Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valla med Pumi  (läst 4333 gånger)

bondmorawannabe

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
Valla med Pumi
« skrivet: 13 jan-13 kl 22:09 »
Är det någon som har erfarenhet av att valla med rasen Pumi?
Jag är lycklig ägare till en 5 månaders Pumi-tik och skulle vilja prova på vallning med henne.
Har ingen tidigare erfarenhet av vallhundar eller vallning och har inte någon ambition att bli superduktig på det,
men skulle vilja ha tips på när och hur det är lämpligt att börja närma sig får med henne och hur man avgör om hon verkar
ha ha anlag för vallning.
Jag ska även söka info via rasklubben, men bor i norrland så det är oftast långt till ev. vallträningar och kurser.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Valla med Pumi
« Svar #1 skrivet: 13 jan-13 kl 22:24 »
Tittade lite på pumi innan vi skaffade vallhund. Det jag minns var att de vallar på ett annat sätt än t ex bordet collie. Fast jag minns inte vari skillnaden låg. Om jag minns rätt så skulle man också kolla om föräldrahundarna använts till vallning eller inte fast det hjälper ju inte dig när du redan har din hund. :)
Hoppas här är någon med bättre koll och minne än jag som kan hjälpa dig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Malines här igen

  • Gäst
SV: Valla med Pumi
« Svar #2 skrivet: 13 jan-13 kl 23:36 »
Viker ett öra i den här tråden, då det gäller en av mina "önskeraser".

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Valla med Pumi
« Svar #3 skrivet: 13 jan-13 kl 23:49 »
vallhundsklubben finns i alla län .

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Valla med Pumi
« Svar #4 skrivet: 14 jan-13 kl 00:17 »
Här borde det gå att få mer information:
http://svkfur.se/kategori/vallning/vallningsgrupp/
Den enda erfarenhet jag har av vallande pumi är min mammas pumi som provade på fåren hon lånade av mig en sommar.
 Hon vallade med skall (hela tiden) och ringade runt, runt djuren och om någon var "olydig" tacklade hon tackan, hon var absolut omedveten om att hon var mycket mindre än fåren och hade tillräcklig pondus för att "läxa upp dom" så att dom lydde på det viset...
 Fåren var inte invallade men hon kunde hämta dom och fick in dom i hagen när dom rymt.
Men jag har ingen aning om ifall hennes "metod" är utbredd bland alla pumis...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Valla med Pumi
« Svar #5 skrivet: 23 jan-13 kl 16:03 »
Lite OT kanske, men min äldsta BC hade faktiskt samma taktik som Charlottes mammas Pumi. Hon tacklade fåren om de inte gick undan för henne.  ;D
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

bondmorawannabe

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
SV: Valla med Pumi
« Svar #6 skrivet: 04 feb-13 kl 21:05 »
Tack för alla inlägg!
Vår hund är i första hand köpt för att ha en pigg och glad sällskapshund, men med vallning som en ev. bonus.
Jag har tur som är ägaren på nära håll och hon kommer att börja använda sina Pumis i fårvallning i stället för BC.
Hon anser att för det behov hon har så duger Pumi gott, även om de inte är lika avlade på vallning som BC och Kelpie, tex.
Där kommer jag självklart att kunna få hjälp, men det skulle vara kul att få kontakt m någon här på forumet som har egen erfarenhet också.
Jag vet att dom inte vallar på samma sätt som tex BC och Kelpie utan med skall och kroppen. Har gått med i svkfur och angett att jag är intresserad av
vallning, men inte fått någon respons därifrån ännu, men jag får väl ligga på lite ;).
Vad gäller vallhundsklubben i länet så är dom jätteduktiga, men jag tror jag skulle känna mig lite utanför med en Pumi bland alla BC och Kelpies :P.

Malines här igen:
Det är verkligen en jättetrevlig hund, pigg, snabb, glad och otroligt charmig när hon gör sina kullebyttor i soffan, jag är helt såld!
MEN man ska vara medveten om att det är en skällande ras och en del individer har ett otroligt gällt och jobbigt skall. Som tur var har vårt lilla charmtroll inte så skarpt skall
och man kan nog om man är medveten om det träna bort en del av skällandet. Tycker inte att hon skäller så farligt, men skälvklart kommer det när hon blir ivrig!
Dom kan även vara reserverade mot främlingar och andra hundar, vilket jag iofs kan tycka är en bra egenskap om man hanterar det rätt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Valla med Pumi
« Svar #7 skrivet: 05 feb-13 kl 13:43 »
Här kanske det finns mer info:
http://www.kroppsvallarna.se/
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser