Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det på golvet och hur får jag bort?  (läst 1779 gånger)

gabroj

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Vad är det på golvet och hur får jag bort?
« skrivet: 18 sep-17 kl 13:01 »
Hej alla kunniga fantastiska människor. Jag behöver lite hjälp/förslag. Bor i en gammal skola från 1860. De flesta golv är brädgolv med antingen lack eller någon slags bets elle lack
 På bilden ser man en ljus fläcka. Där har vi haft en liten olycka med en katt som kissat.  Det tog ett tag innan det upptäcktes men när jag skurade med såpa och svamp försvann den fula rödaktiga lacken/färgen och nu vill jag att hela golvet ska se ut så!! Alltså Kan det ha varit amoniaken som löste upp.  Är det görbart att ta bort detta rödaktiga/bruna utan att behöva slipa.. vill ju inte förstöra golvens karaktär. Tacksam för förslag och idéer

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Vad är det på golvet och hur får jag bort?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-17 kl 13:20 »
Spännande. Ett helt nytt tokeffektivt lackbortagningsmedel....


Postat med Alternativ.nu´s app


lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Vad är det på golvet och hur får jag bort?
« Svar #2 skrivet: 18 sep-17 kl 13:50 »
Hej alla kunniga fantastiska människor. Jag behöver lite hjälp/förslag. Bor i en gammal skola från 1860. De flesta golv är brädgolv med antingen lack eller någon slags bets elle lack
 På bilden ser man en ljus fläcka. Där har vi haft en liten olycka med en katt som kissat.  Det tog ett tag innan det upptäcktes men när jag skurade med såpa och svamp försvann den fula rödaktiga lacken/färgen och nu vill jag att hela golvet ska se ut så!! Alltså Kan det ha varit amoniaken som löste upp.  Är det görbart att ta bort detta rödaktiga/bruna utan att behöva slipa.. vill ju inte förstöra golvens karaktär. Tacksam för förslag och idéer

Postat med Alternativ.nu´s app

du kan ju experimentera med ammoniak eller med lut. samtidigt är det nog inte möjligt att ha ammoniak på ett helt golv utan att typ kvävas. även lut är inte så trevligt att hantera. jag skulle hyvla ner det. har gjort så med ett gammalt lackat golv. slipa är också jobbigt eftersom banden kleta igen.....

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vad är det på golvet och hur får jag bort?
« Svar #3 skrivet: 18 sep-17 kl 19:55 »
Försvann lacken/fernissan helt och hållet eller är lackskiktet kvar men färgen har blekts bort?

gabroj

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Vad är det på golvet och hur får jag bort?
« Svar #4 skrivet: 18 sep-17 kl 22:56 »
Försvann lacken/fernissan helt och hållet eller är lackskiktet kvar men färgen har blekts bort?

Det försvann helt och hållet. 

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad är det på golvet och hur får jag bort?
« Svar #5 skrivet: 19 sep-17 kl 03:46 »
Vilken ammoniak? Såpa innehåller inte ammoniak

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad är det på golvet och hur får jag bort?
« Svar #6 skrivet: 19 sep-17 kl 06:07 »
Nej, men kattkiss gör det  :) ! Läs TS igen får du se.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad är det på golvet och hur får jag bort?
« Svar #7 skrivet: 19 sep-17 kl 08:48 »
Nej, men kattkiss gör det  :) ! Läs TS igen får du se.

Urin innehåller mycket lite ammoniak! Om urin försvaras en längre tid så kan visserligen urea i urinen omvandlas till ammoniak, men det tar i så fall ganska lång tid

https://www.thoughtco.com/the-chemical-composition-of-urine-603883

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vad är det på golvet och hur får jag bort?
« Svar #8 skrivet: 19 sep-17 kl 11:57 »
Jag har rengjort gamla skitiga möbler med 10% aminiak och sedan tvättat med vatten. Det tog bort sådan smuts och lukt som andra säger är hopplöst....och jag kunde ta släktklenoderna i bruk.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

gabroj

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Vad är det på golvet och hur får jag bort?
« Svar #9 skrivet: 21 sep-17 kl 12:07 »
Urin innehåller mycket lite ammoniak! Om urin försvaras en längre tid så kan visserligen urea i urinen omvandlas till ammoniak, men det tar i så fall ganska lång tid

https://www.thoughtco.com/the-chemical-composition-of-urine-603883

Det tog ett tag att upptäcka
..

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

833 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Palle500, Banelinjen, UngJägarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser