Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släpkärra och urladdat batteri  (läst 4817 gånger)

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #20 skrivet: 03 okt-17 kl 00:02 »
Efter att fått bilen bärgad idag och pratat med bärgaren som ochså varit bilmekaniker.

Varningslamporna drar otroligt mycket ström, är inte batteriet fulladdat eller i dålig kondition kan det räcka med 20 minuter eller mindre för att batteriet ska bli helt urladdat.

Är ljuset och tändningen på när man monterar kontakten till släpet, laddas batteriet ut helt direkt.

I mitt fall berodde problemen med batteriet troligtvis helt på att generatorn inte laddade batteriet som det skulle pga en dålig generatorrem (kilrem)

Får höra vad verkstaden säger imorgon.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #21 skrivet: 03 okt-17 kl 09:14 »
Ja, tror man att batteriet är fullt så blir det många felaktiga gissningar på andra fel.


Varningslamporna drar inte otroligt mycket ström. Visserligen är de väl på ca 20 W styck, men eftersom de kanske lyser halva tiden när de blinkar så blir det 40 watt tillsammans som ett snitt. Det drar 3,5 A från ett bilbatteri och ett friskt sådant som är fulladdat borde åtminstone kunna ha bilen blinkandes i 10 timmar.

Men jag har haft bilar med både dålig laddning och dåligt batteri, då fick man parkera i nedförsbacke och köra på parkeringslyset :-[ Lite bättre grejer idag, att inte kunna starta är ett tråkigt problem som jag gärna slipper.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #22 skrivet: 03 okt-17 kl 12:51 »
Ja, tror man att batteriet är fullt så blir det många felaktiga gissningar på andra fel.


Varningslamporna drar inte otroligt mycket ström. Visserligen är de väl på ca 20 W styck, men eftersom de kanske lyser halva tiden när de blinkar så blir det 40 watt tillsammans som ett snitt. Det drar 3,5 A från ett bilbatteri och ett friskt sådant som är fulladdat borde åtminstone kunna ha bilen blinkandes i 10 timmar.

Men jag har haft bilar med både dålig laddning och dåligt batteri, då fick man parkera i nedförsbacke och köra på parkeringslyset :-[ Lite bättre grejer idag, att inte kunna starta är ett tråkigt problem som jag gärna slipper.

Jag kommer iallafall inte att slå på varningslamporna fler gånger med släpvagnen påkopplad, om det inte är en nödsituation.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #23 skrivet: 03 okt-17 kl 19:10 »
Om batteriet är så dåligt att det inte klarar varningsblinker på bil + släpvagn 8-10 timmar, så ska man inte vänta sig att det har mycket livslängd kvar.
När nu batteriet har blivit dåligt laddat en tid så bör man tänka på att det är stor risk att batteriet har tagit skada genom sulfatering av att ständigt vara nästan urladdat.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #24 skrivet: 05 okt-17 kl 21:19 »

Felet var inte batteriet som jag köpte i somras eller Driv-/generatorremmen utan laddningsregulatorn i generatorn, kolstavarna var nedslitna.
Det var orsaken till att batteriet i laddades som det skulle. Även tändstiften var slut.

Jag pratade ganska länge med bärgaren som nyligen slutat som bilmekaniker om varningslamporna, han sa iallafall att varningslamporna drog mycket ström på batteriet.
Var inte batteriet i bra kondition och fulladdat, rörde det sig om 30-60 min innan batteriet var urladdat.

http://mekbiten.se/Egna_dokument/Laddregulator_byte.pdf

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Släpkärra och urladdat batteri
« Svar #25 skrivet: 06 okt-17 kl 09:51 »
Om kolen är slut i en personbilsgenerator så bör man passa på att svarva släpringarna, rengöra och se över generatorn i allmänhet, ev byta lager när man ändå håller på.
Nya kol kan slitas ner på nolltid mot gamla repiga och spåriga släpringar.

Byt inte laddningsregulator i onödan, piratregulatorer är nästan alltid av tveksam kvalitet - kan t ex ge ostabil spänningsreglering, fel temperaturkompensering eller för hög spänning. Det är bättre att köpa lösa kol och byta i originalregulatorn.
Den bästa lösningen är annars generatorer som har kolhållare och laddningsregulator var för sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser