Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Teveronika/mormors glasögon  (läst 8841 gånger)

Malines här igen

  • Gäst
Teveronika/mormors glasögon
« skrivet: 13 jun-12 kl 17:05 »
Är det någon som använder Teveronika och i så fall till vad? Skörda hur? När? Lagra hur?

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Teveronika/mormors glasögon
« Svar #1 skrivet: 13 jun-12 kl 17:19 »
Teveronika är väl inte samma som mormors glasögon  :o
Humleblomster är ju mormors glasögon... ???

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Teveronika/mormors glasögon
« Svar #2 skrivet: 13 jun-12 kl 17:22 »
Växter har olika namn i olika landsändar, det kan bli förvirrande när samma folkliga namn kan stå för olika arter.


Här i Skåne är mormors glasögon och teveronika samma sak. Jag använder inte den, mer än till lyst. Men vill gärna lära mig mer om hur den kan användas.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Teveronika/mormors glasögon
« Svar #3 skrivet: 13 jun-12 kl 17:24 »
Visst är det så. Jag är från Västergötland, min mormor är från Dalarna, och vi båda är uppvuxna med att den heter just "Mormors glasögon". Men Teveronika är det alltså det gäller. Det ska tydligen gå att använda den som teväxt, men eftersom jag inte hittar den i någon av mina örtmedicinböcker undrar jag HUR den ska användas.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Teveronika/mormors glasögon
« Svar #4 skrivet: 13 jun-12 kl 17:26 »
Det är alltså den här växten jag pratar om, så ingen blir förvirrad: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/scrophularia/veron/verocha.html

Veronica chamaedrys på latin.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser