Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bo i husvagn  (läst 33136 gånger)

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: bo i husvagn
« Svar #20 skrivet: 13 jul-12 kl 00:32 »
Kan meddela att den ena vagnen nu har flyttat till Österbybruk. Resan gick bra, helt utan missöden :)

Fler vagnsbyggen är på gång i Skattungbyn och nästa år kanske det till och med blir en kurs i vagnsbygge genom folkhögskolan! :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: bo i husvagn
« Svar #21 skrivet: 13 jul-12 kl 07:33 »
Fler vagnsbyggen är på gång i Skattungbyn och nästa år kanske det till och med blir en kurs i vagnsbygge genom folkhögskolan! :D

Vilken kul idé - kurs i vagnsbyggnation :) Ska du vara kursledare?

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

joppe71

  • Inlägg: 9
    • -
SV: bo i husvagn
« Svar #22 skrivet: 13 jul-12 kl 09:39 »
Köp en större husbil å inredd som du vill om du inte hittar en som faller dig i smaken!  :)

kbh

  • Gäst
SV: bo i husvagn
« Svar #23 skrivet: 13 jul-12 kl 10:10 »
Köp en större husbil å inredd som du vill om du inte hittar en som faller dig i smaken!  :)
Haha ja om man har gott om stålar så  :)

joppe71

  • Inlägg: 9
    • -
SV: bo i husvagn
« Svar #24 skrivet: 13 jul-12 kl 10:14 »
 Ja det är sant.  :)
Men det finns också billiga som det är lite å göra på.

arwid

  • Inlägg: 31
    • Norrbotten
SV: bo i husvagn
« Svar #25 skrivet: 13 jul-12 kl 15:35 »
Köp en större husbil å inredd som du vill om du inte hittar en som faller dig i smaken!  :)

Är det inte bättre med en gammal buss då har man mer  ytor, nackdelen är att man måste ha busskort och den drar mer bränsle när den ska flyttas.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: bo i husvagn
« Svar #26 skrivet: 13 jul-12 kl 16:15 »
Är det inte bättre med en gammal buss då har man mer  ytor, nackdelen är att man måste ha busskort och den drar mer bränsle när den ska flyttas.

...........å så ska man ha hela hemmet med sig till ICA när mjölken sinat.  :o
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Huggorm

  • Gäst
SV: bo i husvagn
« Svar #27 skrivet: 13 jul-12 kl 16:16 »
Men har man hela bussens yta så får man plats med en cykel också, som man kan ta till ica ;)

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: bo i husvagn
« Svar #28 skrivet: 13 jul-12 kl 17:55 »
Är det inte bättre med en gammal buss då har man mer  ytor, nackdelen är att man måste ha busskort och den drar mer bränsle när den ska flyttas.

Men är det inte så med körkortsreglerna att busskortet är om man bara ska ha flera än åtta personer i bussen? För visst är det så att på ett vanligt b-körkort att man kan köra åtta personer i bilen? Så då är det väl så att om man har en buss men inte har plats för fler än åtta personer i den att den kan vara registrerad som lastbil?

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: bo i husvagn
« Svar #29 skrivet: 15 jul-12 kl 09:19 »
Så då är det väl så att om man har en buss men inte har plats för fler än åtta personer i den att den kan vara registrerad som lastbil?

Jo, så är det. Min gamla Volvo-buss körs med lastbilskort och det får vara max åtta passagerare under körning. Fast det skulle inte vara bekvämt att åka så många, eftersom det istället för sittplatser finns 3 sovkupéer, 1 toalettutrymme, 1 salong med soffor/dubbelsäng och ett välutrustat kök. Jag rekommenderar verkligen buss som alternativ till husvagn om det handlar om permanentboende. Min husvagn har långt ifrån plats för lika mycket förvaring och definitivt inte så många rum som bussen.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: bo i husvagn
« Svar #30 skrivet: 15 jul-12 kl 10:01 »
Jo, så är det. Min gamla Volvo-buss körs med lastbilskort och det får vara max åtta passagerare under körning. Fast det skulle inte vara bekvämt att åka så många, eftersom det istället för sittplatser finns 3 sovkupéer, 1 toalettutrymme, 1 salong med soffor/dubbelsäng och ett välutrustat kök. Jag rekommenderar verkligen buss som alternativ till husvagn om det handlar om permanentboende. Min husvagn har långt ifrån plats för lika mycket förvaring och definitivt inte så många rum som bussen.

Jo kan vara ett alternativ för vissa!

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: bo i husvagn
« Svar #31 skrivet: 15 jul-12 kl 10:54 »
Jo, så är det. Min gamla Volvo-buss körs med lastbilskort och det får vara max åtta passagerare under körning. Fast det skulle inte vara bekvämt att åka så många, eftersom det istället för sittplatser finns 3 sovkupéer, 1 toalettutrymme, 1 salong med soffor/dubbelsäng och ett välutrustat kök. Jag rekommenderar verkligen buss som alternativ till husvagn om det handlar om permanentboende. Min husvagn har långt ifrån plats för lika mycket förvaring och definitivt inte så många rum som bussen.

Låter som en fantastiskt buss! :)
Vad jag har märkt i de bussar/husbilar jag har varit i är att de jämfört med husvagnar har en låg takhöjd vilket jag tycker är väldigt drygt. Särskilt om jag ska bo där någon längre tid. Jag vill kunna stå raklång. Men det kanske inte är så i alla bussar såklart, har dock aldrig upplevt det i husvagnar så av den anledningen enbart skulle jag föredra hsuvagnar. Sen är det ju också så att bussar/bilar kräver en hel del omsorg för att de ska funka när man vill köra iväg med dem. En husvagn kräver ganska litet underhåll även om de blir ofräscha så funkar de i stort sett alltid att rulla iväg med :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: bo i husvagn
« Svar #32 skrivet: 15 jul-12 kl 11:36 »
Jag ser en buss eller husbil som mer praktiskt att bo i om man från början har tänkt sig att flytta ofta. Man kanske har ett jobb som innebär att man reser till nya orter hela tiden (marknader, mässor, festivaler). En husvagn är mer permanent men med möjligheten att flytta den om, eller när, det behövs.

Sen håller jag med Snickarn om att en buss eller husbil är ett fordon som kräver en helt annat typ av underhåll. När det gäller takhöjden kan i bussar jämfört med husvagnar kan jag tro att det är väldigt varierande. Med ett eget husvagnsbygga så kan jag anpassa alla mått till det jag vill ha, istället för att behöva anpassa mig efter de mått och storlekar som bussen eller husbilen kom med.


/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Huggorm

  • Gäst
SV: bo i husvagn
« Svar #33 skrivet: 15 jul-12 kl 11:39 »
Låter som en fantastiskt buss! :)
Vad jag har märkt i de bussar/husbilar jag har varit i är att de jämfört med husvagnar har en låg takhöjd vilket jag tycker är väldigt drygt. Särskilt om jag ska bo där någon längre tid. Jag vill kunna stå raklång. Men det kanske inte är så i alla bussar såklart, har dock aldrig upplevt det i husvagnar så av den anledningen enbart skulle jag föredra hsuvagnar.
Det går att lösa med ett öppningsbart takfönster  :)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: bo i husvagn
« Svar #34 skrivet: 15 jul-12 kl 11:55 »
Det går att lösa med ett öppningsbart takfönster  :)
Så kan även skorstensproblemet bli löst  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: bo i husvagn
« Svar #35 skrivet: 15 jul-12 kl 13:52 »
Det går att lösa med ett öppningsbart takfönster  :)

Kan man göra takfönster av hela taket då?  ::)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: bo i husvagn
« Svar #36 skrivet: 15 jul-12 kl 14:02 »
Kan man göra takfönster av hela taket då?  ::)

Om det är mitt hem som jag dagligen ska vistas i så räcker det inte med ett takfönster, jag får lov att sänka golvet istället :)

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: bo i husvagn
« Svar #37 skrivet: 15 jul-12 kl 19:40 »
När det gäller takhöjden kan i bussar jämfört med husvagnar kan jag tro att det är väldigt varierande. Med ett eget husvagnsbygga så kan jag anpassa alla mått till det jag vill ha, istället för att behöva anpassa mig efter de mått och storlekar som bussen eller husbilen kom med.

Precis, takhöjden är säkert lika olika som antalet buss- och husvagnsmodeller. Fördelen att inreda själv är ju just att man kan välja storlekar, längder och allt möjligt. I min buss har i alla fall folk upp till 2 meters längd kunnat vistas, dubbelsängen är 210 cm lång (=bussbredd inomhus) och hela busslängden (11 meter) har takfönster för bra ljusinsläpp. Fördel att köpa en f d bokbuss med andra ord. Golvhöjden är bara högre där däcken är placerade, men där väljer man förstås att ha säng eller skåp, inte gångytor. Det är ju också relativt enkelt att bygga om en gammal buss, där hela karossen är i trä. Moderna bussar/husvagnar som främst är till för transport behöver ju mer lättviktsmaterial.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
SV: bo i husvagn
« Svar #38 skrivet: 15 jul-12 kl 20:15 »
Precis, takhöjden är säkert lika olika som antalet buss- och husvagnsmodeller. Fördelen att inreda själv är ju just att man kan välja storlekar, längder och allt möjligt. I min buss har i alla fall folk upp till 2 meters längd kunnat vistas, dubbelsängen är 210 cm lång (=bussbredd inomhus) och hela busslängden (11 meter) har takfönster för bra ljusinsläpp. Fördel att köpa en f d bokbuss med andra ord. Golvhöjden är bara högre där däcken är placerade, men där väljer man förstås att ha säng eller skåp, inte gångytor. Det är ju också relativt enkelt att bygga om en gammal buss, där hela karossen är i trä. Moderna bussar/husvagnar som främst är till för transport behöver ju mer lättviktsmaterial.

Du verkar ha en väl med utrymme i din buss :) men jag vill ändå bygga en vagn i trä från grunden och uppåt. Inte bara för att jag kan mera trä än metall och motorer men även för tillfredsställelsen i att ha byggt mitt eget hus, bräda för bräda och spik för spik, med mina egna händer.

Min pappa har en kusin som hemma på familjegården lade om golvet i storstugan. Han började med att gå ut i sina skogar och välja ut lämpliga träd som han senare fällde och sågade upp till plank. Efter att planken hade torkat så började han att lägga om golvet planka för planka. När han var klar så gjorde han hemmagjord linolja som han behandlade golvet med. Hela projektet tog ungefär tre år innan storstugan möblerades igen.

Det är något liknande jag drömmer om att göra! Kanske inte att börja med att fälla träd för att få virke till bygget men nästan :)

/Andreas

Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

Huggorm

  • Gäst
SV: bo i husvagn
« Svar #39 skrivet: 15 jul-12 kl 22:38 »
Problemet är bara att det blir så vansinnigt tungt när man snickrar själv i trä. Husvagnstillverkare har ju hela tiden speciallösningar som väger så lite som möjligt och som är svåra att kopiera för en hemmasnickare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser