Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Esab lka 150 gir ingen strøm åt svetsen  (läst 1280 gånger)

Frode Ingebretsen

  • Inlägg: 2
Esab lka 150 gir ingen strøm åt svetsen
« skrivet: 25 okt-17 kl 20:01 »
Hej från Norge. Jag har en Esab LKA 150, der jag plutslig inte har strøm på sjelva svetsen. Den gula lampan lyser inte og jeg hør inte at apparaten "går" når jag vrider på brytaren. Men ttådmataren funkar fint, så det er strøm inn på apparatet. Någon som har upplevd detta eller har någon tips? På førehand tack ☺

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Esab lka 150 gir ingen strøm åt svetsen
« Svar #1 skrivet: 25 okt-17 kl 20:16 »
Jag hitta kopplingsschema på apparaten men tyvärr inte på just det lilla styrkortet som hade varit mest intressant.
http://www.esab.com/gb/en/support/upload/LKA-150.pdf

Jag gissar att det sitter ett relä eller en triac på styrkortet som slår till när man trycker på avtryckaren. Om det är ett relä kan det vara brända kontakter eller att en lödning lossat. Om det är en triac kan det vara avbrott men det är väl vanligare med kortslutning? Det kan också vara något med styrelektroniken men om trådmatningen går känns det osannolikt.

Hur brukar du ha svetsen stående, är den skyddad från gnistsprut från vinkelslipen?

Frode Ingebretsen

  • Inlägg: 2
SV: Esab lka 150 gir ingen strøm åt svetsen
« Svar #2 skrivet: 25 okt-17 kl 22:27 »
Tack så mycket. Jag har kollat som best jag kan efter brennmerker och synliga skador, men kan inte se något fel. Den har vel kanske inte den beste skyddningen från vinkelslipen🤔. Tenker du på om det kan ha kommit spån inn i systemet?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Esab lka 150 gir ingen strøm åt svetsen
« Svar #3 skrivet: 26 okt-17 kl 12:16 »
Det som styr svetsströmmen bör vara inkopplat mellan plintarna A2 och A1 på styrkortet.
Mät först om det finns spänning mellan A1 och A3 då du trycker på avtryckaren. Om inte, så ligger felet på styrkortet (alltså relä eller triac som inte slår till). Om det finns spänning där men inte kommer fram spänning till transformatorn, så kan man misstänka kablage på 230 V-sidan, den stora vridomkopplaren, något överhettningsskydd som inte finns inritat på schemat, eller någon tråd som har lossnat eller gått av i transformatorn.

Vid styrkortsfel på Esab ska man vara misstänksam mot plastingjutna kondensatorer av märke RIFA. Plasten brukar spricka med tiden, så att innanmätet i kondensatorn kan dra åt sig fukt ur luften och sluta fungera. Någotsånär moderna sådana kondensatorer får först sprickor på långsidorna så det syns tydligt, äldre (60-tal) får ofta sprickorna i botten så man måste löda loss dem för att se att det är något skumt.

Halvtrasiga triacar kan ibland bli "trögtriggade", det kan hända att de bara triggar på ena halvperioden och börjar fungera som likriktare.
Om en triac har utsatts för mycket hög ström (kortslutningsström från elnätet) så kan någon bondningstråd brinna av inne i den så det blir totalt avbrott.
Men, som sagt, vanligtvis blir det kortslutning i dem då de går sönder.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Esab lka 150 gir ingen strøm åt svetsen
« Svar #4 skrivet: 26 okt-17 kl 12:42 »
...Sätten är många...Börja med det lättaste...Kolla efter ärg... Ohm-mät återledarkabeln...Även pluskabeln som går in i slangstycket...Har du summerfunktion på multimetern desto bättre...Naturligtvis ska strömkontakten från uttaget vara frånkopplad...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser