Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalmusrot mot glutenintolerans och obalans i magsyran?  (läst 9269 gånger)

papaverace

  • Inlägg: 36
    • Uppland
Kalmusrot mot glutenintolerans och obalans i magsyran?
« skrivet: 20 feb-13 kl 10:14 »
Jag har provat Maria Trebens råd angående flera örter - Johannesört, Rölleka, Salvia (världsbäst mot nattsvettningar), Kamomill etc - med mkt gott resultat. Men hennes påståenden om att Kalmusrot kan bota glutenintolerans och reglera både för mkt (ovanligt) och för lite (extremt vanligt i västvärlden) magsyra, låter för bra för att vara sant. Är det någon som provat detta? Har svårt att få tag på det, men man kan väl skicka efter. Enl vad många alternativvänliga forskare påstår kan både IBS, diabetes, gluten- och laktos-intolerans, parasiter, candida etc, förklaras (åtminstone delvis) med att en massa grunkor slinker igenom utan att omedelbart dö och upplösas i magsäcken. Man ska ha så mkt syra att man kan upplösa en järnspik.

Nu är ju vad jag förstår Kalmusrot en bitter ört och bittra örter används alldeles för lite. Men borde det inte gå lika bra m Svenskdroppar? De äkta alltså, INTE den flaskan som säljs i hälsokosten, utan torkade örter enl Treben, vilka nu finns så att man kan göra de riktiga själv. Jag skulle gärna vilja veta om nån har testat detta, då min nästan totala brist på magsyra är rätt jobbig. (Har gjort magsyretestet med bikarbonat och rapar inte alls. :'()

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Kalmusrot mot glutenintolerans och obalans i magsyran?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-13 kl 19:51 »
Jag har provat Maria Trebens råd angående flera örter - Johannesört, Rölleka, Salvia (världsbäst mot nattsvettningar), Kamomill etc - med mkt gott resultat. Men hennes påståenden om att Kalmusrot kan bota glutenintolerans och reglera både för mkt (ovanligt) och för lite (extremt vanligt i västvärlden) magsyra, låter för bra för att vara sant. Är det någon som provat detta? Har svårt att få tag på det, men man kan väl skicka efter. Enl vad många alternativvänliga forskare påstår kan både IBS, diabetes, gluten- och laktos-intolerans, parasiter, candida etc, förklaras (åtminstone delvis) med att en massa grunkor slinker igenom utan att omedelbart dö och upplösas i magsäcken. Man ska ha så mkt syra att man kan upplösa en järnspik.

Nu är ju vad jag förstår Kalmusrot en bitter ört och bittra örter används alldeles för lite. Men borde det inte gå lika bra m Svenskdroppar? De äkta alltså, INTE den flaskan som säljs i hälsokosten, utan torkade örter enl Treben, vilka nu finns så att man kan göra de riktiga själv. Jag skulle gärna vilja veta om nån har testat detta, då min nästan totala brist på magsyra är rätt jobbig. (Har gjort magsyretestet med bikarbonat och rapar inte alls. :'()

De svenskdropparna kan du köpa i tyska apotek, har handlat på mig en massa och sen e de bara å sätta själv :) Svenskdroppar är ju en universalmedicin som funkar både in- och utvärtes. Själv använder jag den flitigt.

Har ingen aning om den hjälper mot brist på magsyra, men testa vet ja och posta här sen hur och om det har hjälpt :)

papaverace

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Kalmusrot mot glutenintolerans och obalans i magsyran?
« Svar #2 skrivet: 21 feb-13 kl 12:51 »
De svenskdropparna kan du köpa i tyska apotek, har handlat på mig en massa och sen e de bara å sätta själv :) Svenskdroppar är ju en universalmedicin som funkar både in- och utvärtes. Själv använder jag den flitigt.

Har ingen aning om den hjälper mot brist på magsyra, men testa vet ja och posta här sen hur och om det har hjälpt :)

Jag har köpt de torkade örterna i Sverige faktiskt och nu har jag köpt ekologiskt kornvodka (hon säger att det ska vara av frukt eller säd men INTE av potatis). Det är väl bara Aloe bitter som saknas i dessa örtblandningar. Menar du att du har skickat efter örterna eller hela flaskorna? Eller köpt dem på plats i Tyskland? Hur viktigt tror du att Aloe Bitter är? De svenskdroppar man köper i hälsokosten har ju bittra örter, men har ju knappt nån ingrediens gemensamt med originalet. Tack vare det i BigPharmas tjänst varande Läkemedelsverket... >:(

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Kalmusrot mot glutenintolerans och obalans i magsyran?
« Svar #3 skrivet: 21 feb-13 kl 14:52 »
Jag har köpt de torkade örterna i Sverige faktiskt och nu har jag köpt ekologiskt kornvodka (hon säger att det ska vara av frukt eller säd men INTE av potatis). Det är väl bara Aloe bitter som saknas i dessa örtblandningar. Menar du att du har skickat efter örterna eller hela flaskorna? Eller köpt dem på plats i Tyskland? Hur viktigt tror du att Aloe Bitter är? De svenskdroppar man köper i hälsokosten har ju bittra örter, men har ju knappt nån ingrediens gemensamt med originalet. Tack vare det i BigPharmas tjänst varande Läkemedelsverket... >:(

Nej, jag köper örterna i Tyskland. Du kan gå in på vilket apotek som helst och fråga efter Swedenbitter :). Ja, spriten köpte jag också i Tyskland ;) Sen blandar jag själv och låter det gärna dra i tre veckor eller tills det ser mörkt o fint ut. Sen silar jag och har jag eller någon i närheten någon yttre krämpor, så passar jag på att använda de silade örterna utvärtes. Inget ska ju gå till spillo. Sen åker de ut i odlingen som näring.

Hur viktigt Aloe bitter är, vet jag inte. Men det är ju kombinationen av örter som gör att det fungerar så bra....

papaverace

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Kalmusrot mot glutenintolerans och obalans i magsyran?
« Svar #4 skrivet: 22 feb-13 kl 09:25 »
Tja, till Tyskland har jag inte råd eller möjlighet att åka, men i och med att alla originalörterna numera kan fås i färdig blandning här, (utom Aloe bitter) så är jag färdig att börja lägga in dessa örter. Jag hittade endast EN eko-vodka som var okryddad på systemet, typiskt nog i plastflaska...den får väl duga då. När man läser Maria Trebens bok och hur hon tar fram dessa mirakelgrunkor om svenskdroppar, så blir man ju impad. Jag tror inte ett ögonblick att hon ljuger eller ens överdriver, och när människan började manipulera växterna - första gången 1806 då man renframställde morfin ur opium - så beträdde vi en ödesdiger väg. "Tillbaka till naturen" sa ju redan Rosseau, och aldrig har det väl varit nödvändigare än idag... :)

papaverace

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Kalmusrot mot glutenintolerans och obalans i magsyran?
« Svar #5 skrivet: 03 maj-13 kl 11:53 »
...Har ingen aning om den hjälper mot brist på magsyra, men testa vet ja och posta här sen hur och om det har hjälpt :)

Vet inte om det är svenskdropparna eller kalmusroten, men visst har det hjälpt. Inte så fort eller mkt som jag hoppats - bl.a är det jobbigt att knappt tåla fett (och där har inte några enzymer el intagna saltsyretillskott hjälpt), men Rom byggdes inte på en dag. Nu måste jag sluta, för efter en stund framför datorn känner jag mig förvirrad, hittar inte orden, känner hur fötternas nerver blir förlamade osv. Usch för att vara känslig för EMF... :'(

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Kalmusrot mot glutenintolerans och obalans i magsyran?
« Svar #6 skrivet: 03 maj-13 kl 12:00 »
Men snälla nån!

Hur 17 ska detta kunna bota bla lakotsintollerans och glutenintollerans???

Laktosintollerans beror på att ett ensym, laktas som bryter ner mjöklsockret, saknas i kroppen, medan
glutenintollerans är en kronisk tarmsjukdom som heter Celiaki.
Celiaki=obotlig, livslång sjukdom och endast symtomfri vid intag av glutenfri kost.
Har man tur läker tarmluddet efter ställd diagnos och efter en tid utan gluten ca 6 mån-5 år.
Eller så har man otur och tarmluddet återbildas dåligt, eller inte alls.

En kukkelimukkmedusin som hjälper mot lite av varje!? ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kalmusrot mot glutenintolerans och obalans i magsyran?
« Svar #7 skrivet: 03 maj-13 kl 14:47 »
Låter som lite experimentverkstad att tro på/pröva kalmusrot mot glutenintoleran. Enligt någon källa på Wikin ger den försöksdjur tumörer och den kan användas som kräkmedel?
Är man glutenintolerant eller har celiaki ska man inte förtära något med gluten i - någon annan bot fungerar inte.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Angua

  • Inlägg: 72
SV: Kalmusrot mot glutenintolerans och obalans i magsyran?
« Svar #8 skrivet: 03 maj-13 kl 15:05 »
Men snälla nån!

Hur 17 ska detta kunna bota bla lakotsintollerans och glutenintollerans???

Laktosintollerans beror på att ett ensym, laktas som bryter ner mjöklsockret, saknas i kroppen, medan
glutenintollerans är en kronisk tarmsjukdom som heter Celiaki.
Celiaki=obotlig, livslång sjukdom och endast symtomfri vid intag av glutenfri kost.
Har man tur läker tarmluddet efter ställd diagnos och efter en tid utan gluten ca 6 mån-5 år.
Eller så har man otur och tarmluddet återbildas dåligt, eller inte alls.

En kukkelimukkmedusin som hjälper mot lite av varje!? ;)

Undrade just samma sak. Och mer magsyra, mer än vaddå? Den är inte särskilt snäll heller, särskitl inte på fel ställen ;)
Celiaki, som är en autoimmun sjukdom, beror på att gluten drar igång en autoimmun reaktion i tunntarmen som får resultatet att tarmluddet förstörs. Det har inget med hur smält proteinet är eller inte. Det enda som hjälper är att utesluta gluten.
Laktosintolerans är brist på enzymet laktas och inte en autoimmun sjukdom, så att klumpa ihop dem är inte heller rätt.
Och diabetes, varken typ 1 eller typ 2 har med matsmältnignen att göra, hur tusan får någon ihop det?
Skulle definitivt dra öronen åt mig och göra en ordentlig koll av källor, tyvärr brukar det vara lite si och så med källor på många alternativmedicinsidor. Vilket är tråkigt, fö rhar de något vettigt att komma med är det ju bra att det finns stöd för det också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser