Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite om fasaner  (läst 38276 gånger)

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Lite om fasaner
« Svar #20 skrivet: 05 nov-09 kl 19:55 »
 ;D ;D ;D ;D Ja, du har så många mer än mig. Så det är klart att hålla alla dom syselsatta! det är ju ett jättejobb!
Men tack för tipset om bittersprayet! Bra att veta! :) :D

Var finns du? Så småningom behöver jag lite nya avelstuppar! Så det inte blir en massa inavel!

Jag sätter ut rappisarna när de har värpt en äggomgång till mig. Så släpps de fria för att förhoppningsvis lägga en kull i friheten.

Predaterorerna är ju ett litet problem.............! Försöker att hålla efter så gott det går! 8)
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Lite om fasaner
« Svar #21 skrivet: 05 nov-09 kl 20:04 »
Ja predatorerna måste hållas efter..de gånger jag satte ut fasaner själv(+20 år sen iaf) så hade jag 6 hökfällor gillrade runt utsättningsplatsen från April och framåt..givetvis inte lagligt men preskriberat vid det här laget, räv-, iller-, mård, och minkfällor ingick oxå i arsenalen samt bulvanskytte efter kråkfågel. Tycker ändå att resultatet av utsättningarna var skralt :-

Min fasanstam är väldigt bred genetiskt sett med bra kläck% så du är välkommen till våren :)

Håller till i Östergötland, exakt adress skyltar jag inte med pga eventuella psykfall(sabotörer >:() på det här forumet
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Lite om fasaner
« Svar #22 skrivet: 05 nov-09 kl 20:10 »
Har en pensionerad granne som liksom jag är jägare. Vi försöker att hålla efter kråkfåglar + andra predatorer så gott det går.

Jag återkommer gärna med ny tupp/tuppar längre fram!
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Lite om fasaner
« Svar #23 skrivet: 23 nov-09 kl 22:32 »
När jag födde upp fasaner för några år sedan hade jag en utegård med 1m. nät runtom + eltråd nere och upptill. Utegården var på ca 20x20 meter där fanns en damm på ca. 6x6 meter jag lade upp en sträng med ris som skydd. Vidare så hade jag lådor med en förgård utplaserade runt om i rastgården.

Jag kläckte fram kycklingarna i maskin och när dom var utkrypna ur äggen plaserade jag 20-25 kycklingar under varje stor liggehöna. Jag fick mörklägga redena där jag plockade under fasankycklingarna för att inte hönan skulle picka ihjäl dom små. Andra dagen placerade jag ut varje höna med sina adopterade fasankycklingar i var låda med förgård i utegården.

Hönan blev instängd i lådan medans kycklingarna kunde gå ut i förgården som dom ville. Efter ca. 10 dagar drog jag ifrån förgården så att det blev en öppning från lådan så att kycklingarne kunde ströva ut fritt i gräset och jaga insekter och kunde samtidigt gå in och värma sej hos hönan. Det fanns ju även ett nät över rastgården så inte kråkfågel eller annat kunde ta sej in. När dom började på att bli fullfjädrade små fasaner så började dom flyga över nätet till utegården och då tyckte man att det var fasaner överallt och det var så himla kul och allt arb. hade gett vinst.

Den värsta pretatorn var grannens katt faktiskt ända tills jag tog den i fällan och spolade den med vatten. Även höken försedde sej och då var det på våren mestadels då det mesta av skyddande älggräs hade tryckts ned av snö. Ett par kråkor eller skator kan vara bra att ha också i hemområdet för att dom är ett varnings system i naturen, dom talar om tidigt om det är hök eller annat på intåg i markerna.

Det var lite om hur jag behandlade fasankycklingar för att nå ett bra resultat. Jag ska se om jag hittar en bild på lådan med förgården, har lagt ut den troligen på hönsidorna någon gång.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Hussey

  • Inlägg: 3
SV: Lite om fasaner
« Svar #24 skrivet: 11 dec-09 kl 18:33 »

Använd en vanlig vattenautomat för kycklingar,klipp till en plastslang eller repstump o lägg den runt automaten i vattnet,då drunknar dom inte.Byt vatten minst 2 ggr per dag Bäst är att använda vattennipplar på fasaner o rapphöns,finns på Högberga.
Höjen på nipplarna skall vara så högt att kycklingarna måste sträcka på sig för att nå  nipplarna.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Lite om fasaner
« Svar #25 skrivet: 13 mar-10 kl 08:31 »
Jag gjorde en liten vattenautomat av en uppochnerpåvänd petflaska med träplugg i så lite vatten kunde rinna ut, ställde den i en liten burk som bara var någon cm hög, till en början la jag t o m mackadam i burken. Diskade sten och burk varje dag när jag bytte vattnet. Hade aldrig några problem alls med detta. :)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Lite om fasaner
« Svar #26 skrivet: 13 mar-10 kl 10:08 »
Rooster, eller någon annan med för den delen..
Förstod jag det rätt att du får c:a 20 ägg per säsong från varje fasanhöna? Hur långt i mellan är det mellan varje ägg? Funderar på hur länge man kan samla in äggen innan man stoppar in dem i kläckaren..

Jag skulle vilja starta upp en mindre uppfödning av fasan/rapphöna för att under några år försöka plantera ut ett 20-tal fåglar varje år på markerna.. Om jag nu fattade rätt att man får ut c:a 20 ägg från varje höna så borde det ju räcka med 2-3 hönor och en tupp, lite beroende på hur långt i mellan varje äggläggning som det är.

Rooster, i vilken del av Östergötland bor du? Bor själv i norra delen och skulle vara intresserad av ex. ett studiebesök eller i.a.f. av att köpa ägg eller avelsdjur.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Lite om fasaner
« Svar #27 skrivet: 13 mar-10 kl 10:28 »
Läste i den andra tråden olika förslag om hur man skulle jaga rovdjur ordna utfodring mm för att gynna överlevnaden. Jag tror inte riktigt på dessa metoder. Enligt min erfarenhet får man mycket bättre överlevnad om man istället för kläckare har en duktig dvärghönshöna som mamma, helst en "ursprunglig" ras med bra födosök, bra förmåga att ta hand om kycklingar, varna dem för faror och inte minst lära ungarna att INTE sitta på marken på nätterna (därav vikten att ha en hög bur, så de kan hoppa upp en bit från marken så fort de klarar detta. Om man matar i naturen sedan är risken överhängande att man lockar dit rovdjur som förstår att man kan komma dit och plocka sig en fasan...

Att fortsätta jaga räv efter att skabben tagit hårt på stammen tycker jag man kan försöka låta bli.

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Lite om fasaner
« Svar #28 skrivet: 13 mar-10 kl 10:31 »
Funkar som höns ungefär på 60 hönor får du ca 45 ägg om dagen. Du kan plocka mellan 20-30 ägg från en höna innan du sätter ut henne..Om du vill ha 5-6 hönor och två tre tuppar(reservtuppar är viktiga) när avelssäsongen börjar så bör du året innan kläcka fram minst 30 kycklingar..svinnet är stort.

Vill du att de ska föröka sig och må bra måste du bygga voljär och då sticker kostnaden iväg en del minimum 1 kvm/vuxen fågel och helst det dubbla..till taknät använder jag trålnät 2400 kr för 300 kvm..håller garanterat för attacker uppifrån..en ide är att avända trålnätet till hela voljären så skadar sig inte fåglarna när dom flyger in i det...mått på voljären till 60 vuxna fasaner bredd 10 meter längd 20 meter, höjd 1,70..då räcker en förpackning trålnät till hela voljären och du får plats med upp till 300 fasankycklingar i den året efter..

Vidare är fasaner riktigt kannibalistiska så du bör klippa yttersta delen av övernäbben(precis in till pulpan och inte den vidriga näbbsargning som man vitamineral blandatn se utomlands)..från ca 1 veckas ålder...detta bör upprepas varannan vecka då näbben växer fort..ett alternativ är näbbringar...själv växlar jag mellan näbbklipp och näbbringar 4 veckor ring/4 veckor klippt näbb..tom 18 veckor...om du upptäcker att ryggen på en del fåglar börjar bli kal spraya alla fasaner på ryggen med märkfärg för grisar så ser dom inte vilka som är hackade..vidare mycket granruskor, nässlor etc inne i voljären för att hålla dom sysselsatta

Jag ger samma foder till mina som hönsen får förutom under avelssäsongen då dom får ett speciellt avelsfoder plus vintertid då de bara får havre/vete/hö och en skål med grus/vitamineral blandat

Det är mycket svårt att få dom att ruva själv och de hönor som lägger sig på ägg ska du vara rädd om..dvärghöns är ett alternativ...själv kläcker jag helst i maskin samtidigt som dvärghönor får ruva fram kycklingar..när sen några fasankycklingar kläckts under hönorna så kan du smussla dit fler maskinkläckta kycklingar som dvärghönorna tar hand om. En liten kochin kan ansvara för 16 kycklingar.

Eftersom fördelningen hönor tuppar är 50/50 så lär du få lite kött till dig själv..för att få bra fertilitet bör du behålla 1 tupp på 5 hönor och sen får du själv göra matematiken..jag slaktar överskottstuppar som 18-20 veckors då de hunnit växa på sig

Fasanerna lägger från april till juni..när du tagit tillräckligt många ägg från varje höna så sätter du ut dom i markerna så kan dom själva få en kull i frihet..för att lyckas med utsättning så måste du jaga predatorer..värst är räv, mink, mård, iller, katt och...hök. Kråkfågel bör du oxå hålla efter..sen är skyddet det viktigaste för en lyckad utsättning sen kommer jakt på predatorer och stödutfodring..biotopen måste passa fasanerna annars flyttar dom

Jag håller till i Borensbergstrakterna..om du vill titta förbi så går det bra..tycker att din bästa chans att lyckas är att du köper 25-30 daggamla kycklingar av mig och sen föder upp dom med hjälp av värmelampa och eller dvärghöns. Räkna med att dom kostar runt 100 kr per fågel innan dom har ynglat av sig(foder, medicin, näbbringar) året efter..priset på maskinkläckta daggamla är 20:-/st
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

 

Rooster

  • Inlägg: 1016
  • En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Lite om fasaner
« Svar #29 skrivet: 13 mar-10 kl 10:34 »
Läste i den andra tråden olika förslag om hur man skulle jaga rovdjur ordna utfodring mm för att gynna överlevnaden. Jag tror inte riktigt på dessa metoder.

Att fortsätta jaga räv efter att skabben tagit hårt på stammen tycker jag man kan försöka låta bli.

Håller inte med! Om man vill lyckas med utsättning är jakt på räv otroligt viktigt..så ont om räv är det inte och den här typen av råd är riktigt dåliga..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Lite om fasaner
« Svar #30 skrivet: 13 mar-10 kl 11:45 »
hejsan
Och stor tack för det uttömmande svaret!
Jag skulle helst vilja kläcka fram äggen själv, det är mest p.g.a. att jag tycker det är så förbannat skoj.. Du har ingen möjlighet att sälja ägg och skicka med posten?

Vad gäller voljären så har jag möjlighet att plocka ned en hundgård hos ett par kompisar, den är c:a 5x2.5 meter. Ska plocka ned den och sätta upp den här så fort snön försvinner.

Vad gäller biotopen är jag lite osäker på vad som är gångbart.. Jag vet att det fram tills för några år sedan i.a.f. fanns fasaner här, men det är nog 10 år sedan den sista sågs här omkring. Det finns lite åkerholmar med täta granbuskage och så finns det lite rishögar, och fler rishögar går ju ordna till under året. I övrigt är det vallfält som är omgärdade av betesmark och skog. Största problemet tror jag är den i.a.f. tidigare stora rävpopulationen, hur den ser u nu vet jag inte men den borde ha minska i och med rävskabben i höstas.. Vi har tidigare haft frigående höns och ankor på gården men det gick tyvärr inte alls p.g.a. att räven och höken tog nästan allihop (c:a 20 stycken under förra året). En hel del korp och skata/kråkor finns också.

Men om jag startar kläckningen i år så har jag ju tills nästa år att komma till rätta med en del biotopförbättring och rovdjursproblemen, jag jagar inte själv men jag tror att jag kan få jägarna som arrenderar marken att hjälpa till lite med avskjutning om de om några år kan få möjlighet att jaga lite fasan/rapphöna.

zoe darby

  • Inlägg: 1
    • Finland
SV: Lite om fasaner
« Svar #31 skrivet: 07 jun-14 kl 13:19 »
Jag är absolut INGEN expert :-[ men har kläckt, fött upp lite fasaner och även rapphöns.
Jag köpte mina första dvärghöns för att de skulle ruva fram fasanerna och rappisarna, men INTE! Utan det blev kläckare som gällde!
Peppar, peppar så var nästan alla ägg fertila, kläckningen gick VÄLDIGT bra också. Så det blev rejält med kycklingar, både efter fasanerna och rapphönsen.
Det tar ca 24 dagar innan de kläcks, lite längre än hönsen.
Jag började med att ge dom mat för finkar. Dvs fågelmat som du kan köpa på ICA eller vanlig affär. Det är bra med lite mindre fröer till speciellt rappisarna.
Sedan så MÅSTE man tänka på vatten! Vatten och dessa kycklingar går INTE väl ihop!
Jag har ett litet glaslock, i den lägger jag en glasburk upp och ner. Det blir bara lite vatten, inte djupt eller brett.
Jag har hört att de skall kunna somna var som helst tom i vattnet och då kunna drunkna. Peppar, peppar! Det har jag aldrig behöft uppleva, men, för stor yta med vatten, ja, då har jag haft små blöta, frusna rappisar som jag har fått torka i kläckaren igen! :o ;D
Jag har låtit dom gå på fin sand.
Hela tiden ser jag till att dom är sysselsatta med något. Att de kan få lite hö, gräs eller något att pyssla med. Speciellt fasanerna, som har en rejäl näbb och gärna kan gå på varandra!
Jag har hellre färre och de får större yta, än många och trångt!
Sedan har jag diverse 2gömställen" för dom. Sätter ut gran"ruskor" utefter väggarna för skydd, så de kan komma undan.
Någon har sagt mig att börjar de hacka på varandra, släng in nässlor. Sagt och gjort!
Jag ger dom nu på hösten äpplen, morötter, allt vad dom gillar att äta.
Fodermässigt ger jag mina Fasan hög, lite kornkross, vete, även majs.
I min voljär finns det kapade björkar, granar och syrenbuskar. Jag märker att de gillar att sitta uppe i dom, så det är bra att ha.

Ja, detta var lite om mina fasaner.
Jag hade en mångårig fjäderfäuppfödare här. Han sa "väldigt vad dina fasaner är lugna"! Det tar jag som ett gott betyg! :D
Som sagt, tror att speciellt fasanerna behöver aktivitet mer än rappisarna!
Det finns säkert någon mera som har en massa mera erfarenheter.................!
Något annat så svarar jag gärna på det!
Mvh
Mimmi

hjälp!!? hittat en liten fasan unge på vårat växthus igår. den överlevde under natten eftersom våra grannar hade kycklingar så fick den vara o värma sig där.(inte tillsammans med kycklingarna) nu har vi matat den med vatten ganska mycket och hittar inte någonstans vad man ska ge den o äta när den är riktigt liten :-\ den har ännu bara några få fjädrar. ska man ge den någon slags välling?? grannarna har ingen aning. hjälp!

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Lite om fasaner
« Svar #32 skrivet: 07 jun-14 kl 18:41 »
Ge den kyckling mat

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Lite om fasaner
« Svar #33 skrivet: 08 jun-14 kl 01:12 »
Ge den startfoder. Det ger man de 5 första veckorna, sedan kan du ge dom växtfoder, eller plym.
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Lite om fasaner
« Svar #34 skrivet: 08 jun-14 kl 06:40 »
Du kan koka ägg och hacka och ge den, eller ge den havregryn nu i början.

linusbl

  • Inlägg: 2
    • Åland
SV: Lite om fasaner
« Svar #35 skrivet: 05 apr-15 kl 22:12 »
hej. kan ni inte lägga upp lite bilder på hur det ser ut där ni har fasanerna, jag undrar lite över när man har avels fasaner kvar över vintern har man dem ute i voljären eller sätter man in dem i ett höns hus? när dem lägger ägg lägger dom äggen i voljären eller går de in i huset och läger äggen i värprede? ::)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Lite om fasaner
« Svar #36 skrivet: 10 aug-17 kl 12:42 »
Fasaner som kläcks nu lägger de ägg   nästa år.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Lite om fasaner
« Svar #37 skrivet: 10 aug-17 kl 23:29 »
Självklart men något senare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 4 användare
xaelanar, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser