Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta större fiskodling?  (läst 17235 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
Starta större fiskodling?
« skrivet: 09 feb-13 kl 21:48 »
Hej.
Vår familj har en medelstor gård där vi först hade mjölk ock sedan köttproduktion, ca 40-50 djur+ungdjur. sen gick vi över till att ha hästar ock ridning/kurser mm. men nu är allt nedlagt..

Jag skulle behöva höra vad ni tror om att starta en ekologisk fiskodling i ladugården? är fiskodling något man kan överleva på eller?
har en ide om att bygga ett stort växthus i anslutning där man kan odla grönsaker ock använda sig av fiskgödseln ock samtidigt rena ock återanvända vattnet.
för att hålla fisktankarna varma tänkte jag ha en stor flispanna ock solpaneler, flisen kommer från egen skog.

Om någon har lite erfarenheter att delge vore det ytterst trevligt, eller att bara bolla idéer ;D
/J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-13 kl 22:23 »
Halloj! Vad roligt med nån som klurar på samma saker! Har ingen erfarenhet att bidra med, men bollar väldigt gärna idéer, och ger dig villigt alla mina!
 
Jag har tänkt att det bästa är om man kan bygga en produktionskedja och tjäna på så många led som möjligt, till så låg ekonomisk och energimässig kostnad som möjligt. Därför tror jag att det är dumt att välja en fisk som kräver värme för att växa tillexempel. Vanlig abborre ger ganska många kronor per kg, och om man dessutom kan garantera att den inte är proppfull med tungmetaller och uppfödd på ett OK sätt, ja, då borde den kunna bli ännu lite lönsammare. Den växer dessutom året runt, och i ganska kallt vatten. Däremot dör den om det blir för varmt...
 
Ett utav problemen med fiskodling är ju just avfallet, dvs bajset och den mat som inte fisken äter upp. Därför är det bökigt som attan att få tillstånd för fiskodling, MEN, om man odlar i ett helt slutet system som aldrig släpper ut vatten, då blir det en helt annan sak! Alltså är det en superidé att ta vara på vattnet och pumpa runt det till odlingar, som tar upp överskottsnäringen och renar vattnet. Eventuellt får man ha någon slags slamavskiljarfilter innan vattnet går tillbaka till fisken, och givetvis kommer man att vara tvungen att tillsätta mineraler till vattnet (detta gör man genom att man låter växterna stå i sand/grus som vattnet silas igenom). Slammet lägger man i komposten, som man använder till att omplantera större växter i, eller som man har mask i som extramat till fiskarna, eller både och!
 
Finns stor risk att jag skriver mera, men jag börjar med "lite", så du orkar läsa allt!  :-[

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #2 skrivet: 09 feb-13 kl 22:39 »
Nej fasen ös på!:)

farsan var inne på nån större fisk som behöver varmvatten för att växa (vet inte vilken) ock det är ju en nackdel givetvis det där med värme...

vill folk verkligen äta aborre då? gädda har jag också funderat på men vad matar man dem med liksom?
hur fungerar det sen då när fisken är plockmogen? ska de fjällas ock fileas på plats ock sen frysas för leverans eller hur gör man?
till vem levererar man?

har du några bra länkar i ämnet?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #3 skrivet: 09 feb-13 kl 22:46 »
Har precis bytt dator och eftersom jag aldrig kommer kunna starta nån fiskodling utan bara drömde så är länkarna väck, men jag ska försöka hitta åt det jag läst...
 
På rak arm vet jag att det testats i SLU:s regi, då med tomater och gurka som grödor, och abborre (har jag för mig, eller om det var öring).
Ska försöka hitta den rapporten åt dig.
 
Det där med leverans av fisken har jag grunnat mycket på. Jag tänker att det bästa är att ta kontakt med restauranger av lite bättre klass och kanske fiskhandlare, så att man kan sälja fisken direkt och så oförädlad som möjligt. Om man nu inte driver det som ett bamsefamiljeföretag och råkar ha en duktig kock och fiskförädlare till morsa eller brorsa som vill vara med på tåget.
 
Gädda tror jag inte är nån idé, tror den växer för långsamt, men jag gissar bara.

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #4 skrivet: 09 feb-13 kl 22:49 »
Här är en av rapporterna från SLU jag läst. http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/forskningsnytt/FLN06-04/FLN06-04E.PDF Börja med den. :)


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #6 skrivet: 09 feb-13 kl 22:55 »
kg-pris ut är en viktig faktor eftersom fisken behöver matas för att växa och fiskmat kostar.

kg-priset leder till en annan fråga, är det matfisk eller akvariefisk som är mest lönsamt? Matfisk kanske slutkunden betalar 50 kr/kg för, medan akvariefisk kostar en 5 gram tung fisk 10 kr, dvs 2000 kr/kg. Visst marknaden är mycket mindre, men jag tror inte det är så mycket svårare att producera.

Förr i tiden behövde man tillstånd om man hade ryggradsdjur i 6 eller fler tankar/akvarium. Vet inte hur det ser ut idag.

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #7 skrivet: 09 feb-13 kl 22:58 »

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #8 skrivet: 09 feb-13 kl 22:59 »
oj tack så mycket:D Malin!

Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #9 skrivet: 09 feb-13 kl 23:01 »
kg-pris ut är en viktig faktor eftersom fisken behöver matas för att växa och fiskmat kostar.

kg-priset leder till en annan fråga, är det matfisk eller akvariefisk som är mest lönsamt? Matfisk kanske slutkunden betalar 50 kr/kg för, medan akvariefisk kostar en 5 gram tung fisk 10 kr, dvs 2000 kr/kg. Visst marknaden är mycket mindre, men jag tror inte det är så mycket svårare att producera.

Förr i tiden behövde man tillstånd om man hade ryggradsdjur i 6 eller fler tankar/akvarium. Vet inte hur det ser ut idag.

Tillstånd krävs oavsett hur man odlar fisken, men det blir enklare i slutna system eftersom man då slipper miljö/utsläppsbiten.
Att välja akvariefisk känns för mig främmande av ideologiska skäl, men det är ju förstås upp till var och en. Akvariefisk behöver dock som regel värme.
Skulle jag odla fisk skulle jag odla egen spirulina eller dyl. som kosttillskott till fisken, och välja en art som inte bara måste ha animalisk föda för att växa.

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #10 skrivet: 09 feb-13 kl 23:06 »
oj tack så mycket:D Malin!

Har spånat en hel på det här ska du veta.  :-[  Hoppas ni kommer fram till ngt bra!
 
Jag såg ett helt kretslopp framför mig, med besöksnäring och hela baletten när jag drömde. Min tanke var att kombinera fiskodling, växthusodling, höns, fruktträdgård och grönsaksodling på friland.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #11 skrivet: 09 feb-13 kl 23:06 »
tänk om man kunde få folk att äta guldfisk:P...

Det är ju snart som sjutton om man kan få till den biten också.
att också odla mask som tillskott måste ju också fungera? finns det någon masksort som är mer produktiv än andra?
eller är det fluglarver som gäller?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #12 skrivet: 09 feb-13 kl 23:08 »

Har spånat en hel på det här ska du veta.  :-[  Hoppas ni kommer fram till ngt bra!
 
Jag såg ett helt kretslopp framför mig, med besöksnäring och hela baletten när jag drömde. Min tanke var att kombinera fiskodling, växthusodling, höns, fruktträdgård och grönsaksodling på friland.

mjo vi med! har planer på ett stort växthus fullt met tomat,gurka o sallader mm
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #13 skrivet: 09 feb-13 kl 23:13 »
tänk om man kunde få folk att äta guldfisk:P...

Det är ju snart som sjutton om man kan få till den biten också.
att också odla mask som tillskott måste ju också fungera? finns det någon masksort som är mer produktiv än andra?
eller är det fluglarver som gäller?

Så långt som till vilken masksort man ska välja kom jag inte tyvärr...
 
Jag tänker att om man kan ha nytta av allt avfall man producerar i nåt annat led av produktionen har man vunnit jäkligt mycket. Så om växtdelar och slam som inte kan säljas blir mat till mask som blir mat till fisken som bajsar näring till växterna som blir mat till masken... Ja, du fattar.
 
Hoppas som sagt att ni kommer på nå´t bra! Roligt!  :D

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #14 skrivet: 09 feb-13 kl 23:16 »
En sak till!
 
Om ni säljer direkt till restauranger kan det löna sig att odla "udda" grönsaker oxå, som tål kyla bättre men som vanliga ICA-konsumenter aldrig skule köpa, så kan ni komma ner i pris för uppvärmning av växthuset oxå. Jag tänker på exempelvis köldtåliga bladgrönsaker istället för plocksallat och så.  :) 

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #15 skrivet: 09 feb-13 kl 23:22 »
just det, då kan man börja odla tidigare ock sluta senare gissar jag.

ett steg till i vattenreningen skulle kunna vara en tank med musslor. en mussla filtrerar åtskilliga kubik vatten per dygn...

Haha, ekonomi är ju i så många led,hörde om en gubbe uppe i norrbotten som har stor tomatodling året om, snacka om att bränna el på vintern
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

setr

  • Inlägg: 83
    • Västmanland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #16 skrivet: 09 feb-13 kl 23:24 »
När det gäller mask så ska ni tänka på att ni måste odla fisk som äter mask. Då går abborre och gös bort, tror jag. Ett annat problem med abborre och gös är att de är kannibaler.

Samma sak om ni tänker mata fisk med växter. Ert val av mat gör att många arter går bort. Det som blir kvar är då karp helst gräskarp med då blir det svårt att sälja fisk eftersom vi i Sverige inte äter karp.

Jag har också gått i tankar (läs drömt) på att odla fisk men när man börjar läsa lite mer i ämnet och skaffar sig djupare kunskaper i ämnet så inser man snabbt att det blir svårt. Dock inte omöjligt men det blir svårt att leva bara på det.

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #17 skrivet: 09 feb-13 kl 23:27 »
just det, då kan man börja odla tidigare ock sluta senare gissar jag.

ett steg till i vattenreningen skulle kunna vara en tank med musslor. en mussla filtrerar åtskilliga kubik vatten per dygn...

Haha, ekonomi är ju i så många led,hörde om en gubbe uppe i norrbotten som har stor tomatodling året om, snacka om att bränna el på vintern

Ja, det där med växthusodling är ju en balansgång både ekonomiskt och energimässigt, helt klart.
 
Flodpärlmusslan är utrotningshotad och kräver öring för att fortplanta sig och växa (lång komlicerad historia). Flodpärlmusslans larver hämmar öringens tillväxt något, men... den är som sagt utrotningshotad. Finns en man i Norge som är den ende i världen som odlar dom. Det vore nå´t! Om man vill tjäna pengar lite snabbare än så borde det finnas andra sötvattensmusslor tycker jag, men den biten har jag läst lite för lite om.

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #18 skrivet: 09 feb-13 kl 23:29 »
När det gäller mask så ska ni tänka på att ni måste odla fisk som äter mask. Då går abborre och gös bort, tror jag. Ett annat problem med abborre och gös är att de är kannibaler.

Samma sak om ni tänker mata fisk med växter. Ert val av mat gör att många arter går bort. Det som blir kvar är då karp helst gräskarp med då blir det svårt att sälja fisk eftersom vi i Sverige inte äter karp.

Jag har också gått i tankar (läs drömt) på att odla fisk men när man börjar läsa lite mer i ämnet och skaffar sig djupare kunskaper i ämnet så inser man snabbt att det blir svårt. Dock inte omöjligt men det blir svårt att leva bara på det.
Laxsläktet går inte bort. Vettefasen om Abborre gör det heller egentligen? Fast då måste jag läsa på. Tror inte man i något fall kan ge mask och vegitabilier hela, utan man får mala det och blanda med köpt foder. Tyvärr tror jag inte att man kommer undan köpefoder, men samtidigt tänker jag att det borde gå...

vindensbonig

  • Gäst
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #19 skrivet: 09 feb-13 kl 23:30 »
När det gäller mask så ska ni tänka på att ni måste odla fisk som äter mask. Då går abborre och gös bort, tror jag. Ett annat problem med abborre och gös är att de är kannibaler.

Samma sak om ni tänker mata fisk med växter. Ert val av mat gör att många arter går bort. Det som blir kvar är då karp helst gräskarp med då blir det svårt att sälja fisk eftersom vi i Sverige inte äter karp.

Jag har också gått i tankar (läs drömt) på att odla fisk men när man börjar läsa lite mer i ämnet och skaffar sig djupare kunskaper i ämnet så inser man snabbt att det blir svårt. Dock inte omöjligt men det blir svårt att leva bara på det.
Gös vet ja inte men både mört och abborre hugger ju på mask  så var för skulle det inte gå att mata dom ed mask? har ju inte läst tråden förstås:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 4 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser