Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oxford Down fårens egen tråd  (läst 8682 gånger)

carwes

  • Inlägg: 10
Oxford Down fårens egen tråd
« skrivet: 06 apr-11 kl 22:06 »
Känner det skulle vara roligt att ha en rastråd för allt som rör just oxford down fåren.
Vi har själva en bagge och två tackor samt i år två tacklamm som vi ska spara. Från att under flera år haft tre vuxna som gräns ökar vi till fem vuxna invider på vår lilla gård eftersom vi minskar på hästarna.
Att det blev Oxford är mest en slump men vi är över förväntan nöjda. De trevliga, lätta att stänga in och har supergott kött (vi äter själva våra lamm). Tycker dock de har en nackdel. Den långa svansen blir lite äcklig om man inte håller efter klippningen där. Och när de ska klippas är de lite tunga att hantera (vi klipper själva).
Den första tackan har för andra året i rad tyvärr förlorat sina 3 lamm. De var döda när vi kom ut till henne, var välskapta och fina... Vi försöker vaka på henne men det verkar ändå inte hinnas med. Nästa år blir det kameraövervakning från huset när det närmar sig. Men tanken är att hon är värdefull just för att hon får 3 lamm. Vad säger andra om det?
Fler som har rena Oxford Down?

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #1 skrivet: 06 apr-11 kl 22:10 »
När jag var liten hade vi dessa vackra härliga får!!!!
Alldeles underbara :-*
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #2 skrivet: 06 apr-11 kl 22:28 »
Har en renrasig ungbagge. Vi är väldigt nöjda med hans avkommor. Har inte haft några som helst problem med lamningarna, ta i trä. Inte hos ungtackorna heller vilket vi har haft föregående år med för stora lamm med andra baggar, vi har dock fyra ungtackor kvar så vi hoppas på det bästa här med.
Baggens mor brukade också få tre lamm men det är absolut inget vi önskar. Tycker bara det ger problem och sliter på tackan men det ska ju gå utmärkt säger folk.
Han har blivit väldigt stor och fin men han stångade mig lite lätt när jag satt hos djuren häromdan. Men jag sa till honom ordentligt och nu har han aktat sig. Hoppas verkligen att han inte blir stångig för en sådan stor skalle kan göra mycket skada. Håller med att svansarna är en nackdel på köttfåren och att de är tunga att hantera men det är en stor fördel att de är lugna och ganska tysta
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #3 skrivet: 06 apr-11 kl 23:15 »
Hej jag har 25 tackor och 2 baggar.
Trillingar är inte till mycket nytta, en blir liten eller får tackan juverinflammation.
Försök välj tackor med hög svansansättning det minskar problemen och gör det lättare för baggen att komma åt.
Undvik tackor med stora fettknölar bak på korset.
Jag har inte haft ngr problem iår. 2 enfödda i början sedan tvillingar.
Och visst är de trevliga.

Garmolin

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #4 skrivet: 07 apr-11 kl 12:39 »
Ja vad roligt med en Oxford Down-tråd. :)
Vi har två flickor som är ett år nu. Vi köpte dem som sällskap till hästen när vi gjorde  oss av med de andra hästarna. Vi har inte ångrat oss en sekund. De är ju så söta, lugna och snälla. Väldigt lätta att stänga in också och det är väldigt viktigt för oss eftersom grannen har världens finaste trädgård....

Vi handklipper våra och de är rejält tunga och klumpiga, men vi är oerfarna på att klippa också så det tar väl onödigt lång tid, men man lär sig. Är det någon som gör något med ullen från OD? Eller är det bara att kassera. ???

Vi är sugna på att skaffa en bagge också för att få lamm till nästa år, vad säger ni som vet, brukar baggarna vara lugna och snälla? Jag hade blandrasfår för många år sen och en del av baggarna blev helt galna så det var bara att slakta. Men nu när vi har så få så blir de ju som kompisar som man vill behålla. Men naturligtvis slakta eventuella bagglamm.
Bor på en liten gård från 1880.

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #5 skrivet: 07 apr-11 kl 14:01 »
Jag har en pojk på 7 år och en på 3 sålde dessutom en på 3 precis nu och ingen av de tre har visat minsta tillstymmelse till att stångas. Ingen av de jag har haft tidigare heller.
Skönt det när de väger uppåt 150kg.

Garmolin

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #6 skrivet: 07 apr-11 kl 15:31 »
150 kg :o  Det är häftigt. Då är det tur de är snälla.
Bor på en liten gård från 1880.

carwes

  • Inlägg: 10
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #7 skrivet: 07 apr-11 kl 18:40 »
Vi sparade ett lammskinn och skickade på beredning för att testa en gång. Kostar runt 700:- och den ligger o värmer fötterna när man kliver ur sängen nu. Men ska jag ha i fåtöljen så väljer jag nog pälslamm.
Vår bagge Baggelito är snäll och foglig men man passar ändå lite på honom. Som sagt - 150 kg är inte bra att träffas av i fall att.. Han är fem år i år och JÄTTESTOR. Snäll med tackorna och lammen, stannar i sin fålla när vi skiljer efter sommaren och innan han får träffa tjejjerna igen på hösten.
Jag har sett foton på ngn hemsida med OD som nästan inte har ngn svans alls.. Klipper man dem eller är det resultat av avelsarbete?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #8 skrivet: 07 apr-11 kl 20:09 »
I andra länder kuperar man svansarna. Bl a för flugangreppens skull... om de får diarré så är det ett ypperligt ställe att lägga fluglarver på >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #9 skrivet: 07 apr-11 kl 20:34 »
Hej! Ett förslag om man vill ha lamm och slippa ha bagge året runt är att köpa ett bagglamm som är tidigt född och slakta och äta upp när han gjort sitt, eller sälja vidare om det går. Men vill ni ha fina rasrena lamm med en mönstrad bagge blir det förstås dyrt kött  :)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Garmolin

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #10 skrivet: 07 apr-11 kl 21:12 »
Hej! Ett förslag om man vill ha lamm och slippa ha bagge året runt är att köpa ett bagglamm som är tidigt född och slakta och äta upp när han gjort sitt, eller sälja vidare om det går. Men vill ni ha fina rasrena lamm med en mönstrad bagge blir det förstås dyrt kött  :)

Vi har väl inga krav på att det ska vara någon superbagge, men en renrasig OD vill vi nog ha. Det tål att fundera på. Hur tidigt blir de könsmogna?
Bor på en liten gård från 1880.

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #11 skrivet: 07 apr-11 kl 22:11 »
Vår var väl född mars/ april nån gång och klarade sitt jobb till hösten. Vår var mönstrad, Mv-fri, stamtavla osv och kostade 2000+ moms. Du kanske kan hitta renrasigt utan extra så att det blir billigare. Renrasigt behövs ju bara om du ska lägga på eller sälja djur. Om du ska äta dem kan det kvitta, eller hur? Skönt att slippa föda och hålla en bagge hela vintern om man bara har två tackor kan jag tycka. Det finns kanske någon som kan låna ut en bagge annars..
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Garmolin

  • Inlägg: 30
    • Närke
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #12 skrivet: 07 apr-11 kl 22:23 »
Vår var väl född mars/ april nån gång och klarade sitt jobb till hösten. Vår var mönstrad, Mv-fri, stamtavla osv och kostade 2000+ moms. Du kanske kan hitta renrasigt utan extra så att det blir billigare. Renrasigt behövs ju bara om du ska lägga på eller sälja djur. Om du ska äta dem kan det kvitta, eller hur? Skönt att slippa föda och hålla en bagge hela vintern om man bara har två tackor kan jag tycka. Det finns kanske någon som kan låna ut en bagge annars..
Att låna vore ju det allra bästa, men hur blir det med MV-status och sånt? Jag är dålig på sånt här. Våra tackor kom från en gård med högsta MV-status, men vi har inte gjort något för att behålla den statusen, kanske dumt, men det kändes inte viktigt när vi trodde att vi bara skulle ha 2 stycken till sällskap. Att vi vill ha OD är bara för att vi tycker de är så stora och fina ;)
Bor på en liten gård från 1880.

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #13 skrivet: 07 apr-11 kl 22:34 »
Mv statusen försvinner om du tar in djur utan. Men man måste väl ta nya prov efter några år för att upprätthålla statusen. Vår bagges MV-3 status försvann så fort vi tog in honom. Vi har gjort ett förenklat MV-test som var negativt och vi vill därför inte ta in några djur utan status. Kan vara svårt att låna för folk är rädd för sjukdomar men man kan ju höra.
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

niagara

  • Inlägg: 49
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #14 skrivet: 10 sep-12 kl 10:19 »
Hej. Letar med ljus och lykta efter en oxford d bagge
Söker i närområdet i flesta hand, dvs mellan Vänern och Vättern
Finns det någon av er som har en till övers?
Pma mig!!

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #15 skrivet: 25 jan-13 kl 06:12 »
Hej!
Vi är på jakt efter tackor & tacklamm av Oxford Down till hösten. Vi vill gärna komma i kontakt med andra som fött upp rasen i lite större skala. Tanken är att bygga upp en flock på 30-40 tackor. Vore enormt tacksam för alla tips om var det finns uppfödare. Vi finns 2 mil väster om Oskarshamn.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Rydberg

  • Inlägg: 204
    • Hagby Gård
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #16 skrivet: 27 jan-13 kl 23:18 »
Hej!
Vi har ett trettiotal ni är välkomna att besöka oss om ni vill.

biso59

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Oxford Down fårens egen tråd
« Svar #17 skrivet: 25 maj-15 kl 12:09 »
Kul att det har blivet en "specialsida" med oxford down.
Har själv en liten gård där min lilla besättning pysslar med att sköta/beta min inägomark.Har 5 olika fållor + grannens mark registrerad.Alltså inga stora arealer.Började med en tacka av oxforddown rasen för ca 5 år sedan.Hade då även värmländska skogsfår.Alla hagar har eltråd eller fårnät med en eltråd på insidan.Bor nämligen gränsande till ett villakvarter.Kan finnas mkt gott i trädgårdarna ;).Då värmlandsfåren för 10 ggn ändå stod i grannarnas trädgårdar,men oxford down tackan stod kvar i hagen,var beslutet lätt att ta.Värmlandsfåren såldes snabbt på blocket och samma eftermiddag hämtades ett tacklamm av oxforddown.Har aldrig efter det haft några rymmare eller problem vid lammning.Jag köper in en ny bagge varje år som jag jag sedan säljer vidare.Då min besättning fn består 1 tacka och 2 lamm som föddes den 17 mars har jag beställt en ny bagge som levereras i höst.Då ett utav lammen är en bagge,kommer han att säljas i ca juli månad.Så är ngn intresserad,,,maila..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bröd, Radar, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser