Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Destillera eteriska oljor?  (läst 30782 gånger)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Destillera eteriska oljor?
« skrivet: 28 aug-06 kl 18:53 »
Är det möjligt att själv destillera fram eteriska oljor ur växter? Jag tänker mig en liten mini-destillationsapparat som jag antar man kan bygga själv (det är säkert olagligt, men om vi för ett ögonblick bortser från det). Och så lägga örterna i vatten, ångdestillation alltså.

Borde väl gå?

SvenS

  • Gäst
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-06 kl 20:24 »
Ja, det finns ritningar på nätet på en näpen liten apparat som är byggt av två degbunkar i rostfritt stål, på den placeras en kolonn där koket avkyls med rinnande kallvatten. Hittar ej någon länk,dessvärre.
Det behövs lite lödning/svetsning och håltagning, annars ska det inte vara några problem .

Och som sagt, sveriges lag säger att det är verboten att inneha destillationsutrustning om man inte samtidigt ansöker om tillstånd att göra sprit.
« Senast ändrad: 28 aug-06 kl 20:25 av SvenS »

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #2 skrivet: 30 aug-06 kl 20:31 »
Jag har googlat lite, men hittar bara 1 miljon länkar till sidor om hembränning. Men det är ju inte det jag vill syssla med. Här pratar vi destillering i det lilla formatet...

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #3 skrivet: 02 sep-06 kl 15:24 »
Hej!

Ofta utvinns eteriska oljor med vattenångdestillation. Här finns en länk som kan ge lite input till tankar om en mindre anläggning:

http://www.organicconsumers.org/bodycare/nop/rutgersfinal.pdf#search=%22steam%20distillation%20aromatic%20oil%22

En annan: http://www.madsci.org/posts/archives/2005-06/1118417649.Bc.r.html

I labskala: http://en.wikipedia.org/wiki/Steam_distillation

För den lilla skalan, titta på: http://www.fao.org/docrep/X5043E/x5043E0G.HTM

Snälla, tala om hur det går! Jag är intresserad av detta, och kan kanske hjälpa till ytterligare!

Vänligen

Edgar


Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #4 skrivet: 02 sep-06 kl 15:34 »
Hej!

Problemet med sådan här verksamhet är ju att destillationsutrustning kan användas för att göra sprit. På min tid som labchef på Beiersdorf, så var vi tvungna att ansöka om tillstånd att inneha destillationsutrustning men det var inga problem att få det, bara vi intygade att den inte användes till spritframställning.
Sprit kan man ju göra på andra sätt om det är det som är intressant, man kan förtvåla etylacetat, man kan framställa sprit genom elektrolys osv. Här finns uppfinningsrikedom.

Mest udda var någon som gjorde hembränt i en gammal tvättmaskin, till vilken han anslutit en kylare, och kopplat bort programverket. In med socker, jäst och vatten, ställ in temperaturen på 30 grader fintvätt, efter någon tid ansuts kylaren och temperaturen på 90 grader vittvätt och destillera.

Jag ska kolla lite vad som gäller för att få tillstånd.

Edgar

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #5 skrivet: 03 sep-06 kl 17:26 »
Problemet med sådan här verksamhet är ju att destillationsutrustning kan användas för att göra sprit. På min tid som labchef på Beiersdorf, så var vi tvungna att ansöka om tillstånd att inneha destillationsutrustning men det var inga problem att få det, bara vi intygade att den inte användes till spritframställning.

Jag antar att det är lättare för Beiersdorf att få tillstånd än för en privatperson...  Men jag har funderat vidare på om det finns något sätt att destillera fram oljor utan att nödvändigtvis bygga en destillationsutrustning. För om jag förstått det rätt så är det innehavet av apparaten som är förbjudet, inte processen i sig (om det inte handlar om sprit, alltså). Hårklyverier, förvisso, men dock.

Alltså jag grunnar på nånslags lösning som involverar växter + vatten i ett vattenbad på spisen och så nåt sätt att kyla av och samla upp det avångade. Återkommer om jag kommer på nåt som fungerar! Ska titta på länkarna oxå, har inte hunnit än.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #6 skrivet: 03 sep-06 kl 17:33 »
Jag har sett olika skojiga varianter för destillation, men en kolonn måste vara det bästa, för den medger en kontrollerad process med hög effektivitet.
Prata med ngn gammal skolvaktmästare eller kemilärare så kanske ni kan få tag på en kolonn utrensad från en skolkemisal.
Att innehavet är olagligt blir ett problem först när ngn får veta att du bränner hemma, om du inte bränner hemma och inte visar kolonnen så är det inga problem.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #7 skrivet: 03 sep-06 kl 20:09 »
Hej!

Jag är inne på det att man borde kunna få tillstånd, åtminstone om man har en enskild firma. Jag vill ju inte tro att storleken har betydelse. Men med myndigheter kan man ju få de mest horribla svar och förslag och bestämmelser som jag skrivit om på annan plats. Jag har slängt ut lite krokar, vi får se vad som händer.

Kolonndestillation är alldeles utmärkt om man skall ha ut ett ämne vid destillation. Eteriska oljor består oftast av flera olika komponenter, och då blir det måhända något mer problematiskt, här är jag ute på lite djupt vatten.

Titta i första hand på FAO länken, anpassad för det lilla företagandet med små resurser.

Olaga sprittillverkning har ju minskat, åtminstone i södra halvan av landet, med införsel från andra EU-länder. De som åker fast är de som säljer hembränt. Gör man för eget bruk för man inte tycker om fabrikslagat, så är ju risken att åka fast minimal.

Vänligen

Edgar

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #8 skrivet: 03 sep-06 kl 20:13 »
Glömde, jag tycker att rent logiskt borde det vara själva labverksamheten som borde ha tillstånd, och däri skulle ingå att man fick ha destillationsutrustning. Ett kemilab kan ju tillverka diverse intressanta substanser, och om man inte vet vad man gör så kan fatala olyckor inträffa (explosioner, brännskador, frätskador, förgiftningar etc).

Edgar

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #9 skrivet: 07 sep-06 kl 21:38 »
Hej!

Jag har kommit ett steg närmare, det är tydligen/troligen länsstyrelsen som har hand om tillståndsfrågorna. Jag ger mig inte än!!

Edgar

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #10 skrivet: 07 sep-06 kl 21:54 »
OK. Min tekniskt lagde sambo har börjat fundera på dimensioner på kopparrör och sånt  ;D

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #11 skrivet: 07 sep-06 kl 22:31 »
Jag blir ju också intresserad nu när jag läser om det här. Har läst lite om att utvinna eteriska oljor av pelargonblad, doftisar. Ett ton blad till ett kilo olja, visserligen, men i alla fall...

Tror nog att även min sambos tankeverksamhet går igång när han läser det här...  :P
Höns, stickning och pelargoner

EV

  • Gäst
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #12 skrivet: 09 okt-06 kl 13:00 »
Jag vet tyvärr ingenting om att utvinna eteriska oljor men här finns i alla fall en destillator som är helt laglig.

http://www.vinofino.se/

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #13 skrivet: 09 okt-06 kl 22:24 »
Hej!

Laglig? I så fall har man liberaliserat lagarna oerhört mycket på senare tid!

Länsstyrelsen har ännu ej svarat, men jag påminner då och då. Vi får väl se, jag tycker åtminstone jag kan få besked om var man bestämmer.

Edgar


Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #14 skrivet: 09 okt-06 kl 22:38 »
Hej igen!

Blev nyfiken, och googlade. SFS 1994.1738 heter lagtexten.

2 kap. Tillverkning m.m.

1§ Sprit och spritdrycker får inte tillverkas utan tillstånd (tillverkningstillstånd).

Apparat som uppenbarligen är ägnad för tillverkning av sprit (destillationsapparat) och del till sådan apparat (apparatdel) får endast tillverkas för, överlåtas till eller innehas av den som har tillstånd enligt denna lag att tillverka sprit eller spritdrycker.

Vad som sägs i andra stycket gäller inte om Statens folkhälsoinstitut har medgivit undantag från kravet på tillstånd. Ett sådant medgivande får ges tills vidare eller för viss tid och får återkallas om förhållandena föranleder det. Lag (2001:414).

Ändrad 1996-11-01: Lag (1996:940)
Ändrad 2001-07-01: Lag (2001:414)

Såvitt jag kan förstå så är innehavet olagligt även nu

Jag mailar folkhälsoinstitutet också!

Edgar

elliz20

  • Gäst
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #15 skrivet: 17 okt-06 kl 22:28 »
sprit e så agressvit,,jävulens dryck...d e bara helt  kefft...

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #16 skrivet: 18 okt-06 kl 22:20 »
Hej!

Det verkar som om det är folkhälsoinstitutet som har hand om tillståndsfrågorna. Handläggs tydligen i Östersund. Jag återkommer i ärendet när jag fått ett uttömmande svar!

Edgar

PS
elliz, jag är för gammal, förstår inte vad kefft är
DS

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #17 skrivet: 18 okt-06 kl 22:23 »
elliz, jag är för gammal, förstår inte vad kefft är
DS


Keff? = dålig, felaktig.
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_10615105.asp
 8)
Höns, stickning och pelargoner

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #18 skrivet: 19 okt-06 kl 21:56 »
Tackar!  Varje verksamhet har ju sin terminologi, så även verksamheten att vara ung!

Edgar

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #19 skrivet: 22 nov-06 kl 21:41 »
Hej!

Jag har idag fått svar från folkhälsoinstitutet och det lyder sålunda:

En destillationsapparat som är uppenbarligen ägnad att tillverka sprit, dvs. en apparat som typiskt sett är till för sprittillverkning, får enligt alkohollagen inte innehas utan tillstånd eller medgivande om undantag, oavsett vad den faktiskt sedan används till (eller att den inte används alls).

 

Den aktuella apparaten förefaller enligt Er beskrivning inte vara en destillationsapparat enligt alkohollagens mening som kräver tillstånd men utan en mer utförlig beskrivning av den (t.ex. bruksanvisning eller motsvarande med specifikationer, funktioner etc.), går det inte att helt bedöma det.


Nu är jag tillbaka!  Det verkar ju inte så omöjligt som jag trodde. Jag har ställt lite kompletterande frågor och återkommer när jag vet mer.
 

Vänligen

Edgar

Iskristall

  • Inlägg: 83
    • Västerbotten
Re:Destillera eteriska oljor?
« Svar #20 skrivet: 04 jul-07 kl 16:37 »
Vilken intressant tråd!

Hur har det gått? Har ni byggt någon destillator? Är det någon som har någon skiss på en? Hur fungerar det med själva oljorna? Lägger man bara i bladen/blommorna och värmer på?

Många frågor - väldigt tacksam för svar!
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Destillera eteriska oljor?
« Svar #21 skrivet: 05 jan-13 kl 07:01 »
 ??? Vad har hänt sedan sist?
Kastar mig in & livar upp tråden. Om det nu rent hypotetiskt är så att man har tillgång till en destillationsapparat. hur går man då till väga rent praktiskt för att utvinna oljan? Temperatur, kylning, vad stoppar man i kolonnen? har någon provat?
Har hört av en bekant att det idag ska finnas brännare för eteriska oljor att köpa i Danmark. Några idéer?
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Destillera eteriska oljor?
« Svar #22 skrivet: 05 jan-13 kl 13:09 »
Här finns olika destillationsapparater för att göra essenser: http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/se/destillation-och-destillering-4c1.html Men de kostar!  :o
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Feather

  • Inlägg: 24
    • Västerbotten
SV: Destillera eteriska oljor?
« Svar #23 skrivet: 30 jul-13 kl 14:37 »
Oj... med ett sånt pris behöver man vara ganska aktiv för att få ut nånting av det känns det som....

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Destillera eteriska oljor?
« Svar #24 skrivet: 24 nov-21 kl 20:30 »
Mycket fokus på apparaten, för liten skala borde skolkemiglaset vara bra, finns ju att köpa nytt, visst kostnad.
Problemet som jag tycker är knepigare, vilka temperaturer gäller för det vi vill få fram.
Pepparmynta destilleras bäst vid temperatur x grader celsius.
Kemist som man är kan jag reda ut en del.
Funderar på att bygga eget labb. Finns en del som kunde vara spännande.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Destillera eteriska oljor?
« Svar #25 skrivet: 25 nov-21 kl 22:01 »
Borde väl vara bäst att vakuumdestillera så man inte bryter ned oljorna.

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Destillera eteriska oljor?
« Svar #26 skrivet: 27 nov-21 kl 18:07 »
Läser på lite. Wikipedia är bra på kemi. Mentol som är den stora komponenten är inte vattenlöslig, eter eller etanol, paraffin. Kokpunkt 212, så det verkar inte så smidigt.
Kanske att lösa ut den alkohol och destillera den vägen och se om molekylerna hänger med.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Destillera eteriska oljor?
« Svar #27 skrivet: 27 nov-21 kl 20:50 »
en destillations anordning för eteriska oljor bygger på att man skickar igenom ånga genom det som innehåller eteriska oljor. det kan göras på olika sätt. i alla fall så spelar det ingen roll om olja är vattenlöslig eller inte. den följer med ångan och den gör det till stor del även om oljan har högre kokpunkt än vatten. (tänk på 'oljeångan"som följer med när man steker och fastnar i spisfläkten. sedan kondenserar vattnet med oljan i en behållare och i och med att oljan just inte är vattenlöslig så går de att skilja ifrån varandra....

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Destillera eteriska oljor?
« Svar #28 skrivet: 28 nov-21 kl 18:31 »
Då verkar det rätt smidigt. Bara ånga på som att säga. Och man vill ju inte destillera bort något egenteligen, det är ju i blandningen den goa lukt och smaken finns.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 4 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, javill, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser