Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur använda Stevia?  (läst 13818 gånger)

mr_w

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
Hur använda Stevia?
« skrivet: 13 aug-12 kl 11:57 »
Det här är väl egentligen ingen ört men jag kom inte på någon bättre plats att lägga ämnet på. Jag har nämligen Stevia hemma och jag undra om någon vet hur man använder det på bästa sätt. Har testat att torka bladen och smula i när jag bakar eller i kaffet men verkar inte bli så sötat. Det ska ju vara flera hundra gånger sötare än socker. Ska man kanske använda färska blad? 

Visigot

  • Inlägg: 160
    • Västergötland
SV: Hur använda Stevia?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-12 kl 12:40 »
Har provat att koka upp färska blad i vatten och sedan försökt använda avkoket i kaffe. Men det blev mer en konstig anis-aktig smak än det blev sött. Men det ska tydligen gå att koka steviasirap som ska funka bättre.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hur använda Stevia?
« Svar #2 skrivet: 13 aug-12 kl 12:50 »
När man pratar om att stevia är 100-300 ggr sötare än socker så menar man Steviolglukocider, varav Stevisoid är den viktigaste.

Det finns bara några procent av stevisoid i plantan, i bästa fall upp till 10%. Sedan finns det även andra ämnen som smakar sött och beskt i plantan, men stevisoid är det som är viktigast.

Du kan dra ut stevisoid ur plantan genom att dra ut bladen i hett vatten. Det går bättre om du har torkat plantan först, för då kan du göra en mer koncentrerad lösning och även pulvrisera bladen först. Stevisoid förstörs inte av värme eller torkning. Använd ett kaffefilter (för torkad stevia) eller en te-sil (för färska blad) för att sila ifrån och skapa en söt vätska. Denna söta vätska kan du sedan använda i bak och matlagning. Du får tyvärr med en tydlig besk smak, så det är inte helt bra till söta bakverk. Bättre till sötsur sås eller snaps och liknande.

Du kan reducera den söta vätskan för att få upp smaken av sötma ytterligare, men det är lättare att göra en så koncentrerad lösning som möjligt av torkade blad redan från början. Beskan får du inte bort, tyvärr.

Det går att köpa raffinerat steviapulver som har utvunnits ur plantan och koncentrerats. Jag gissar att det har använts olika typer av lösningsmedel som alkohol eller liknande. Det borde gå att göra i ett slutet kretslopp där lösningsmedel kan återvinnas hela tiden.


mr_w

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Hur använda Stevia?
« Svar #3 skrivet: 13 aug-12 kl 16:40 »
ok. det var ju tråkigt att man inte kan få bort den beska bismaken så lätt. man kanske blanda det med lite honung för att få upp sötman. nu när jag har några plantor vill man ju gärna använda det. men det känns lite för avancerat att utvinna med alkohol och dyl...

mr_w

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Hur använda Stevia?
« Svar #4 skrivet: 13 aug-12 kl 16:43 »
ska kolla up det där med steviasirap. ska kolla in den här länken: http://www.steviasweden.se/produkter.php

Visigot

  • Inlägg: 160
    • Västergötland
SV: Hur använda Stevia?
« Svar #5 skrivet: 13 aug-12 kl 21:02 »
ska kolla up det där med steviasirap. ska kolla in den här länken: http://www.steviasweden.se/produkter.php

På denna sidan joxar dom ihop nån sorts steviaextrakt men jag har inte provat det själv.
http://www.stevia.com/Stevia_Article.aspx?Id=2269
Dela med dig om du skulle få till nåt som funkar - har torkad stevia som jag gärna skulle använda. (Men vill inte förpesta kaffet!  :P)
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

mr_w

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Hur använda Stevia?
« Svar #6 skrivet: 14 aug-12 kl 21:43 »
hittar inte... men jag är lite trött. jag tycker det funkar bäst att tugga lite på bladen...

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hur använda Stevia?
« Svar #7 skrivet: 14 aug-12 kl 21:46 »
Passar fint ihop med ett myntablad...  :)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Hur använda Stevia?
« Svar #8 skrivet: 04 jun-13 kl 22:55 »
jag har satt en stevia planta och tänkte ha den ihop med den mariokaska myntan i min mojito. god med eller utan alkohol, men har inte testat med stevia ännu. Hoppas den ska bli lite större....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

trashtotreasure

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Hur använda Stevia?
« Svar #9 skrivet: 30 apr-14 kl 19:08 »
Har försökt använda stevia både från planta och köpt pulver, men jag kommer inte över bismaken, tycker att det smakar som det äckliga sötningsmedlet sorbitol.
Men jag känner andra som älskar smaken så smaken är väl som röven.... klöven :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser