Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal torpargrund (1800-tal)  (läst 3711 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Gammal torpargrund (1800-tal)
« skrivet: 29 jul-17 kl 13:38 »
Hej (igen)! Vad skulle man göra utan detta forum..
Har en parstuga i sten byggd på torpargrund. Byggår okänt men kanske från mitten på 1800-talet.
Nu gräver jag rent runt huset (jord/växter) och stenar under huset kommer i dagen. Ska läggas singel runt sen är tanken. Nu är frågan, ska jag täta med cement (för råttor) eller behöver det finnas visst flöde av luft? Viss tätning med cement verkar ju inte täta det helt iallafall (om man ska täta helt får man nog jobba halvt ihjäl sig)?
Läst på nätet men det var så många motstridiga uppgifter. Tex, täta på vintern för värmens skull. Men på sommaren var det högst risk för mögel då varm luft avsvalnar och blir kondens..
Hur har ni gjort? Tacksam för svar!

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Gammal torpargrund (1800-tal)
« Svar #1 skrivet: 29 jul-17 kl 13:54 »
Och nu ser jag att det bästa är om man såpskurar golvet..? men jag är inställd på hårdvaxolja.   

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Gammal torpargrund (1800-tal)
« Svar #2 skrivet: 29 jul-17 kl 14:17 »


Tätat med lerbruk. Då kan stenar och grund röra sig rätt. Frågan om ventilering ät jätteviktig. Den beror på flera faktorer. Det skall iallafall finnas ventilation så det inte blir för fuktigt. Kolla andra trådar eller dela mer info

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gammal torpargrund (1800-tal)
« Svar #3 skrivet: 29 jul-17 kl 14:43 »
Varför täta, när det ändå ska vara ventilerat, gör det så mycket om det är djur under huset?
Är det inte viktigare att ha tätt in i huset, så djuren inte kommer in?
Om man nu inte vill ha djur inne, förut hade jag en räv inne och den jagade bort skogsmössen.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Gammal torpargrund (1800-tal)
« Svar #4 skrivet: 29 jul-17 kl 15:17 »
Jag har tätat för det skall in cellglas. Tidigare har jag alltid haft öppet

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gammal torpargrund (1800-tal)
« Svar #5 skrivet: 29 jul-17 kl 15:21 »
Jag har tätat för det skall in cellglas. Tidigare har jag alltid haft öppet

Postat med Alternativ.nu´s app


Ska du fylla det på backen och upp till golvet?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Gammal torpargrund (1800-tal)
« Svar #6 skrivet: 29 jul-17 kl 15:24 »
Japp. Det är tanken. Hade velat göra lergolv men torktid sätter nog stopp. Sen vattenburen golv värme.

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Gammal torpargrund (1800-tal)
« Svar #7 skrivet: 29 jul-17 kl 15:40 »
Huset är ett stenhus (putsat av nåt slag) och stenarna som kommer i dagen är alltså normalt under markytan. Nu har legat jord emot och växt massor av bla murgröna som skadar huset så jag får gräva bort allt. Men undrar alltså om jag kan cementera igen håligheterna mellan stenarna. Det är inte öppet under som en krypgrund och jag kan inte titta in. Om det gör saken lättare att förstå..
Det är väl där djuren skulle ta sig in i huset har jag en känsla av, om de bara fick arbeta tillräckligt länge 😣

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Gammal torpargrund (1800-tal)
« Svar #8 skrivet: 29 jul-17 kl 18:46 »
Finns inga vädringsluckor nånstans? Ingen lucka inne?

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal torpargrund (1800-tal)
« Svar #9 skrivet: 29 jul-17 kl 19:36 »
Hos mig är det flera luckor runtom så att man kan vädra ur vid behov.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Gammal torpargrund (1800-tal)
« Svar #10 skrivet: 29 jul-17 kl 23:06 »
Det finns öppningar ute i grunden till den "nya" delen av huset som är från -68! 😁 vet inte om det är öppet mellan de båda huskropparna under.. 

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Gammal torpargrund (1800-tal)
« Svar #11 skrivet: 30 jul-17 kl 00:58 »
Lite bilder kanske kan hjälpa.

Postat med Alternativ.nu´s app


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Gammal torpargrund (1800-tal)
« Svar #12 skrivet: 30 jul-17 kl 07:51 »
 Om det är en torpargrund skall du lämna springorna öppna så ventilationen av kryprumet fungerar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Gammal torpargrund (1800-tal)
« Svar #13 skrivet: 31 jul-17 kl 07:22 »
Tack för alla svar! Ja nu har jag fått mer kött på benen och en har också varit här och tittat. Ska gräva ca 40 cm brett och ner till "sista sten" runt huset. Lägga ner ett dräneringsrör längs med och sen fylla på med singel så det andas bra och samtidigt stoppar råttor!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser