Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  recept på tallbarr-salva sökes  (läst 8243 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
recept på tallbarr-salva sökes
« skrivet: 04 feb-13 kl 16:06 »
Jag har gjort en underbar salva på tallbarr som legat i rapsolja och sedan blandats med bivax. Nu kan jag inte för mitt liv hitta var jag lagt receptet. Salvan är helt underbar till ex super torra och sprickiga fötter, den doftar som Vick salva. Den går in i huden direkt utan att vara kladdig och mjukgör på ett behagligt sätt.
Har du nå´t recept.
Jag tror att jag fann receptet i tidningen Land men är inte helt säker!

K@rene

  • Inlägg: 181
  • Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
SV: recept på tallbarr-salva sökes
« Svar #1 skrivet: 04 feb-13 kl 17:19 »
Nyfiken - hänger på tården
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: recept på tallbarr-salva sökes
« Svar #2 skrivet: 05 feb-13 kl 11:00 »
Kolla she.net. De har recept på det mesta. Om det inte finns på just tallbarrsalva så finns det på vanlig bivaxsalva, då byter du all olja mot just tallbarrsolja.
Bra ide förresten! Jag ska nog testa det själv!  :)
Hur länge Behövde du ha tallbarren i oljan? Var det några veckor i solsken tro?
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Marikabarus

  • Inlägg: 6
    • -
SV: recept på tallbarr-salva sökes
« Svar #3 skrivet: 05 feb-13 kl 11:38 »
Hittade något om skogsolja, dvs en-, gran- eller tallbar samt efterföljande recept. Kan det vara något?
http://www.shenet.se/forum/archive/index.php/t-1531.html

Tessan

  • Inlägg: 20
    • Hälsingland
    • http://www.theresaengfors.se
SV: recept på tallbarr-salva sökes
« Svar #4 skrivet: 05 feb-13 kl 11:58 »
Jag har gjort en underbar salva på tallbarr som legat i rapsolja och sedan blandats med bivax. Nu kan jag inte för mitt liv hitta var jag lagt receptet. Salvan är helt underbar till ex super torra och sprickiga fötter, den doftar som Vick salva. Den går in i huden direkt utan att vara kladdig och mjukgör på ett behagligt sätt.
Har du nå´t recept.
Jag tror att jag fann receptet i tidningen Land men är inte helt säker!
Grundregeln för salvor är 20% bivax och 80% olja, det ger en ganska hård salva men i så fall är det bara att minska lite på vaxet och öka lite på oljan :)
Inspired by life <3

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: recept på tallbarr-salva sökes
« Svar #5 skrivet: 05 feb-13 kl 17:00 »
Ja den verkar väl bra, antagligen menas det att oljan ska stå i ett soligt fönster, så gör man iaf med tex ringblommeolja. Jag kopierade över receptet hit:

Tag fina kvistar från en, gran och tall och klipp eller hacka dem smått. Fyll en glasburk till 3/4 med barren och fyll sedan på med vegetabilisk olja ända upp. Vi använde en blandning av raps- och olivolja. Ställ burken i ett fönster och låt den stå i två - tre veckor. Skaka burken varje dag. När de två - tre veckorna har gått silas barren av och oljan tappas på en flaska.

Skogssalva
Tag 1 dl skogsolja till 22 g bivax. Smula ned bivaxet i en plåt- eller glasskål som vilar i ett varmt vattenbad. När bivaxet har smält, tillsätt oljan och låt alltihop smälta en gång till. Tag sedan av bunken och rör med en visp tills salvan börjar tjockna. Häll upp på burk. Skogssalva gör kalla fötter varma och hjälper till att läka torrsprickor. Den passar också bra till trädgårdshänder.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: recept på tallbarr-salva sökes
« Svar #6 skrivet: 06 feb-13 kl 11:52 »
Kolla she.net. De har recept på det mesta. Om det inte finns på just tallbarrsalva så finns det på vanlig bivaxsalva, då byter du all olja mot just tallbarrsolja.
Bra ide förresten! Jag ska nog testa det själv!  :)
Hur länge Behövde du ha tallbarren i oljan? Var det några veckor i solsken tro?
:-[ Sanningen ör den att jag glömde bort den så den stod i köksfönstret i flera månader, från feb. till juli  :P och jag skakade inte burken heller, såg bara till att barren höll sig under ytan.
Bivaxet är hur gammalt som helst - har för mig att jag köpte det 1997 (till öronljus).
Salvan tillverkades 2011.
När jag tänker efter så är jag ju riktigt modig som vågar andvända den - den verkar ju nästan hälsovådlig eller antik.
Men den är helt underbar! Sjunker in hur galant som helst!

Är det någon bäst före tid på bivax?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: recept på tallbarr-salva sökes
« Svar #7 skrivet: 06 feb-13 kl 11:54 »
Tack för alla härliga svar- alternativ.nu är verkligen en samling av kunskap  ;D ;D

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: recept på tallbarr-salva sökes
« Svar #8 skrivet: 06 feb-13 kl 18:23 »
Bivax kan hålla nästan hur lång tid som helst. Flera 10-tals år utan det ändras nånting, om det förvaras utom räckhåll för solen vill säga.

Det enda som kan hända med bivaxsalva med olja är att oljan härsknar. Fast då känner man att det luktar, tja, unket och läbbigt. Då kan man använda dem som skinnimpregnering.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 3 användare
xaelanar, LimJans, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser