Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Te av Sprängticka  (läst 64656 gånger)

skäggetorpet

  • Inlägg: 60
    • Dalsland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #20 skrivet: 03 jan-15 kl 19:55 »
Var ute och hittade sprängticka idag från ett dött träd. spelar det någon roll om trädet är dött eller levande???
Undrar också om kokningen... När man kokar grönsaker och så försvinner/dör vitaminerna... är det samma när man kokar chaga eller ska det bara sjuda???

rastafari

  • Gäst
SV: Te av Sprängticka
« Svar #21 skrivet: 07 jan-15 kl 15:26 »
Var ute och hittade sprängticka idag från ett dött träd. spelar det någon roll om trädet är dött eller levande???
Undrar också om kokningen... När man kokar grönsaker och så försvinner/dör vitaminerna... är det samma när man kokar chaga eller ska det bara sjuda???
Som jag förstår ska man koka ett tag och kan även koka upp flera gångar .
Det där med döda träd är jag osäker på . Men om cagan är som vanligt burde den funka .

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #22 skrivet: 02 feb-15 kl 18:31 »
Var ute och hittade sprängticka idag från ett dött träd. spelar det någon roll om trädet är dött eller levande???

Borde inte spela någon roll om trädet som sprängtickan sitter på är död eller levande. Förmodligen är den lite äldre om den sitter på en död björk eftersom den växer på levande ved annars, men den kan sitta kvar flera år.

smgt

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #23 skrivet: 27 sep-15 kl 07:02 »
När värdträdet dör bildar chaga primordia och släpper sporer. Spara den chagan så om 10år kanske du har fullt med chaga i området. ;)

Paladin

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #24 skrivet: 12 nov-15 kl 22:32 »
Kom ihåg bara att chaga inte ingår i allemansrätten. Om man är klantig när man tar bort svampen och inte täpper igen såret så dör sannorlikt trädet, många markägare har stora problem med folk som hackar sönder deras träd i jakten på svampen. Så iaktag försiktighet när ni är där ute i skogen :)
Ett frö gror. Dess skal krossas, faller isär, vrids sönder av osynliga krafter. Insidan väller ut i myllan, blottat, sårbart, och förändras snart till oigenkännlighet.

Likaså skall människan växa - det gamla ska förvridas och falla isär, och det nya ska spricka igenom dess skal.. så frukta aldrig.

smgt

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #25 skrivet: 13 nov-15 kl 07:33 »
Sprängticka är ju en aggressiv parasit. Så även om man lämnar kvar sprängtickan så kommer trädet att dö. Det är helt rätt att man inte ska plocka chaga från någon annans mark då den inte ingår i allemansrätten men det är inte för att trädet dör av att man tar bort chagan. Trädet kommer att dö av chagan med.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Te av Sprängticka
« Svar #26 skrivet: 13 nov-15 kl 08:22 »
Att "många markägare har stora problem med folk som hackar sönder deras träd" är nog en stor överdrift! Andelen träd med sprängticka är mycket lågt, och andelen av dessa som "skördas" illegalt torde understiga 1‰

Tur-Johan

  • Inlägg: 322
  • Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
SV: Te av Sprängticka
« Svar #27 skrivet: 27 nov-15 kl 17:35 »
vilket sätt är det bästa sättet att ta tillvara sprängtickan?
koka TE?
torkar och mala till pulver som man äter upp i mat eller dryck.
Många skulle va fega om dom bara våga.

Korpen

  • Inlägg: 28
    • Västerbotten
SV: Te av Sprängticka
« Svar #28 skrivet: 27 nov-15 kl 19:12 »
Jag brukar torka i ugn först ca 6 timmar så man slipper mögel å annat. Sedan kokar jag jag sprängtickebitar i ca 20 min när jag vill ha te.

Kålrabbi

  • Inlägg: 15
  • ...
    • -
SV: Te av Sprängticka
« Svar #29 skrivet: 27 nov-15 kl 20:27 »
På tal omet, när jag plockat Sprängticka i riktigt kalla klimat tycker jag att smaken blivit kraftigare. Kan någon berätta om ni erfarit samma? Själv brukar jag bryta och hacka chagan och låta torka. Kokar i någon timme, men vad som rekommenderas vet jag ej :)
"Du skall aldrig hugga ned ett träd"  Pentti Linkolas elfte budord.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #30 skrivet: 27 nov-15 kl 22:08 »
Är det någon som vet om det finns folk som köper upp sprängticka hela? Har bara sett försäljning i gram, men det intresserar mig inte. Vill hellre i då fall bli av med hela svampar till ett lägre pris til någon som tror på detta och vill sälja vidare..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

annam89

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #31 skrivet: 19 sep-17 kl 13:19 »
Man bör fråga markägaren om tillstånd att skörda tickor då det inte ingår i allemansrätten

Postat med Alternativ.nu´s app


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #32 skrivet: 17 nov-17 kl 09:36 »
Jag hittade en knytnävsstor sprängticka på en björk i vårt skogsskifte.
Eftersom det är knappt om pengar och jag vill ta vara på alla inkomst möjligheter undrar jag en del saker:

Kan man sälja den och i så fall till vilket pris?
Växer den ytterligare om den får sitta kvar?
Går det att ympa in sprängticka i andra halvdåliga björkar i skiftet och få mer sprängticka att sälja?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #33 skrivet: 17 nov-17 kl 10:43 »
Den växer sakta om den får sitta kvar, det man ser är bara själva fruktkroppen.
Jag är också intresserad av om de kan inbringa pengar som gör det värt att skörda...
Förr har jag inte ens tänkt på att ta rätt på sprängticka då den helt saknat värde tidigare.

Enda jag vetat tidigare är att de glöder fint om man vill göra upp eld med dedär vidriga cancersvulsterna, men hade inte en tanke på att vanlig sprängticka var samma som chaga...

Med andra ord skall man spara resterna när det är urkokt så har man prima fnöske.
Men har för mig att man kan koka ur en och samma bit många gånger innan den tar slut.

Verkan är nog mest placebo då den faktiskt inte ger mycket substans i avkoket, mest en svag aromatisk doft, men bör inte vara giftig heller att inta.

Man bör alltid fråga markägaren innan man börjar hacka i träd, oavsett.
Det räcker att man säger att man vill ta en trädsvamp tror jag, tex säga att man vill använda den att göra upp glöd med eller så.

Hade någon gått och huggit saker, eller bedrivit någon form av verksamhet på mina marker i kommersiellt syfte hade jag milt sagt blivit ordentligt förbannad.
Men, visst jag förstår om man drar sig för att fråga om det är folk man inte känner.

Så, det är bättre att be artigt och lägga fram det snyggt.
Om någon frågade om man fick ta någon enstaka trädsvamp att elda med skulle chansen öka markant att man fick ett ja...
Det är ändå bättre med ett nej än att riskera en polisanmälan.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #34 skrivet: 20 nov-17 kl 11:10 »
I det här fallet finns det ingen markägare som blir påtrampad. Jag äger skogsskiftet ihop med föräldrarna.

Frågan är bara om det går att göra en slant på sprängtickan som finns där.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #35 skrivet: 20 nov-17 kl 11:44 »
Sorry, Det var inte menat till dig TW.  :)

Tydligen köper folk detta i Asien, men jag vet inte hur man kommer i kontakt med uppköpare.

Annars föreställer jag mig att det borde vara betydligt mer lönsamt att sälja direkt, tex i form av pulver eller torkade portionsbitar till hälsokostaffärer och liknande?
Du skulle kanske kolla upp mässor och annat där man kan hyra en billig torgplats och sälja direkt med litet snygg reklam, kanske en hel svamp framme att visa upp och ett gäng snyggt förpackade småbitar som du lägger i en tjusig (men billig) liten papperspåse, "exklusiv" ask, eller liknande?

Jag ser potential i det, det räcker ju att du skriver tex Chaga och att det r en trädsvamp samt litet historia kring den, så riskerar man inte att åka dit för falsk marknadsföring av mirakelmedel och liknande tror jag, jag tror att folk köper ändå om de ser skylten med historian och det.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Te av Sprängticka
« Svar #36 skrivet: 20 nov-17 kl 12:25 »
Sorry, Det var inte menat till dig TW.  :)

Tydligen köper folk detta i Asien, men jag vet inte hur man kommer i kontakt med uppköpare.

Annars föreställer jag mig att det borde vara betydligt mer lönsamt att sälja direkt, tex i form av pulver eller torkade portionsbitar till hälsokostaffärer och liknande?
Du skulle kanske kolla upp mässor och annat där man kan hyra en billig torgplats och sälja direkt med litet snygg reklam, kanske en hel svamp framme att visa upp och ett gäng snyggt förpackade småbitar som du lägger i en tjusig (men billig) liten papperspåse, "exklusiv" ask, eller liknande?

Jag ser potential i det, det räcker ju att du skriver tex Chaga och att det r en trädsvamp samt litet historia kring den, så riskerar man inte att åka dit för falsk marknadsföring av mirakelmedel och liknande tror jag, jag tror att folk köper ändå om de ser skylten med historian och det.
Användning av Chaga eller Sprängticka kommer från den Ryska " hälsoapoteket" från naturen.  Det har även funnits tinkturer med Chaga att köpa på de ryska apoteken. Jag vet inte hur det ser ut idag på apoteken i Ryssland.  I första hand har det saluförts som behandling mot cancer. 
Som vanligt behöver hälsokostbranschen nya burkar på hyllorna och då har Chagan tagit plats med alla andra svampar från framförallt TCM, Traditionell Kinesisk Medicin, och regnskogen i Amazonas.
Jag kan tänka mig att användning av Chaga kan jämföras med Björkaska från Finsk och Nordisk kultur dvs basgörande.  Även Björkaska rekommenderas vid cancer.  Sprängticka växer ofta på björkar.
 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #37 skrivet: 20 nov-17 kl 13:24 »
Tinktur är väl ren alkohol, tex 95% och sedan låta substratet stå och dra länge så att man får ett koncentrat, sedan späder man med vanlig sprit till önskad styrka från koncentratet.

Borde inte vara så svårt att göra, har för mig det skall stå i tre-fyra veckor och dra.
Sedan kan du tappa över det i småflaskor, tex de små bruna med skruvlock som liknar en medicinburk och klistra på en fin etikett, så får kunden själva späda ut det vid användning, tex några droppar i motsvarande ett snapsglas.

Skriver man bara rakt av vad det innehåller borde det vara grönt tycker man.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 3 användare
Storlyckans Anna, xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser