Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa torkapparaten?  (läst 5998 gånger)

Bergamott

  • Inlägg: 7
    • Uppland
Bästa torkapparaten?
« skrivet: 07 okt-17 kl 17:02 »
Hej! Jag skulle vilja veta vad ni som torkat mycket bär, frukt, svamp, grönsaker....har för tips om bästa sättet att torka samt bästa torkapparat, om ni tycker att det behövs sådana.

Tacksam för svar! :)
/B
Flyttbar stadslantis

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-17 kl 17:24 »
Jag har för första gången i mitt liv skaffat en torkapparat av märke stöckli. Jag tycker den funkar bra. Kvaliten av grönsakerna och kryddorna är bra. Det går fint att torka även annars svårtorkade kryddor som tex basilika utan att tappa arom. Jag har odlat i många år och torkat 'på traditionellt' sätt. Men med denna manick går det även att torka tex purjolök eller lök. Purjo och selleri tänker jag mig som soppbas på vintern och lökpulver som krydda på varma mackor och liknande.  Tomaterna blir mycket bättre än i en bakugn på låg värme. Jag tror att lönar sig på sikt. Jag hade tänkt torka blåbär men det blev inte av eftersom det i princip inte fanns några bläbär hos mig......

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #2 skrivet: 09 okt-17 kl 07:48 »
Hej! Jag skulle vilja veta vad ni som torkat mycket bär, frukt, svamp, grönsaker....har för tips om bästa sättet att torka samt bästa torkapparat, om ni tycker att det behövs sådana.

Tacksam för svar! :)
/B
Om du söker tex "torkapparat" i googlefältet uppe till höger så får du upp flera trådar som handlar om torkapparater och torkning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #3 skrivet: 09 okt-17 kl 07:56 »
Det finns många typer av torkapparater att köpa. Sist jag såg en hos en bekant så var det ett plastinferno med el värme. Efter torkningen lades de torkade äpplena in i en vakumpackare. sedan förvarades de vakumpackade äpplena i frysen.
 Man vill ju få torknings processen att gå så fort som möjligt. Därför värmen och fläckt för att få bort den fukt berikade luften. Processen bör ske i mörker och inte överstiga max 40 grader.
 Har byggt några torkar. Det är ramar med nät (ollor). Här har jag inte löst problemet med vilket material näten bör ha men för närvarande använder jag mest de av metall. Ollorna står ovanpå varandra i en trälåda. I botten som är ett hål lika stort som ollorna är ett tyg spänt för att inte få med allt dam o annat elände som virvlar runt i hemmet. Toppen av lådan har ett uttag som kopplas till ventilationskanalen i skorstenen. Fungerar med någon typ av grövre slang.
 När jag torkar sådant med tjocka blad el stjälkar håller jag dem i ett knippe och skär med kniv strimlor på ca. två cm innan det som ska torkas läggs på ollorna
 När so torkningen är klar (stjälkarna knäcks) smular jag det torkade i en på loppis köpt rund aluminium bunke. Bunken har hål. Storleken på hålen beror på vad som ska beredas. Det är avstånden mellan hålen som är grejen. Sitter hålen tätt följer det mesta med men är där en yta mellan lägger sej stjälkar o annat där. är man inte nöjd med det som kommer ut ur "sikten" är det bara till att upprepa. Under sikten är en annan bunke som passar i den övre.
 Svåras har jag tyckt det är att bereda kummin. Antingen får man vara ute efter det at man siktat det torkade eller inne och blåsa på det man "kastar". Ute en dag när det är lite vind, då drar den med sej damm och det små bösiga.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #4 skrivet: 09 okt-17 kl 12:21 »
Våran heter Evermat. Den har termostat med gradantal och taimer. Viola min sambo torkar mycket på den av alla sorter. Nu senast var det trattkantarell. För att det ska hålla sej strör vi grovsalt i burkar med svamp och grönsaker och pärlsocker i fruktburkar. Vi ar haft den här modellen i 20 år nu, den fungerar mycket bra.
kretslopp

Bergamott

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #5 skrivet: 09 okt-17 kl 14:15 »
Tack för era svar!  :)
Flyttbar stadslantis

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #6 skrivet: 09 okt-17 kl 20:29 »
byggt själv torkar ca 25 liter trattkantarell per gång torrt över natta.
10 cm höga ramar med ett polyester nät tror ja de e av.
mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

hemul

  • Inlägg: 23
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #7 skrivet: 23 nov-18 kl 05:28 »
Våran heter Evermat. Den har termostat med gradantal och taimer. Viola min sambo torkar mycket på den av alla sorter. Nu senast var det trattkantarell. För att det ska hålla sej strör vi grovsalt i burkar med svamp och grönsaker och pärlsocker i fruktburkar. Vi ar haft den här modellen i 20 år nu, den fungerar mycket bra.

Men om det möglar måste du väl ha otäta burkar eller också torkar du inte tillräckligt torrt? Jag har aldrig fått något som möglat. Har just nu svamp som är 6 år gammal och frukt som är åtminstone 3. Jag torkar iofs frukten väldigt torr också, gillar knaprigt. En del vill ju ha lite wetexkänsla, som köpta torkade äpplen, då kanske det lättare blir problem. Men svamp ska vara knastertorr. Då kan den inte mögla. Använder både burkar med bygel och gummipackning och återanvänder diverse vanliga burkar med skruvlock som det varit gurka eller liknande i.

Har också Evermat förresten. Gillar att man får den med metallnät i ollorna från början. Till Stöckli måste man beställa det extra och då blir det dyrt. I Sverige finns den inte med metallnät från början, men jag tror i Tyskland. Sen finns en amerikansk (tror jag) torkugn  som heter Excalibur, men den verkar väldigt otymplig att förvara. Flera billigare kopior eller enklare varianter på både de runda och torkugnsvarianten finns det också.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #8 skrivet: 23 nov-18 kl 08:27 »
Oh, då vill jag passa på och fråga er som torkar mycket.....
hur torkar ni bananer? Har försökt flera gånger, brukar pensla med citronsaft/limesaft för att de inte ska bli svarta/mörka.
Mitt problem är att jag vill få fram knispriga bananchips men de blir alltid sega.
Tittade på en köpepåse och där står att de har olja.....skulle vilja slippa allt onödigt fett (och andra tillsatser).
Har ni lyckats få de krispiga?
Har samma problem med potatischips och rotfruktschips, alltså UTAN oljefritering. Har en varmlufts fritös och det funkar sådär på pommesfrittes men inte på tunna saker.
Hatar att slänga flera liter olja som bara använts lite grann, dessutom är det inte så hälsosamt med oljefritering.
Någon som lyckats utan olja?

hemul

  • Inlägg: 23
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #9 skrivet: 25 nov-18 kl 02:08 »
Nä, i torkapparaten blir de som kola. Tror banan måste friteras för att bli krispigt.

Har inte testat med banan, men det finns en snålmetod som på engelska kallas "shallow frying". Man har alltså bara lite olja i en panna, typ så den inte riktigt täcker det man ska fritera och sen vänder man istället på grejerna. Brukar göra det ibland med potatis. Det blir inte lika fluffiga pommes som om man gör det riktigt, men bra nog och gott. Brukar göra klyftor då, lättare att hantera.

Kostar ju inte så mycket att testa. Det ska jag göra själv också nästa gång det är extrapris på banan. Har inte tänkt på att göra chips förut.

Signe Timid

  • Inlägg: 14
    • Jämtland
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #10 skrivet: 22 aug-20 kl 04:48 »
Torkat bär, grönsaker, örter, rotsaker m m i 30 år. Använder EverMat, har numera två. Kan även använda ett en alkov för torkning när det blir mycket på en gång. Kan då behöva sätta på en luftavfuktare.
Använder torkade råvaror nästan varje dag. Från frukostmüslin till matlagningen under dagen.
Samt en hel del olika örtsalter.
Så skaffa en tork, ta en med ställbar temperatur och timer, samt med ollor som har finmaskigt nät. Många billiga torkar har plastollor med allt för stora hål där det torkade kommer att ramla ner på värmekällan.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #11 skrivet: 23 aug-20 kl 08:59 »
Torkat bär, grönsaker, örter, rotsaker m m i 30 år. Använder EverMat, har numera två. Kan även använda ett en alkov för torkning när det blir mycket på en gång. Kan då behöva sätta på en luftavfuktare.
Använder torkade råvaror nästan varje dag. Från frukostmüslin till matlagningen under dagen.
Samt en hel del olika örtsalter.
Så skaffa en tork, ta en med ställbar temperatur och timer, samt med ollor som har finmaskigt nät. Många billiga torkar har plastollor med allt för stora hål där det torkade kommer att ramla ner på värmekällan.

Om hålen är för stora så kan man lägga bakplåtspapper , jag torkar alltid min egen persillada; mixar vitlök med massor av persilja och lägger ut det på bakplåtspapper. Låter det torka i 35 grader under flera dygn, tills det är snustorrt. Därefter kör jag det i mixern igen och har nu en underbar krydda som fungerar till allt och är vackert mörkgrön!

Signe Timid

  • Inlägg: 14
    • Jämtland
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #12 skrivet: 23 aug-20 kl 11:05 »
Om man lägger dit bakplåtspapper så hindras ju luftströmmen?? Tycker det låter riskfyllt att ha papper så nära ett värmeelement och samtidigt hindra cirkulationen.  Kryddor behöver inte ens torka i en tork, de kör jag i rumstemperatur. Räcker med en vanligt bordsfläkt som får blåsa över trågen med örter.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #13 skrivet: 23 aug-20 kl 11:47 »
Om man lägger dit bakplåtspapper så hindras ju luftströmmen?? Tycker det låter riskfyllt att ha papper så nära ett värmeelement och samtidigt hindra cirkulationen.  Kryddor behöver inte ens torka i en tork, de kör jag i rumstemperatur. Räcker med en vanligt bordsfläkt som får blåsa över trågen med örter.

Givetvis så får bakplåtspapperet inte täcka ollans hela yta utan Max 80%.
Sedan bör man ha dit det så att man tvingar luftströmmen till att påverka så mycket som möjligt.
Hade temperaturen i ollan varit så pass hög att man uppkommer i bakplåtspappers flamtemperatur så skulle jag inte heller vilja ha det när värmekällan.
Man kan ju utan större problem ha det i ungnen på 225 grader och det är sällan eller aldrig rekommenderar över 50 grader i torken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #14 skrivet: 25 aug-20 kl 14:19 »
Om man lägger dit bakplåtspapper så hindras ju luftströmmen?? Tycker det låter riskfyllt att ha papper så nära ett värmeelement och samtidigt hindra cirkulationen.  Kryddor behöver inte ens torka i en tork, de kör jag i rumstemperatur. Räcker med en vanligt bordsfläkt som får blåsa över trågen med örter.

Min tork har fläkten på baksidan, så den blåser fram över alla plåtar, så luftströmmen går fram perfekt, även om jag täcker hela brickan. Kör alltid på 35 grader så alla enzymer etc. behålls.
Om jag torkar större saker som inte ramlar ner genom de ordinarie gallren så har jag naturligtvis inte bakplåtspapper men om man vill torka fruktläder som är blött så är det perfekt. (Om man nu bara hade nå´t bra recept på fruktläder).

Signe Timid

  • Inlägg: 14
    • Jämtland
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #15 skrivet: 25 aug-20 kl 17:07 »
Min tork har fläkten på baksidan, så den blåser fram över alla plåtar, så luftströmmen går fram perfekt, även om jag täcker hela brickan. Kör alltid på 35 grader så alla enzymer etc. behålls.
Om jag torkar större saker som inte ramlar ner genom de ordinarie gallren så har jag naturligtvis inte bakplåtspapper men om man vill torka fruktläder som är blött så är det perfekt. (Om man nu bara hade nå´t bra recept på fruktläder).

Har du värmekällan/fläkten i bakkanten är detta med bakplåtspapper inget problem. Den torken är ju konstruerad så att luftflödet åker över det du torkar, det ska inte igenom flera lager av ollor som hos de vanligare torkarna. Samt perfekt att göra fruktläder i. Är det en Excalibur?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bästa torkapparaten?
« Svar #16 skrivet: 26 aug-20 kl 08:59 »
Har du värmekällan/fläkten i bakkanten är detta med bakplåtspapper inget problem. Den torken är ju konstruerad så att luftflödet åker över det du torkar, det ska inte igenom flera lager av ollor som hos de vanligare torkarna. Samt perfekt att göra fruktläder i. Är det en Excalibur?
Den heter Sedona, ganska dyr i inköp men helt fantastisk och med stor kapacitet, den rymmer 9 brickor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser