Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök sättvitlökar!  (läst 1348 gånger)

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
Vitlök sättvitlökar!
« skrivet: 05 okt-17 kl 19:30 »
Jag undrar om man kan sätta vitlöks klyftorna i krukor eller dylikt? Eller man måste sätta dom i marken [emoji254] Vi ska flytta nu i vinter, så hade jag beställt vitlökar som kom med posten igår.. Eller jag kan ha dom o sätta dom till våren istället? Klarar dom att ligga mörkt och torrt och svalt [emoji254]
Någon som har koll på hur jag kan göra med dom?

Hoppas på svar [emoji254]
Mvh Susanne [emoji254]

Postat med Alternativ.nu´s app


kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök sättvitlökar!
« Svar #1 skrivet: 05 okt-17 kl 20:38 »
Hej! Vad är det för sort? Silverskins, typ2, går bra att vårplantera dvs du får likvärdig skörd som vid höstplantering.
Artichokelök, typ1, fungerar hyfsat vid vårplantering om du planterar dem tidigt.
Creolelök såsom morado går oxå bra att vårplantera.
Sen finns det de sorter som inte håller till våren.
Det funkar ok att plantera i kruka och plantera ut till våren.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Vitlök sättvitlökar!
« Svar #2 skrivet: 06 okt-17 kl 07:54 »
De är cledor och Thermidrome [emoji254] Som jag har.. Om jag ska plantera dom i krukor, hur gör jag då.. Mitt första vitlöks år [emoji4] Vad använder jag för jord mm?

Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


novemberblå

  • Inlägg: 17
    • Medelpad
SV: Vitlök sättvitlökar!
« Svar #3 skrivet: 06 okt-17 kl 17:55 »
Jag skulle sätta klyftorna i plantkrukor i vanlig sättjord. Krukorna i en back utomhus. När våren kommer och ni fått ert nya boende, sätta ut dem (utan krukor då..) i landet där de kan växa till sensommaren. Vi har gjort något liknande.. i feb köpte vi vitlök i Thailand, i mars planterades klyftorna en å en i krukor inomhus, där kom de upp fint, blev jättelånga (och smala) fram till maj när vi satte ut dem i landet. Där såg blasten inge vidare ut i säkert någon månad, fick stagas upp å skyddades med fiberduk, men plötsl fick de fart och i augusti hade vi stora klyftade lökar!

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Vitlök sättvitlökar!
« Svar #4 skrivet: 07 okt-17 kl 11:10 »


Cledor är en Silverskin och ger nästan alltid bättre skörd om man planterar på våren och om den är frisk, håller den mycket väl till våren. Jag skulle vänta med att plantera den nu under hösten.

Thermidrome är en Artichoke och kan kanske hålla sig till våren, men det är oftast säkrast att plantera Artichoke-lökar på hösten.

Om jag skulle flytta till ett nytt ställe skulle jag plantera Thermidrome i krukor under januari-februari och ställa krukorna mycket svalt, till och med ge dem lite frost efter fyra veckor och sedan plantera ut dem så fort jorden är tjälfri.


Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Vitlök sättvitlökar!
« Svar #5 skrivet: 09 okt-17 kl 03:42 »
Tack snälla för era svar [emoji254]

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser