Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nässel dags (recept)  (läst 9849 gånger)

The Game

  • Gäst
Nässel dags (recept)
« skrivet: 07 apr-11 kl 21:09 »
Go kväll kära vänner.
Det drar ihop sig till den första "tatillvarapå" säsongen. Såg i min trädgård idag att brännäslorna börjar att frodas så jag tänkte att jag kunde dela med mig av lite recept jag samlat på mig genom åren samt om det är fler som har  att dela med..

Lite kuriosa först
Nässelpiskning av huden var ett sätt man körde me för i tiden bla dom som hade reatism.
Piskningen i sig gjorde att genomblödningen i huden ökar och de rematiska besvären andågs lindras.
På roten kan man brygga te mot pinkeriet och prostatan säg det.

Nu till lite recept..

Nässelvatten
Lugnande och mycket renande..
1 dl torkade nässlor
1 dl destillerat Vatten
1/4 tsk borax (vette sjuttsingen va de e)
och en liten liten pyttesnutt av natriumbensonat (va nu de e) Om man vill

Sjud nässlorna i en 30 min .Låt sen de stå å dra kallt i ett dygn, sen kan du bara sila bort dom dagen efter.Koka upp en halv dl destilerat vatten och lös upp borax pulvret där (tror det är ett pulver) och i me det dära natriumbensonatet.Sist i är boraxblandingen.
Häll upp i flaska och in i kylen..
klart..
-----------

Nässelmask

1msk torkade nässlor
1 mvk arrowrootmjöl (?)
1 msk grädde
1msk nässelvatten (antagligen ovanstående recept då)
1 tsk honung

Funkar bra att lägga på känslig och irriterad hud .Blanda alltihop så de blir en tjock och jämn smet
Sen äre bara att kleta på över ansiktet och ha den där i en sisådär 20 min..
-----
Brännässelte

3-4 tsk torkade nässlor
Häll varmt vatten över dom i en kopp och låt stå i 10 min.
Lägg i lite honung ..
Klart..

The Game

  • Gäst
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 21:12 »
Glöm inte hönorna kom ja på..
Torkar en hel del till dom så dom har under vintern..

/majsan

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #2 skrivet: 07 apr-11 kl 21:15 »
Stuva dem som spenat, går också bra  :)
...eller soppa med ägghalvor.
Landsflykting i storstan...

The Game

  • Gäst
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #3 skrivet: 07 apr-11 kl 21:27 »
Ja gjorde nässelpaj förra året  men den var inte poppis bland morsan och farsan..
/majsan

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #4 skrivet: 07 apr-11 kl 22:08 »
Ja gjorde nässelpaj förra året  men den var inte poppis bland morsan och farsan..
/majsan

Nä, jag gillar inte heller när det bara smakar nässla. Tråkig smak, liksom... Men blandar man i kryddig korv och ägghalvor i soppan blir det smaskens!
Man kan strö lite nässla i typ köttfärsås, och sen ha i massor av basilika, så känns inte smaken  :P
Landsflykting i storstan...

Mamsingen

  • Inlägg: 1666
    • Småland
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #5 skrivet: 22 apr-11 kl 17:06 »
Jag torkar mycket nässlor och använder dem ofta i olika soppor, inte bara i traditionell Nässelsoppa. T ex blir det jättegott att ha i nässla i Potatis-purjosoppa, eller annan "grön soppa".

Ibland blandar jag i lite när jag bakar bröd också. Gott o nyttigt med "nällor" som vi säger här i södern:D
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #6 skrivet: 27 apr-11 kl 10:00 »
Man kan strö lite nässla i typ köttfärsås, och sen ha i massor av basilika, så känns inte smaken  :P

Ska ut och plocka mina första nässlor att torka... men om man måste dölja smaken känns det sådär. Har bara smakat soppa och det var ju gott men kryddat. Hur nyttigt är det i förhållande till smaken? Meningsfullt?

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #7 skrivet: 27 apr-11 kl 10:21 »
Ska ut och plocka mina första nässlor att torka... men om man måste dölja smaken känns det sådär. Har bara smakat soppa och det var ju gott men kryddat. Hur nyttigt är det i förhållande till smaken? Meningsfullt?

Nässlan har en jättefin och mild smak! Den behöver inte döljas. :)

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #8 skrivet: 27 apr-11 kl 11:48 »
Ska ut och plocka mina första nässlor att torka... men om man måste dölja smaken känns det sådär. Har bara smakat soppa och det var ju gott men kryddat. Hur nyttigt är det i förhållande till smaken? Meningsfullt?
Smaken är som baken  ;)
Testa!
Landsflykting i storstan...

Tigeröga

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #9 skrivet: 13 maj-11 kl 16:35 »
sås alternativt stuvning eller soppa i stället för spenat? har för mig ja gjorde och åt det då ja va liten, vet inte hur ja gjorde eller något men gott var det och varje år efter det har jag tänkt att nässlor ska jag minsann spara men det har aldrig blivigt men i år ska det fanimej bli av! (hoppas jag... :P)

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #10 skrivet: 16 apr-13 kl 21:43 »
Nässelrisotto med nässelpesto..
Peston har jag smakat, den är god!
http://www.pickipicki.se/2011/04/nasselrisotto-och-nasselpesto/
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

StickarLinda

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
    • MyDesign
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #11 skrivet: 16 apr-13 kl 21:59 »
Torkat till pulver har jag hört, fungerar det då som krydda kanske? Och nässelpesto. Får nog testa i år.
MyDesign hantverksskola - lär dig sticka, virka & kroka - www.my-design.se

säljanne

  • Inlägg: 5
    • Finland
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #12 skrivet: 16 apr-13 kl 22:41 »
Borax är ju giftigt!
Bor själv i ett renoveringsobjekt, med två kattor. Egen gård med andras får. (än så länge!)

Linkan

  • Inlägg: 58
    • Västmanland
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #13 skrivet: 03 nov-13 kl 09:01 »
Ska ut och plocka mina första nässlor att torka... men om man måste dölja smaken känns det sådär. Har bara smakat soppa och det var ju gott men kryddat. Hur nyttigt är det i förhållande till smaken? Meningsfullt?

Nässlorna kallas ju för landbackens alger. Dem är det näringsrikaste som växer på land i vårt avlånga land. Dock skall man som jag förstått det endast skörda späda blad, och ej skörda från ställen som är gödslade pga höga halter nitrater som då förekommer.

Hur olämpligt det är att få i sig nitraterna vet jag dock inte.

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #14 skrivet: 24 jun-15 kl 22:38 »
Måste bara dela med mig av ett recept jag hittat (det är alltså INTE mitt!):
PAJDEG:
2,5 dl  vetemjöl
75 g  kallt smör
0,5 dl  kesella
FYLLNING:
5 dl  kirskål (har du en ogräsfri tomt kan du ta bladspenat)
5 dl  nässlor (ja, är du utan nässlor kan du köra spenat här också)
0,5 st  finhackad gul lök
2 st  finhackade vitlöksklyftor
1 msk  smör
 mycket svartpeppar
3 st  ägg
3 dl  mjölk
8 st  körsbärstomater i halvor
150 g  getost
Gör så här
1.   Dra på ugnen på 200°. Börja med att göra pajdegen.

2.   Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Ner med kesellan och blanda till en slät deg.

3.   Tryck ut degen i en pajform med löstagbar kant. In i frysen i 20 minuter medan du pysslar vidare.

4.   Förgrädda pajen i 10 minuter. Under tiden sköljer du kirskål och nässlor så att sniglar och jox åker bort.

5.   Fräs sedan lök och vitlök och allt det gröna i smöret. Krydda och smaka av lite.

6.   Blanda ägg och mjölk i en skål och krydda lite där med.

7.   Ta ut pajskalet ur ugnen, grunda med det gröna och smula över getosten.

8.   Lägg tomaterna ovanpå och häll sist på äggstanningen. In i ugnen i 45 minuter.

Naturligtvis följde jag inte receptet till punkt och pricka...typ, inte alls i vissa fall...men det blev supergott! Jag la till stekt bacon för sälta, uteslöt fetaost (för det hade jag inte) och toppade med en lagrad ost! Mums!

Är inne i en nässelperiod (i köket) och har provat allt möjligt- nässelsoppa (idag med en överbliven bit kokt vit fisk och en liten bit lax samt kokt nypotatis- gott!), nässelbullar ("-Jodå...men du behöver inte göra dem igen!"...blev utlåtandet i hushållet. De är så snälla  ;D), nässlor i marinad till kött (helt ok), nässlor i egen grönsaksbuljong (gav lite karaktär) osv.

Puttar tråden lite eftersom jag behöver ny inspiration!

Molly

sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Nässel dags (recept)
« Svar #15 skrivet: 12 jun-16 kl 21:19 »
nässelchips

knipsa av bara översta spetsen på plantan, skölj och lägg på bakplåt
sedan brukar vi ha olivolja och någon droppe sesamolja på
lite salt, lite sesam  (om man vill)
i ugnen på 175 grader och måste blandas om lite då och då
klart när de har sjunkit ihop rejält och "knastrar" när man blandar om

" det här var mycket godare än vanliga chips!" sa min tonåring förra året
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 11 användare (1 dolda)
Jon.b, xaelanar, eremit1, Banelinjen, Mikael Jalonen, beekeepern, ärt, Be, per.martinsson, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser