Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Markberedning  (läst 1232 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Markberedning
« skrivet: 22 okt-17 kl 08:13 »
Jag håller på att göra en uteplats nere vid stranden.  Tovigt underlag som tidvis ligger i vatten,  Jag har därför lagt stenar som grund och sedan lagt ett täcke med ca 80 år gammalt sågspån ovanpå.  Vad kan jag göra för att få marken så fast att det är trevligt att sätta dit bord och stolar redan nästa år.  Vad händer om jag lägger på ett lager löv och grus ovanpå? 

Jag gjorde för flera år sedan en stig till platsen.  Då la jag stenar i botten och sedan fyllde jag på med sågspån.  Trots att sågspånen sjunker ihop har stigen hållit sig.  Några stenar har stuckit upp men de har jag tagit bort och fyllt på med mindre stenar och stengrus ovanpå. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Markberedning
« Svar #1 skrivet: 22 okt-17 kl 10:20 »
Min erfarenhet av att ha spån, löv och liknande på marken är att det blir geggit och mjukt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Markberedning
« Svar #2 skrivet: 22 okt-17 kl 10:50 »
Det man gjort under många hundra år för att inte säga tusentals.
Man slår ner störar och bygger sig en plattform.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Markberedning
« Svar #3 skrivet: 22 okt-17 kl 10:54 »
Det man gjort under många hundra år för att inte säga tusentals.
Man slår ner störar och bygger sig en plattform.
Ett ännu äldre förfarande är att man lyssnar på folk.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Markberedning
« Svar #4 skrivet: 22 okt-17 kl 11:01 »
Markduk fungerar rätt bra. Lite grus ovanpå och sedan platta stenar.

Löv är ju hyggligt för gråsuggorna, men det blir inget bra underlag för folk ;)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Markberedning
« Svar #5 skrivet: 22 okt-17 kl 12:55 »
Markduk fungerar rätt bra. Lite grus ovanpå och sedan platta stenar.
Löv är ju hyggligt för gråsuggorna, men det blir inget bra underlag för folk ;)
Det där med markduk kanske skulle funka och så lite grus ovanpå. Om jag hade stora mängder grus hade jag nog grejat det redan iår,  Det finns ett ställe på stranden där tegelstenar ligger och vittrar sönder.  Det hade varit nåt men det räcker inte till.  Iochförsig man skulle ju kunna slå på de bitar som befinner sig just innan sönderfall och blanda med det grus jag redan har.  Men jag skulle ju flytta till stan vilken dag som helst.

 Det är lite knepigt för jag har andra "tyckatill" människor att ta hänsyn till. Blir det inge bra kommer inte uteplatsen att användas inom rimlig tid.
På min brf tomt har jag en grop där jag lagt platta stenar i botten.  Och det finns planer för "stengolv" på en gräsmatta där en av mina kabelvindor passar. Återigen jag kan tyvärr inte härja fritt ::)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Markberedning
« Svar #6 skrivet: 30 okt-17 kl 09:11 »
Nu har "tycka till"  kollat.  "Det borde vara gräs där man skall sitta".  Jag kom på att infarten till en av parkeringarna har en grässträng i mitten. Så jag hyvlande av ett lämpligt stycke och lade på.  Jag vattnade trots frost på nätterna.  Ogräs brukar ju klara sig.  Jag la några cm matjord under gräsavskrapet.   Skall jag lägga lönnlöv ovanpå för att skydda grässvålen under vintern? Jag kan ju lägga pinnar ovanpå så att de inte blåser bort.
Det var riktig storm igår med vita gäss på sjön och det tog hela kvällen att bli varm efter arbetet. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 3 användare (2 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser