Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till personbilen  (läst 18653 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Alternativ till personbilen
« skrivet: 23 jan-06 kl 12:09 »
som konkurrerar ut den på egna meriter kunde vara en lätt energisnål och säker svävare som tar en fågelvägen direkt till målet. Man kan därigenom på sikt spara in det mesta av vägnätet och parkeringsplatserna har man på taken.

Väjningsregler finns inprogrammerat och man knappar bara in longitud och latitud för sin destination och klickar på OK.

Lämplig princip för lyftkraften kunde vara coandaeffekten med ett joniserat radiellt flöde över en krökt yta då attraktionen är elektrostatisk och inte aerodynamisk. Joniseringen får man lämpligen genom upphettning av gasen innan den trycks ut radiellt genom ett magnetiskt fält som böjer av elektronerna som fångas upp medan de tyngre positiva jonerna strömmar längs med den krökta ytan som får negativ laddning. Längs underkanten passerar flödet ett neutraliserande kopparnät

Något för den kompetente hempularen kanske.

http://www.peterboroughtoday.co.uk/ViewArticle2.aspx?SectionID=845&ArticleID=1317313


« Senast ändrad: 23 jan-06 kl 12:12 av Bo »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #1 skrivet: 23 jan-06 kl 12:18 »
Beskrivningen liknar en 50-talare av ett flygande tefat.

Coandaeffekten kan du uppnå med en roterande cylinder, men den blir nog inte tillräcklig för take off, prova på en båt med seglet utbytt med dessa principer, det bör gå, möjligen oxså på en farkost på landbacken.  Om det är effektivare än en ottomotor låter jag vara osagt, men det skulle i princip gå att göra.

Mer litteratur i ämnet finner du på bilbliotekens magasin.


Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

  • Inlägg: 4238
Jag hade lämnat aerodynamiken
« Svar #2 skrivet: 23 jan-06 kl 12:23 »
och tillämpar Coandaeffekten elektrostatiskt istället liksom dom du hittar på länken och som troligen Viktor Schauberger gjorde på 40-talet.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #3 skrivet: 23 jan-06 kl 12:31 »
Principen att lyfta sig själv i håret, har utnyttjats i många projekt, de flesta har lagts ner, då vinsten inte motsvarade förhoppningen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

nad

  • Inlägg: 91
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #4 skrivet: 31 jan-06 kl 14:16 »
Minizeppelinare skulle fungera på samma sätt,höljet klätt med solcellsmaterial fasttjudrad vid bostaden ovan molnen för laddning av husets system när zeppelinarens batterier är fulladdade.Nackdelen med dagens z. är att de har så dålig lyftkraft och därför blir bedrövligt stora.
Vänl NAD

Bo

  • Inlägg: 4238
Ser du
« Svar #5 skrivet: 01 feb-06 kl 21:10 »
fasttjudrade zeppelinare som alternativ till personbilen?

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #6 skrivet: 01 feb-06 kl 22:18 »
God afton igen!   Coandaeffekten låter intressant; jag stoppar namnet i ett av mina stora kunskapshål, jag har inte hört ordet förut. Däremot är jag något bekant med den s.k. Magnuseffekten. "Skytten" skriver om "roterande cylindrar ",jag vet att det förekom så kallade rotorskepp, där seglen ersatts av ett flertal roterande cylindrar som av en mindre motor bringades att rotera. Vill minnas effekten blev större om cylindrarna hade flänsar i båda ändarna. Jag tror att det mest kända rotorskeppet hette "Buckau".   Den intresserade finner säkert något att läsa om detta på biblioteken. Slå gärna upp namnet "Savonius"! Tror att det var den mannen som uppfann vinddrivna rotorer så att motor icke tarvades!  Rätta mig om det är fel!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Ser du
« Svar #7 skrivet: 01 feb-06 kl 22:32 »
fasttjudrade zeppelinare som alternativ till personbilen?

Varför inte?

Om alla hade en zeppelinare fastsatt med wire, så kunde man klättra upp för wiren och hängglida därifrån så långt som man kan.
Sen klättrar man upp i närmaste wire och fortsätter hängglidningen.
Detta upprepas tills man nått sitt mål.

Jag tycker det låter som en lysande idé helt i din anda, Bo.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bo

  • Inlägg: 4238
Aerodynamikens möjligheter
« Svar #8 skrivet: 01 feb-06 kl 22:49 »
är säkert inte helt uttömda heller.

Jag tänker prova om det blir någon lyftkraft om jag släpper ut högtrycksånga radiellt ut från mitten av en kupa försedd med små gropar som på en golfboll för bättre sug.

« Senast ändrad: 02 feb-06 kl 06:33 av Bo »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #9 skrivet: 01 feb-06 kl 22:53 »
Jag minns en amatörforskare i Uppsala på 80-talet, som idogt hävdade tesen att Egyptens pyramider hade byggts med hjälp av jättelika muterade och tämjda tordyvlar.
Han berättade att han hade framlagt sin teori för ett flertal professorer inom relevanta ämnesområden, men samtliga hade bestämt hävdat att det inte kunde vara möjligt för tordyvlar, ej ens muterade sådana, att lyfta stenblock på åtskilliga ton.
Det sista jag hörde av honom var att han sökte efter hieroglyfer med tordyvlar på, då detta skulle kunna bli ett tungt vägande bevis för hans tes.
Vet tyvärr inte om han fann någon sådan hieroglyf.

Någon här som har en teori om ifall tordyvlarna kan ha utnyttjat någon variant av Coanda-effekten?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #10 skrivet: 01 feb-06 kl 23:21 »
Jag minns en amatörforskare i Uppsala på 80-talet, som idogt hävdade tesen att Egyptens pyramider hade byggts med hjälp av jättelika muterade och tämjda tordyvlar.
Han berättade att han hade framlagt sin teori för ett flertal professorer inom relevanta ämnesområden, men samtliga hade bestämt hävdat att det inte kunde vara möjligt för tordyvlar, ej ens muterade sådana, att lyfta stenblock på åtskilliga ton.
Det sista jag hörde av honom var att han sökte efter hieroglyfer med tordyvlar på, då detta skulle kunna bli ett tungt vägande bevis för hans tes.
Vet tyvärr inte om han fann någon sådan hieroglyf.

Någon här som har en teori om ifall tordyvlarna kan ha utnyttjat någon variant av Coanda-effekten?

Hahahahaaahhaahaaahahaaaa

Jag älskar detta forumet.   :)

Hoppas dom hittar skalen.   :)
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #11 skrivet: 02 feb-06 kl 12:43 »
Coanda och Magnus das ist dasselbe!

Den rotorförsedda segelbåt som du nämner har inget med savonius att göra, utan båtearna byggdes på 1920.1930 talet
av en tysk som hette Flettner.

Det finns många artiklar på nätet, sök på Flettner.
Ex: http://naca.larc.nasa.gov/reports/1925/naca-tn-228/

Ett experiment som gjorts, (om det är lyckat som påstås eller båg, vet jag inte) Man hade en cylinder som horisontellt , med en liten motor roterade i blåsten och vid ett visst vartal lyfte rakt upp i luften.

Ni som har planer på att bygga ett flygande tefat kan få tips på:
http://jnaudin.free.fr/html/repulsin.htm
« Senast ändrad: 02 feb-06 kl 13:03 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #12 skrivet: 02 feb-06 kl 13:25 »
 God middag! Tack, "Skytten"! Jag visste inte att Coanda och  Magnus var detsamma! Jag lär mig undan för undan; läste om detta för så länge sedan, men blev intresserad igen när jag såg Dina och andras inlägg.  Jag har hört att skeppet "Buckau" skall ha varit i Sverige en gång, kan det vara riktigt?   Att jag blandade in Savonius är nog för att jag tror att någon använde Savoniusrotor för att driva Flettnerrotorerna på en båt Jag vet att det finns skrivet i någon bok någonstans. Det experiment Du nämnde ,om den roterande cylindern, har jag inte hört talas om tidigare, låter både roande och intressant! De båda e-postadresserna Du angav skall jag besöka.(eller  vad det heter)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #13 skrivet: 02 feb-06 kl 13:45 »
Flettner byggde om ett tremastat fartyg 1924, som försågs med två rotorer och det bar namnet Buckau.
Det var på 475 bruttoton och de drevs med dieselgeneratorer.
Den hade en hjälpmotor på 160 hk, att användas när det inte var vind.

Barbara byggdes senare (1925) PÅ 2075 bruttoton, oxå ett kombinerad motor och rotorskepp, med tre rotorer.

Dessa fartyg kunde gå i alla vindriktningar, och kunde på den tiden konkurrera med Ångfartyg och även segelfartyg, främst för att systemet krävde mindre besättning.

Nån uppgift på att fartyget Buckau har varit i Sverige har jag inte.

Tekniken fick inte så stor spridning, då det inte gick att infria de höga förväntningar man hade.

I tider då oljan blir dyr och knapp, och modernare reglerteknik skulle kunna användas, har det kanske möjlighet till en rännesans.

Att driva fartyget med en vindsnurra i kombination med rotor, tror jag inte fungerar, då det skulle ge motverkande krafter utom i nära eller medvind.
« Senast ändrad: 02 feb-06 kl 13:46 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #14 skrivet: 02 feb-06 kl 14:21 »
Zeke

De stora tordhyvlarna klarade inte av att stapla de stora stenblocken, pga insektshjärnans begränsade kapacitet(trots storleken), men man utnyttjade dem ändå få att bygga.
Anledningen att inga spår finns av dem är att de massakrerades och stoppades i arbetarnas ryggsäckar, där en jäsning ägde rum. Två lyfttekniker användes, dels den med kamellemsskinn-ryggsäckarna som jäste upp till stora ballonger som kunde lyfta stenarna.

Arbetarna följde med genom att ryggsäckarna kombinerades med en gasturbin och för att piloten inte skulle rotera mot propellern, så hade man två motverkande (hieroglyfen "ka" avbildar).

Med denna metod, kunde pyramiderna byggas utan att varje spår av tordhyvlarna finns.

Att den rätta versionen av papyryset som beskriver detta inte har kommit ut är att det först tolkades upp och ner, sedan beslagtogs det av CIA.



Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #15 skrivet: 02 feb-06 kl 14:41 »
Zeke

De stora tordhyvlarna klarade inte av att stapla de stora stenblocken, pga insektshjärnans begränsade kapacitet(trots storleken), men man utnyttjade dem ändå få att bygga.
Anledningen att inga spår finns av dem är att de massakrerades och stoppades i arbetarnas ryggsäckar, där en jäsning ägde rum. Två lyfttekniker användes, dels den med kamellemsskinn-ryggsäckarna som jäste upp till stora ballonger som kunde lyfta stenarna.

Arbetarna följde med genom att ryggsäckarna kombinerades med en gasturbin och för att piloten inte skulle rotera mot propellern, så hade man två motverkande (hieroglyfen "ka" avbildar).

Med denna metod, kunde pyramiderna byggas utan att varje spår av tordhyvlarna finns.

Att den rätta versionen av papyryset som beskriver detta inte har kommit ut är att det först tolkades upp och ner, sedan beslagtogs det av CIA.

Hahahahahaaaahaaaahaaaaa   ;D

Tro fan om inte Bush har lite drag av tordhyvlarna.
Hade han inte en bula i kostymen?
Han hade nog inte fällt in hela vingpaketet ordentligt.
Hihhiiihihhiiiiiiiiiihahahahaaaa
De har tagit över världen...........


Hahahaahaaahaaaaa    ;D
« Senast ändrad: 02 feb-06 kl 14:58 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #16 skrivet: 02 feb-06 kl 14:55 »
Magi

Den store vite hövdingen har oxå hittat en gammal grekisk text, som radikalt har ändrat hans tolkning av det kristna evangeliet. Den upponervända texten har tolkats:

Kapitalet är mitt, som är i Väst, utdelning give våra investeringar.

Tillkomme vår vinst, till våra bomber

På Wallstreet såsom på Nastaq

Giv oss idag våra fienders lik

Och bevilja oss olja, såsom vi beviljar andra napalm

Inled oss inte i bankrutt, utan fräls oss från fackföreningar

Ty hela världen är min, makten och rikedomen.

Sedan hundra år och tusen  år fram

MAMMON!!

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #17 skrivet: 02 feb-06 kl 15:12 »
Nu ska vi inte spåra ut helt.   :)

Coandaeffekten är trots allt intressant och jag hoppas naturligtvis att detta ska bli ett alternativ till helikoptern.

Men varför använder de bara en rund vinge runt fläkten?

Skulle de inte kunna ha flera cirkulära vingar runt turbinen i olika radier för att utnyttja vindflödet effektivare?

God bless America.
Dom kommer att ta över världen tror jag.
Det går inte att stoppa dom.
Denna maktkamp har alltid funnits och frågan är vilken regim vi skulle föredra vinna.
Naturligtvis skulle jag vilja att Sverige tog över världen.
Men som andra kommer fransmännen sedan kommer nog USA.
Jag startar en tråd om detta om den inte redan finns
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #18 skrivet: 02 feb-06 kl 15:19 »
Det finns redan helikoptrar som använder coandaeffekten, dock inte för lyftet, men väl istället för stabilisatorrotor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #19 skrivet: 27 jun-06 kl 21:23 »
Alternativ till personbilen:

Jag och en kompis funderar på hur man ska fixa en billig elektrisk cykel.
Det är mest kompisen som är drivande, jag är mer av bollplank för ideer.
Det första steget har varit att med enklast tänkbara medel få en cykel som drivs med en elmotor. För att göra det har vi satt en rulle på en elmotor från kylarfläkten på en bil och riggat upp motorn så att rullen kan lägas an mot bakhjulet på cykeln. Energi till motorn kommer från ett bilbatteri på pakethållaren. Funkar yperligt så länge det är torrt, vid regn slirar rullen så mycket att krafttillförseln är obetydlig.

Kompisens hemsida är:  http://core.st/projects/Eco_mobile/index.html
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser