Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags att tömma kläckaren?  (läst 789 gånger)

Zanna_

  • Inlägg: 7
    • -
Dags att tömma kläckaren?
« skrivet: 30 jun-17 kl 20:47 »
Har lånat en kläckningsmaskin där ja la in 48st ägg för 1 månad sedan. Ägaren har haft bra kläck tidigare. Detta är första gången för mig så har inte dubbel kollat tempen förrän nu denna veckan. Maskinen visade något högre än min externa så jag höjde något. 9 kycklingar kläcktes från lördag (dag 22) tom nu i tisdags (dag 25). 2 av dem dog redan i kläckaren :(

Nu är det tyst och ingen liv sedan i tisdags (fredag i dag)

Har aldrig lyst ägg tidigare men gjorde ett försök idag. Kläckte 1 ägg jag trodde var befruktat och ett inte. Och det stämde. I det befruktade låg en liten kyckling, fullt utvecklad.. :( Luktade inte alls dåligt.

Vad kan ha gått fel? Räknade inte att alla skulle knäckas då de flesta var skickägg, men hade allt hoppats på lite fler...

Är det bara att kasta alla ägg?

Tacksam för hjälp/nybörjaren 😊🐣

Postat med Alternativ.nu´s app


 

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Dags att tömma kläckaren?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-17 kl 17:58 »
Hej
Tråkigt att kläckningen inte gick så bra. Min först kläckning gick jättebra och sedan gick det utför tills jag tröttnade och sålde kläckaren. Temperaturen i kläckaren är viktig, men temperaturen i rummet är också viktig. Hos mig skiftade temperaturen i köket för mycket sommartid och därför gick mina kläckningar inte så bra. Samtidigt chansade jag för ett tag sedan och lade tolv ägg i ett gammalt akvarium med en värmelampa ovanför och det blev sex kycklingar som överlevde detta ;D Att det ibland ligger fullgångna kycklingar i äggen som inte kläcks är väl sånt som händer. En del säger att man inte ska hjälpa dem ur andra gör det alltid. De som är döda är döda och inte mycket att göra åt. Ibland blir det bara så, hönorna kliver ibland av äggen och lämnar de kycklingar som inte kläcks, även i naturen blir det galet.
Skickeägg är alltid en chansning. Men hämtade ägg är inte alltid så bra de heller, man kan ju inte vara säker på hur gamla de är eller hur de varit förvarade. De äggen jag kläckte i akvariet hade legat på en loge i tio till fjorton dagar innan jag hittade dem och det blev ju några kycklingar av dem iallafall.

Ge inte upp. Hitta nya eller andra vägar att nå resultat. Min väg har blivit ruvhöns. Tyvärr fungerar det inte för mina vaktlar...

Vänliga hälsningar Sofia


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser