Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för blandras???  (läst 36527 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad har ni för blandras???
« Svar #80 skrivet: 21 sep-11 kl 13:20 »
Japp - jag har en gård och behöver en gårdshund. Däremot har jag ingen fårflock och behöver absolut ingen vallare (och har träffat alldeles för många bc som blivit nervklena och instabila av arbetsbrist)!
Det enda som gör mig tveksam till pudeln är att den också är en jakthund (från början) - så jag måste kolla så inte den också har för mycket jaktinstinkt kvar... Men jag gillar dess päls och intelligens.
Tror och vet med ett par exempel att det inte blir så mycket vallande i en blandning med bc och storpudel, lite jakt blir det nog däremot som du säger - och ska du ha en vakt så blir det inte mycket av det heller. Allt handlar ju om vad man vill ha sin hund till och vilka egenskaper man främst är ute efter - jag är ute efter en någorlunda ofällig men välpälsad jycke som är följsam och lättlärd, ingen enmanshund, ingen vakt och ingen jakt.
Drömmer om kantarellsök och drag av liten kärra och lite bärhjälp  :)
« Senast ändrad: 21 sep-11 kl 13:26 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MorAnna

  • Inlägg: 96
    • Västmanland
SV: Vad har ni för blandras???
« Svar #81 skrivet: 21 sep-11 kl 13:47 »
Tror och vet med ett par exempel att det inte blir så mycket vallande i en blandning med bc och storpudel, lite jakt blir det nog däremot som du säger - och ska du ha en vakt så blir det inte mycket av det heller. Allt handlar ju om vad man vill ha sin hund till och vilka egenskaper man främst är ute efter - jag är ute efter en någorlunda ofällig men välpälsad jycke som är följsam och lättlärd, ingen enmanshund, ingen vakt och ingen jakt.
Drömmer om kantarellsök och drag av liten kärra och lite bärhjälp  :)

Tack för varningen! Nej, jag vill absolut inte ha någon jaktintresserad hund - då är pälsen mindre viktig. En hund med vakt gör mig inget, bara bra ute på landet. Jag vill kunna gå med hunden lös i skog och mark utan att den vill dra när det skuttar harar och flyger upp fåglar...!
Min kompis har en dalmatiner, och förutom att jag verkligen inte gillar just den hunden (satmara) eller det utseendet kan jag tänka mig en hund med ungefär de egenskaperna...

Nena

  • Inlägg: 270
    • Dalsland
SV: Vad har ni för blandras???
« Svar #82 skrivet: 10 okt-11 kl 17:24 »
Jag har en korsning mellan wachtel och engelsk springer, söt som bara den men tyvärr har jag ingen bild att lägga ut ännu eftersom jag inte fått ändan ur vagnen och skaffat sladd till min mobil :-[
Just nu går sötisen omkring med en tratt på huvudet, veterinären blev tvungen att kapa en bit av svansen för hon hade piskat sönder den :( Så älgjaktspremiären får vänta - hon skulle jagat älg för första gången denna veckan. Nu får hennes mor jaga desto mer och det har hon inte alls något emot :)
Lev livet grönare så blir jorden skönare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 9 användare (3 dolda)
xaelanar, Manimals90, ärt, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser