Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för att ha en gård  (läst 14241 gånger)

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
Kostnad för att ha en gård
« skrivet: 23 nov-12 kl 11:14 »
Min största dröm är att bli gårdsägare men har inte de ekonomiska möjligheterna just nu. Ett alternativ är att bo på ett kollektiv men egen gård hade passat mig bättre. Vad kostar det att ha egen gård? Detta är såklart en omöjlig fråga då alla gårdar är olika men alla som vill bidra med sina egna erfarenheter är mkt välkomna i den här tråden.

 Jag vill köpa en gård som är minst 100 år gammal och i största mån orenoverad. Så det ska vinterbonas, dras in vatten, värme och allt annat jag ej tänkt på.

 Vad ska jag tänka på när jag letar efter en gård om jag vill ha en som energimässigt är "så billig som möjlig".

 Vilken litteratur ska jag läsa för att bli lite klokare?

Några andra tipps ni vill ge mig överlag?

MVH Anna Ullkofta

ps. Bilden är tagen från nätet

Halte

  • Gäst
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #1 skrivet: 23 nov-12 kl 11:22 »
Hejsan
Som du skrev är frågorna nästan omöjliga att besvara.. :)
Några grundläggande tips och råd finns att läsa i Alternativs handbok:
http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Tomt_och_fastighet/K%C3%B6pa_en_fastighet

Billigast och bäst energimässigt, om man kunde välja helt fritt, skulle enligt mig vara vattenburet värmesystem med vedeldning (om man har egen skog) samt solfångare för uppvärmning av värmevattnet under soliga dagar (så man slipper elda så mkt) samt solceller för kompletterande elproduktion.

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #2 skrivet: 23 nov-12 kl 14:40 »
Jag skulle börja genomsöka Hemnet på objekt om jag var du. Fler års nyttjande av Hemnet har lärt mig massor. Man hittar ett hus man är intresserad av, lusläser prospektet och räknar. Genom att systematiskt plöja ett antal hundra prospekt på hus du tycker är intressanta kommer du att få mycket lättare att tänka mer strukturerat.
-enkelt avlopp...
-oisolerad vind...
-hydrofor i oisolerad källare
-HA fördelat på skog, bete osv...
osv osv
När du svarat alla dina frågor i prospekten kommer du att inse att du kan börja svara på din egen fråga!  :D
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #3 skrivet: 23 nov-12 kl 15:51 »
Jag kan tipsa om boken Så renoveras torp och gårdar. I den står en hel del intressant tycker jag. Har ännu inte själv köpt någon egen gård, det kräver ju som sagt en hel del ekonomiska resurser. Men jag tror att boken kan ge en bra inblick i olika metoder man använde förr och man får drömma sig bort lite ;)

JPAS

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #4 skrivet: 25 nov-12 kl 22:57 »
Är det ett måste för dig att börja som ägare av gården? Annars finns det ju möjlighet att hyra för att få "känn" på de vanliga driftkostnaderna och vad det innebär att driva en gård med allt vad det innebär.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #5 skrivet: 25 nov-12 kl 23:39 »
Är det ett måste för dig att börja som ägare av gården? Annars finns det ju möjlighet att hyra för att få "känn" på de vanliga driftkostnaderna och vad det innebär att driva en gård med allt vad det innebär.

Ja du det är frågan. Jag startade den här tråden för att lära mig om att ha en gård. Just nu skulle jag inte änns kunna hyra en gård men jag började därför med att försöka få grepp på vad det innebär att äga en gård för att veta vad jag ger mig in på. Eftersom det kommer dröja ett antal år så utbildar jag mig ist till"gårdsägare" men sedan i slutända kanske jag bara hyr en gård. Vi får se, jag har inge brådska men vill göra så rätt som möjligt från början  :)

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #6 skrivet: 25 nov-12 kl 23:41 »
Jag kan tipsa om boken Så renoveras torp och gårdar. I den står en hel del intressant tycker jag. Har ännu inte själv köpt någon egen gård, det kräver ju som sagt en hel del ekonomiska resurser. Men jag tror att boken kan ge en bra inblick i olika metoder man använde förr och man får drömma sig bort lite ;)

*går till biblioteket* ;D

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #7 skrivet: 25 nov-12 kl 23:42 »
Jag skulle börja genomsöka Hemnet på objekt om jag var du. Fler års nyttjande av Hemnet har lärt mig massor. Man hittar ett hus man är intresserad av, lusläser prospektet och räknar. Genom att systematiskt plöja ett antal hundra prospekt på hus du tycker är intressanta kommer du att få mycket lättare att tänka mer strukturerat.
-enkelt avlopp...
-oisolerad vind...
-hydrofor i oisolerad källare
-HA fördelat på skog, bete osv...
osv osv
När du svarat alla dina frågor i prospekten kommer du att inse att du kan börja svara på din egen fråga!  :D

Mkt bra info!

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #8 skrivet: 25 nov-12 kl 23:43 »
Hejsan
Som du skrev är frågorna nästan omöjliga att besvara.. :)
Några grundläggande tips och råd finns att läsa i Alternativs handbok:
http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Tomt_och_fastighet/K%C3%B6pa_en_fastighet

Billigast och bäst energimässigt, om man kunde välja helt fritt, skulle enligt mig vara vattenburet värmesystem med vedeldning (om man har egen skog) samt solfångare för uppvärmning av värmevattnet under soliga dagar (så man slipper elda så mkt) samt solceller för kompletterande elproduktion.


Tycker inte det står så mkt i handboken och definitivt inget om kostnader. Intressant med olika uppvärmning.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #9 skrivet: 26 nov-12 kl 04:59 »
Du kan börja med att kolla priset på en löpmeter brädor o plank,vad en kvadrat meter isolering kostar tex. När du gjort en kalkyl på att det exempelvis skulle kosts 50 000 kr så kan du nog räkna med 150 000 kr. Desto större jobb desto större är felkalkyleringen,oftast är den lite väl optimistisk till tagen. Byggexsperter vid byggen  som är vana att kalkylera gör felberäkningar så man kan undra om dom bara gissat från början.
Sedan så är det exsperthjälp och val av materiel vid renovering av äldre hus,tyvärr så är det väldigt tunnsått med vettiga råd.
Det krävs inte bara kunskap och pengar,det måste till vilja och energi i stora mått. Sedan måste huset vara i sådan kondition att det finns en rimlig möjlighet att renovera det till en vettig slant.
Hur många är det inte som bott i ett renoveringsobjekt mer eller mindre i hela sitt vuxna liv,det blir aldrig färdigt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #10 skrivet: 26 nov-12 kl 08:39 »
Hur många är det inte som bott i ett renoveringsobjekt mer eller mindre i hela sitt vuxna liv,det blir aldrig färdigt.

Ja det har du rätt i. Har kollat en del på arga snickaren


jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #11 skrivet: 26 nov-12 kl 09:02 »
Det där är ett klurigt ämne :) vad gäller huset så är det ju ur min synvinkel smart av dig att vilja hitta ett gammalt hus för då är det nog enklare att
börja renovera. Taket ock grunden är i mina ögon det viktigaste, när du besöker ett hus ska du titta på marken runt huset. är det blött ock fuktigt ska man vara mycket observant på att det kan finnas mögel i grunden eller att huset kan ha satt sig om bärigheten är dålig. vattensjuk mark är sällan kul. hur/vad luktar det i huset? vad finns det i väggar,golv ock tak?

Jag skulle först å främst spana efter hus som ligger högt upp ock  i söderläge! gärna med en loge ock verkstad:)

när man renoverar så ska man hela tiden tänka på att inte ersätta gamla material med billigare moderna grejer. t e x om man måste tilläggsisolera
så ska man använda naturliga material som kan andas. vindtät papp istället för plast osv det som har fungerat förr fungerar med största sannolikhet också nu. har det däremot inte gjort det så ser man det direkt i form av t e x ruttet trä eller mögel ock då måste man tänka om..

planera byggandet, ta en bit i taget...

om du ska odla kan du ta reda på vad det är för zon ock vad slags jord det är?
ligger gården så att du kommer behöva en traktor för snöröjningen?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #12 skrivet: 26 nov-12 kl 09:07 »
om du ska odla kan du ta reda på vad det är för zon ock vad slags jord det är?
ligger gården så att du kommer behöva en traktor för snöröjningen?

Höhö finns ingen snö i halland eller öland, jo kanske lite i februari ett dygn eller två (jo det kommer lite mer men knappt)

I Halland är jorden väldigt lerig och tung men bra att odla i. Öland vet jag inte (Kollar på båda ställena)

Många bra tips!

Halte

  • Gäst
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #13 skrivet: 26 nov-12 kl 09:37 »
Tycker inte det står så mkt i handboken och definitivt inget om kostnader. Intressant med olika uppvärmning.
Nej, det går ju inte att säga något specifikt om kostnader utan att ha ett specifikt objekt att utgå ifrån.

Det är nog bara att börja tokläsa annonser och läsa trådar i diverse olika ämnen här och på andra ställen och sedan bilda sig en uppfattning om ungefär vad man letar efter.

ErsKis tips är en bra början, efter det har man nog tillräckligt på fötterna för att veta ungefär vad man letar efter och efter det kan man börja specificera frågorna lite och på så sätt fördjupa sig i de olika delarna.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #14 skrivet: 26 nov-12 kl 10:36 »
Nej, det går ju inte att säga något specifikt om kostnader utan att ha ett specifikt objekt att utgå ifrån.

Det är nog bara att börja tokläsa annonser och läsa trådar i diverse olika ämnen här och på andra ställen och sedan bilda sig en uppfattning om ungefär vad man letar efter.

ErsKis tips är en bra början, efter det har man nog tillräckligt på fötterna för att veta ungefär vad man letar efter och efter det kan man börja specificera frågorna lite och på så sätt fördjupa sig i de olika delarna.

Ja men nu vet jag iaf var jag ska BÖRJA!

Halte

  • Gäst
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #15 skrivet: 26 nov-12 kl 10:38 »
Ja men nu vet jag iaf var jag ska BÖRJA!
Lycka till!

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #16 skrivet: 26 nov-12 kl 10:59 »
Det ekonomiskaste är att huset är i sådant skick att man kan bo där under tiden man renoverar. Då slipper man i alla fall utgiften för dubbelt boende.

En kompis anlitade en snickare och sedan anställde han sig själv också,då hade han koll på läget. På mindre än en månad var huset renoverat o klart.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Rav3n

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #17 skrivet: 27 nov-12 kl 11:01 »
Kostnaderna varierar ganska mycket beroende på vart i landet gården ligger. Mina farföräldrars gård såldes förra året och den är belägen utanför Hultsfred. 35 Ha fördelat på 22Ha skog 10Ha odling 3Ha övrigt. Huset är ett gammalt husartorp med utedass och inget indraget vatten. Järnspis i köket och Kaminer i kammare och finrum. Ladugård med plats för 5 kor, 3 boxar, hönshus, fårhus, snickarbod och vedförråd. Stort renoveringsbehov av ladugården. El draget till gården 1989. Den såldes till min farbror för 3,5 Mkr.

En liknande gård i norrland kan gå för 700000 och i skåne för 5-6 Mkr.

Detta är bara inköpspriset. Räkna då med lån, amorteringar och löpande kostnader för gården. El, Sophämtning, Slamtömning, sotning. Ska du dessutom ha djur så tillkommer inköp, veterinär, foder. Om du måste ändra om djurstallarna så ska du anmäla detta och få en förhandsprövning av dina ändringar (beroende på hur många djur det rör sig om så kan du koma undan detta, det står i lagtext hur många djur du kan ha innan tillstånd krävs).

För att få ner kostnader för snickerier så kan du ta egen skog, hugga och köra iväg till en lokal såg för att få den uppkapad i rätt dimensioner där (till en mindre kostnad än vad det skulle kosta att köpa in allt virke färdigt från sågen/bygghandeln).

MEN! det är inte bara kostnader. Du kan även få bidrag för din gård. EU bidrag för öppna landskap t.ex. Har du dessutom en sällsynt ras för uppfödning så kan det finnas bidrag för det också.

Kolla med länsstyrelsen, jordbruksverket och andra liknande myndigheter. De har information om sådant.
Ta även kontakt med LRF. De har kunnig personal som kan hjälpa dig med kalkyler och beräkningar som du behöver innan du går till banken.
Ska du dessutom driva gården med vinst, blir du företagare, och måste starta företag. Då är det Skatteverket som gäller.

Mycket byråkrati för att kunna leva som man helst vill, men det är värt det i slutändan, när man sitter där på verandan med en god kopp kaffe efter dagens slit och ser säden växa, kalvar leka i hagen och hönsen gå runt och picka efter lite gott på backen.
Kan man inte göra det själv......då behöver man det inte

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #18 skrivet: 28 nov-12 kl 23:05 »
Bästa utbildningen för att äga en fastighet är faktiskt att äga en fastighet. Så mitt tips är att köpa den absolut billigaste fastigheten du kan hitta som uppfyller dina minimikrav och planera för att bo där några år. Därefter kan du svara på frågan om du vill renovera i framtiden eller inte och dessutom kommer du att ha mycket bättre insikt i vad som kostar.

Många renoveringshandböcker (från biblioteket) är nästan nödvändigt att läsa för att förstå hur gamla hus fungerar. Men några kostnadskalkyler hittar du inte där.

Jag skulle säga att renovera ett hus från ruckel till modern boendestandard (men absolut inte lyx) kostar det mellan 5000 och 20000 kr/kvadratmeter byggnadsyta beroende på om du gör allt snickerijobb och målning själv och beroende på om du installerar ny vattenburen värme eller om det finns något som går att rädda eller om du väljer luft-luft-värmepump.

Eriksgårdare

  • Inlägg: 61
    • Jämtland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #19 skrivet: 28 nov-12 kl 23:53 »
Det kostar att ha gård. Många saker man inte tänker på om man inte bott på en förut.

Först och främst är det saker man behöver köpa för att klara av driften ex traktor, röjsåg, motorsåg, olika traktorverktyg, virke för renoveringsjobb och anordningar, stängsel, utfodringsanordningar, vattenledningar, handverktyg, skruv, spik, skottkärror osv osv. Den posten kan bli rätt stor när man väl sätter igång så glöm inte att budgetera upp rejält för att ha ett startkapital.

En annan post som man kanske glömmer är transporter och markarbeten. Ofta behöver man anlita åkare för att få material till sig allt från foder till maskiner. Inte sällan krävs det också grävjobb på olika ställen. Diken som ska läggas, vägtrummor som ska läggas i eller el och vatten som ska dras om för att passa förändrad djurhållning etc.

Någon nämnde bidrag. Se inte dom som en pluspost. För att få dom måste du uppfylla ett åtagande, och åtagande har nästan alltid en kostnad som överstiger bidraget. Ex i vårt fall fick vi i år dryga tusenlappen för varje hektar betesmark, men räknar jag bara på dieselkostnaden under året för att kunna hålla de djur som bidraget utgår till så var bidraget uppätet. Jag vet att många hittar sätt att gå plus på bidragen men för det krävs det stora arealer eller många djur.

Kanske blev lite väl negativt det här men ville dela med mig av några erfarenheter vi haft...

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #20 skrivet: 29 nov-12 kl 09:59 »
Kanske blev lite väl negativt det här men ville dela med mig av några erfarenheter vi haft...

Jättebra tipps! Vilken fantastisk blogg

Eriksgårdare

  • Inlägg: 61
    • Jämtland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #21 skrivet: 29 nov-12 kl 16:18 »
Tack du... den skulle behöva en uppdatering :)

Xoot

  • Gäst
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #22 skrivet: 29 nov-12 kl 18:48 »
Maskiner och redskap är den dyraste posten i min värld.
Sen att spara upp en buffert kan också vara dyrt för den som inga pengar har.

Planeringen jämn inkomst kan också bli dyr eftersom det finns månadsdimpar hos alla under året.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #23 skrivet: 01 maj-13 kl 07:44 »
Hur har det gått, ullkofta?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #24 skrivet: 01 maj-13 kl 10:23 »
hahaha skitdåligt  ;D ska flytta till göteborg så gård kanske om 3-4 år. och kommer antagligen ha like lite pengar då som nu  ;D

Men ditt intresse värmer mit hjärta  :-[ hur går det själv?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #25 skrivet: 05 maj-13 kl 07:39 »
Bra, tack :) . Har gård!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #26 skrivet: 27 sep-17 kl 08:36 »
Gick in och läse den här gamla tråden jag startat för 5 år sedan och ser att jag skrivet att jag vill ha en gård om 3-4 år! Blev ingen gård men blev ett hus på landet! Vad lustigt!

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #27 skrivet: 27 sep-17 kl 09:30 »
Tack för uppdateringen!  Alltid kul att veta vad det blir av folks planer. 
Hur trivs du med ditt hus på landet?  Någon grad av självförsörjning?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #28 skrivet: 28 sep-17 kl 07:34 »
Ett hus på landet är en bra början! Eller ett lyckligt slut, om det var just ett hus på landet en var ute efter :) .
Men berätta mera; när, var, hur?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #29 skrivet: 28 sep-17 kl 10:14 »
Tack för uppdateringen!  Alltid kul att veta vad det blir av folks planer. 
Hur trivs du med ditt hus på landet?  Någon grad av självförsörjning?

Hej! har flyttat in för en månad sedan så just nu är det mest röj i skogen, installera spiskasett och måla väggar. I vinter ska jag planera för höns, odling och kompost. tomten är på 4500 kvm och jag har inte lokaliserat all gränspunkter ännu för ej fått fram koordinaterna men håller på med det. Är ett litet samhälle på ca 20 hus med ganska god samanhållning. Folk i byn ha bin, höns, hundar och katter. Så kanske en valp till vintern och höns till våren  :D Trivs jättebra!

ullkofta

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Kostnad för att ha en gård
« Svar #30 skrivet: 28 sep-17 kl 10:19 »
Ett hus på landet är en bra början! Eller ett lyckligt slut, om det var just ett hus på landet en var ute efter :) .
Men berätta mera; när, var, hur?

Hade ju tänkt gård men blev hus men jättenöjd. Lagom långt bort/nära stan. Vacker natur, otrolig utsikt över skog och sjö, grannarna verkar trevliga. Ska hämta perenner av en granne nästa vecka  :) Jag krattar och röjer skogen några timmar per dag när vädret är fint. Väldigt kul att fixa med huset!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 9 användare (4 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser