 »
Kan berätta hur det hela blev. Jag fixade i ordning en bockhage väldigt långt bort ifrån mödrarna. De skrek första dagen. Sen blev det tyst. Så det är säkert så att de behöver komma på säkert ljudavstånd från varandra för att det ska bli lugn och ro och för att tårarna på mina kinder ska sluta rinna ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Hardis, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser