Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vagnstråd!!  (läst 45713 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #240 skrivet: 22 maj-16 kl 17:51 »
Hej alla tiny house- / bo-i-vagn-entusiaster :)

Var ett tag sedan någon skrev i den här tråden, men jag ger mig på't ändå så får vi se!

Jag har alldeles nyligen blivit frälst på idén att bo i ett litet hus på hjul! Har tittat på jag vet inte hur många videor på youtube på olika tiny house tours och fått massor av inspiration. Det som i princip är regel i husen är förstås ett sovloft. Min fråga är då - blir det inte väldigt varmt uppe på ett så litet loft på sommaren eftersom det är så nära taket? Jag behöver verkligen ha svalt när jag sover...

Jag såg den här videon på youtube (hon har visserligen byggt sitt hus av en gammal container, men det är ju liknande mått) där hon byggt liksom tvärtom så att vardagsrumsdelen är loftet och hon sover under.

https://www.youtube.com/watch?v=2l58L3QEVnc

Skulle det funka i ett hus på hjul? För- och nackdelar?

Konsert blir lätt varmt uppe under taket men det finns ett gäng trick att ta till.
Man kan använda faktumet att varm luft stiger och planera sin ventilation så att man skapar ett behagligt självdrag.
Man kan även ha ett safaritak. Dvs ett extra tak som sitter 5-10 cm från taket med öppet i nederkant och i nock.
Du kan under sommarhalvåret välja att sova i en hängmatta eller på en futon på golvet eller i en nedsänkt säng som du kommer åt genom att lyfta golvet.

För en riktigt effektiv kylning så kan du använda jordkyla genom att gräva ner ett rör i marken och leda in i vagnen där självdrag tar han om ventilationen.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #241 skrivet: 04 jul-16 kl 23:06 »
Glöm inte att tänka igenom hur ofta / hur mycket ni vill kunna flytta era vagnar.  De riktigt lätta kan dras med vanlig personbil.  En riktigt stor och tung vagn kanske inte ens kan dras av en traktor ...  Vitsen med hjul under bostaden är ju att kunna flytta den vid behov.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #242 skrivet: 04 aug-17 kl 09:21 »
Hejsan!
Jag har fått tag på en husvagn med boggieunderrede, den har tyvärr inga papper. Jag tänkte kolla här om någon vet hur ja lättast får hem den? Går den att regga på nått smidigt sett? Eller är att frakta den på släp enda alternativet?
Ida

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #243 skrivet: 04 aug-17 kl 09:54 »
Hej  Ida.

Om man ska följa alla lagar och paragrafer så är troligen ett transportsläp lösningen.
Ska ditt ekipage långt?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #244 skrivet: 04 aug-17 kl 10:14 »
Var och hur långt vill du flytta den?

SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #245 skrivet: 04 aug-17 kl 11:38 »
Hej  Ida.

Om man ska följa alla lagar och paragrafer så är troligen ett transportsläp lösningen.
Ska ditt ekipage långt?
Var och hur långt vill du flytta den?




Tänkte nästan det... det är 3-4mil som den måste flyttas till platsen där ja kan riva den.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #246 skrivet: 04 aug-17 kl 11:40 »



Tänkte nästan det... det är 3-4mil som den måste flyttas till platsen där ja kan riva den.

Var i landet? om man har vägarna förbi och kan hjälpa dig

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #247 skrivet: 04 aug-17 kl 15:17 »



Tänkte nästan det... det är 3-4mil som den måste flyttas till platsen där ja kan riva den.

Om man läser lagen lite så kan du faktiskt flytta vagnen till en verkstad/arbetsplats där du skall genomföra reperationer.
Dock skall det vara LGF- triangel. i detta fallet så får man inte under några omständigheter prata om husvagn eller bo i den utan det är ett renoveringoobjekt.
Vill man vara lite rolig och oxå genomföra det lagligt så kopplar man en dolly och åker hem med den. Då får man oxå bara åka trettio.

den enda lagstiftningen som är riktigt tvingande i detta fallet är hastighet och utmärkningen( triangel). belysning krävs bara vid färd i mörker och då räcker med en en röd lykta bakåt då det du genomför är en bogsering.
 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 6 användare
xaelanar, Trolle_85, Stengrim, Be, JuliaMF, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser