Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter/tips MF 165?  (läst 23201 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Erfarenheter/tips MF 165?
« skrivet: 27 apr-09 kl 13:19 »
Morsning
Jag har varit inne på att skaffa mig en MF35:a eller 135:a men nu har det dykt upp en auktion "i närheten" där det säljs en MF 165:a av årsmodell 68.

Är det en bra traktor? Saker att tänka på, kolla upp?

Anledningen till att jag letade efter en 35/135:a var att de tydligen ska vara ganska pålitliga, lättmekade och skapligt billiga reservdelar. Skiljer sig 165:an på dessa områden?

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-09 kl 13:27 »
165:an är nog jämförbar med 135:an i de avseenden du nämner.
En fördel kan vara att det inte är lika många tomtägarspekulanter på 165:an, dom tycker den är för stor.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #2 skrivet: 27 apr-09 kl 13:31 »
Tackar för snabbt svar! Du vet händelsevis inte hur stor den är? Vikt/höjd/bredd?
Höjden är det jag är mest "orolig" för då jag försöker hitta en traktor som inte kräver att jag bygger om maskinhallen.. :)

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #3 skrivet: 27 apr-09 kl 13:38 »
Ur Tekno's Traktorer:

Vikt  2130 kg

Höjd  2,11 m (till avloppsrörets överdel)

Bredd 1,83 m

Måtten kan variera beroende på utrustning, ljuddämparlängd, däckdimension




Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #4 skrivet: 27 apr-09 kl 13:51 »
Låter bra, den skulle nog passa perfekt. Bara hoppas priset blir rätt också.

Kollade lite på Blocket och det såldes ju inte särskilt många 165:or, kanske är en nackdel. Att en traktor är sällsynt på begagnatmarknaden är ju sällan ett bra tecken..

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #5 skrivet: 27 apr-09 kl 13:56 »
Låter bra, den skulle nog passa perfekt. Bara hoppas priset blir rätt också.

Kollade lite på Blocket och det såldes ju inte särskilt många 165:or, kanske är en nackdel. Att en traktor är sällsynt på begagnatmarknaden är ju sällan ett bra tecken..

Varför då?
Det kan ju t ex betyda att ägarna behåller dom hellre än byter bort dom.
Jag tror 165:an är ett utmärkt alternativ.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #6 skrivet: 28 apr-09 kl 12:52 »
Jag har en 165 årsmodell 1971 och är mycket nöjd med den. Skulle aldrig byta. Den är tillräkligt stor för att köra i skogen med och ha en riktig frontlastare på men ända tillräckligt liten för att passa på tomten. Ute i världen där gårdarna var större var 165orna mycket vanliga så det är mycket lätt att få tag i delar. Delarna är inte så väldigt dyra heller.

Om den är årsmodell -68 har den nya motorn. Perkins A4.212. Den är råstarkare än den gamla. Nya motorn har avgasröret till höger.

Båda motorerna har torra cylinderfoder så man måste leja på foderbyte då man motorrenoverar.

Saker som inverkar på priset och användbarheten:
-Har den servostyrning? Den är så pass stor att den skulle vara litet tungstyrd utan. Båda versionerna fanns.
-Har den hytt eller störtbåge?
-Har den Multipower snabbväxel? Snabbväxeln kan man gott klara sig utan men med multipowern följde en extra hydraulpump som ger mycket mera olja om man vill köra yttre hydraulik, till exempel en frontlastare eller vedklyvare eller kippkärra. Multipowerspaken finns till vänster på instrumentbrädan ovanför stoppknappen.
-Finns det färdig moterad sammankopplingsventil för de båda hydraulpumparna? Den är ganska dyr och litet knepig att montera. Det är en liten två eller treläges ventil ovanpå framkanten av locket ovanpå lyften och differentialen. Rakt under framkanten på sätet. Med den kan man koppla ihop båda pumparna då man kör stora yttre hydraulcylindrar.
-Har den smala eller breda bakhjul? De bredare bakhjulen passar inte mellan potatissängarna men är bra då man kör i skogen.

Till och med årsmodell -71 hade de inga riktiga sidobegränsare på lyftarmarna. Bara kättingar och vantskruvar. Jag köpte nya sidobegränsare av holkmodell och bultade fast och det var en mycket god investering.

Provkör lyften och kraftuttaget om du får. Ett vanligt fel är att kopplingen till kraftuttaget slits ut fortare än körkopplingen. Då du trycker ned kopplingspedalen till litet mer än hälften skall körkopplingen frikoppla och då du trycker i botten skall kraftuttaget frikoppla.
« Senast ändrad: 28 apr-09 kl 13:09 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #7 skrivet: 28 apr-09 kl 13:23 »
Stort tack för svaret!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #8 skrivet: 04 maj-09 kl 21:18 »
Hej igen!
Den på auktionen blev det inget med tyvärr.. Men nu kollar jag på en MF 164 som säljs inte alltför långt bort från mig.
http://www.blocket.se/vi/21070465.htm?ca=14_s

Vad tror ni om en sådan traktor?

Existens?

  • Gäst
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #9 skrivet: 04 maj-09 kl 23:12 »
Överlag tycker jag mf från den tiden är rätt komplicerade på nåt vis.. Vore inte detta mer traktor för dig? 

http://www.blocket.se/vi/20767471.htm?ca=17_s

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #10 skrivet: 06 maj-09 kl 20:28 »
MF 164 känner jag inte till. Det kan vara någon uddamodell eller ett skrivfel i annonsen.
Annars kan den vara prisvärd enligt det lilla jag vet. Den där tycks ha färdigt installerad tilläggshydraulik och det är ju praktiskt att ha. En möjlig nackdel är att en traktor som varit i entreprenadbruk ofta är hårt sliten.

Däck är ju svindyra så bra däck är värda några tusenlappar extra. Det är ju svårt att veta hur motorn är i skick. Se efter om den ryker svart. Om motorn är i skick skall den bara ge en svart puff då man drar på gasen och vid extra stor belastning.


Jag tänker inte blanda mig i någon diskussion om vilket märke som är bäst. Jag har för litet erfarenhet till det.
Volvo 430 har mycket gott rykte men det lär vara litet svårt efter delar åtminstone här i trakten. De har Perkins motor så motordelar finns garanterat. Jag har ingen egen erfarenhet av Volvo 430 men en granne är mycket nöjd med sin.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

vebu

  • Inlägg: 9
    • Jämtland
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #11 skrivet: 15 apr-12 kl 22:06 »
Hej!

Hoppas någon kollar tråden... Har tittat på en fin MF 165 1972, men det gick inte lägga i kraftuttagsfunktionen. Uttaget går att snurra på och det rör sig när jag drar i spaken i hytten. Spaken går inte att föra i drivande läge.

Kopplingen går tungt/trögt när den går i botten... Kan kopplingen vara utsliten? Hur kan jag felsöka vidare?
 
Nybliven torpägare med jord och skog. Skulle vilja odla gränsrovor.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #12 skrivet: 15 apr-12 kl 22:19 »
En sån har jag, en 165a.
Stor och otymplig för mina små åkerlappar.
Bökig att hoppa i och ur som jag ofta gör.
Trycker till jorden rejält.
Men duktig och stark.
Och utan broms på höger (vilket nästan haft ihjäl mig).
Multipower = BRA för motorbroms.

Sebastian

vebu

  • Inlägg: 9
    • Jämtland
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #13 skrivet: 16 apr-12 kl 15:21 »
Den jag tittade på hade ingen Multi Power. Funderar på om det kan vara kopplingen som är sliten så det inte går att komma i läge för att lägga i kraftöverföringen. Hur gör man för att komma in i kraftöverföringshuset? Måste hela hytten lyftas?

Din MF165 kanske är till salu Cebaztian ;D?
Nybliven torpägare med jord och skog. Skulle vilja odla gränsrovor.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #14 skrivet: 16 apr-12 kl 16:09 »
Skall du in i kopplingen måste du dela traktorn på mitten och kanske ta loss hytten. Jag vet inte hur besvärligt det är för jag har aldrig varit med och gjort det. De ursprungliga kopplingsplattorna innehåller ASBEST så använd bra skydd eller lej arbetet av ett proffs som har de rätta skydden. Vanliga andningsskydd skyddar inte mer mot asbest än en jutesäck skyddar mot hällregn.

Om du skall in i kraftöverföringen för kraftuttaget behöver du inte ta loss hytten om nedre delen av bakväggen går att ta loss eller om hytten är öppen bakåt och om hyttaket går att ta loss så du kan lyfta upp lyftenheten den vägen med en talja.
På höger sida av traktorkroppen finns en rund lucka som du öppnar och kopplar loss lyfthastighetsregleringen. Sedan sträcker du in en tång genom luckan och håller fast stigarröret med den så det inte dras loss ur pumpen då du tar bort det lilla locket som fördelar hydrauloljan ovanpå kroppen. Sedan kan du skruva bort sätet och lossa bultarna som håller lyften ovanpå traktorkroppen och lyfta bort hela lyften och då borde kraftöverföringen bli tillgänglig efter vad jag minns. Om du borrar ett par hål i en bit vinkeljärn och skruvar fast det i fästbultarna för sitsen får du ett bra fäste att fästa taljan i då du lyfter bort lyftenheten.

Normalt då man trycker in kopplingen frikopplas drivhjulen först och sedan börjar pedalen gå tyngre då kraftuttaget och hydraulpumpen frikopplas. Det är två helt separata kopplingsplattor som manövreras med samma pedal.

Jag antar att hydrauliken fungerar?

Jag undrar vad som är fel.

« Senast ändrad: 16 apr-12 kl 17:12 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

vebu

  • Inlägg: 9
    • Jämtland
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #15 skrivet: 17 apr-12 kl 08:10 »
Hej och tack för svar!

Då måste man alltså öppna för att se vad som är felande. Det låter som en dyr historia och jag är ingen mekare. Ifall man öppnar har man chansen att byta till nya grejer och traktorn blir som ny. :-\

Hydraulsystemen fungerade bra och snabbt när vi spakade, både lastaren och hydraularmarna... Spaken till systemet hade en påträdd hylsa men gick ändå inte att rubba. Kraftuttaget gick att vrida på med händerna, som sagt. Kanske kan man tänka sig att börja med att titta i kraftöverföringen, då borde det synas vad som händer med spaken. som jag förstått det verkar systemet just nu vara i friläge och något hindrar "växelmekanismen" att kugga i. Varken hjuldriften eller motorvarsdriften går att få i.





Nybliven torpägare med jord och skog. Skulle vilja odla gränsrovor.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #16 skrivet: 17 apr-12 kl 22:10 »
Min 175:a (det är typ samma saker baktill på dem) är jävlig att få i kraftöverföringen. Man får föra spaken fram mot läget och känna när det tar stopp och ofta måste man släppa lite på kopplingen så den får röra sig lite och upprepa detta i värsta fall flera gånger. Kan också vara bra att "vara med" när kugghjulen är på väg att stanna (alltså när man släppt upp kopplingen lite och sen tryckt ner det igen).
Jag skriver detta utifall du trott att det bara skulle vara att dra spaken mot rätt läge med kopplingspedalen nere. Så i bästa fall är det inget fel alls :)
Eller så är det fel/slitage på både den och min traktor. Men när väl kraftuttaget är i så fungerar det finfint. Och drivhjulsberoende är skönt om man kör in lite för mycket i hårdpressen (när man pressar strängar som är anpassade för rundbalspressar), då kan man backa ur sig utan att behöva hoppa ur hytten ens!

vebu

  • Inlägg: 9
    • Jämtland
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #17 skrivet: 18 apr-12 kl 07:47 »
Jag känner igen det där lirkandet och grejandet med kopplingen. Men just här var det stumt, ett litet spel på någon cm såpass att den utstickande kraftuttagsdelen rörde sig litet. Kraftuttaget gick lätt att snurra med handen. Skulle vara intressant att veta hur man ska underhålla kraftöverförningen. Det ska ju vara lätt att lägga i och ur drifterna just för att kunna variera inmatning och liknande.
Nybliven torpägare med jord och skog. Skulle vilja odla gränsrovor.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #18 skrivet: 23 mar-16 kl 16:47 »
Råd sökes.
Jag har byggt en s k Yeomanplog, två blad som ska skära djupt.
Den studsar bara på ytan, jag trodde tre punkts draget hade tryck nedåt är att få ner den...

Något tips?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #19 skrivet: 23 mar-16 kl 18:03 »
Nej, trepunktslyften har enkelverkande kolv, dvs, tryck enbart uppåt, nedåt "flyter" den.

Det du behöver är en s.k. gåsfot under spetsen. Tänk dig ett T uppochner sett framifrån. Denna metallbit drar nedåt vid korrekt vinkel. Har du sten eller sandjord slits metallen snabbare, men det är bara att svetsa dit ny gåsfot om och om igen...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #20 skrivet: 23 mar-16 kl 18:13 »
Precis. Den måste "greppa" jorden och åstadkomma en jordsökande kraft av traktorns dragkraft. Sedan får hydrauliken se till att den inte söker sig djupare än vad du ställer in.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #21 skrivet: 24 mar-16 kl 18:04 »
Hmm jag har redan en 6x8 cm platta på varje kniv som är vinklad nedåt 30%.
Den hugger inte riktigt.


Det finns en spak på höger sidan som heter pressure low high.
Jag trodde den tryckte[size=78%] ner plogen.[/size]
« Senast ändrad: 24 mar-16 kl 18:10 av cebaztian »

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #22 skrivet: 27 mar-16 kl 21:41 »
Har du skruvat ut tryckstången för långt?
Jag känner inte till den där plogmodellen så det är bara en tanke.


För övrigt är Belarus de enda traktyorerna jag känner till som har dubbelverkande hydraulik på trepunktslyften

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #23 skrivet: 01 apr-16 kl 00:19 »
Modifiera/ställ in så redskapet fungerar rätt.

Belarus kan trycka (alla modeller?). Men då får du väl problemet att det slirar. Du gör dig ju i så fallet ett "anti" Fergusonsystem genom att föra över marktryck från däcken till plogen. Så det är nog inte lösningen att försöka trycka ner saker.

Kevin Oxelborn

  • Inlägg: 3
SV: MF 165 hydraulikarmarna har inget stop bara upp och ned
« Svar #24 skrivet: 21 apr-17 kl 08:53 »
MF 165 hydraulikarmarna har inget stop bara upp och ned

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Erfarenheter/tips MF 165?
« Svar #25 skrivet: 26 apr-17 kl 23:23 »
I så fall har någon byggt om ditt exemplar eller så kan du inte ställa in spakarna rätt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser