Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovar  (läst 13964 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hovar
« Svar #80 skrivet: 20 aug-17 kl 21:03 »
Om han har svårt att stå på vf, så är det ju något du måste ta reda på!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Hovar
« Svar #81 skrivet: 20 aug-17 kl 22:36 »
Nej han har varit så sen jag fick han, även två veckor efter verkning.
I klartext - om en häst är ovillig att stödja på ett ben vilket din är så har han antagligen ONT.
Hade han hängt på alla ben så hade det nog varit en olat men på bara ett är ett varningstecken.
//Luff

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #82 skrivet: 21 aug-17 kl 18:37 »
Varningstecken för vad?
Om han var halt eller skadad skulle det synas i skritt,trav och galopp.
En halt häst brukar inte gallopera runt av glädje.
Så vad är varningstecknet om?
Det jag är rädd för när jag lyfter frambenet är att han biter mig i arselet.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hovar
« Svar #83 skrivet: 21 aug-17 kl 18:58 »
En halt häst brukar inte gallopera runt av glädje.
Ett flyktdjur döljer sin hälta i det längsta. Min förrra häst både rejsade, tvärnitade och svängde skarpt trots att den var utdömd som ridhäst för hälta. Detta gjorde den någon vecka innan jag lät den somna in pga att smärtan nått en sådan nivå så jag inte ansåg att den hade ett gott liv längre (det hade bla börjat ta humöret på den). Många såg nog inte ens att den var halt.
Genbank för Gotlandshöns

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #84 skrivet: 21 aug-17 kl 19:08 »
Var det åldersrelaterat?
En ung hingst, om han skadat sig, så läker det väldigt snabbt.
Det syns inget när han går heller.
Det enda som det skulle kunna vara är i så fall en medfödd missbildning som gör att han har ont inne i kroppen någonstans.
Har du sagt A får du säga B som dom sade förut.

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #85 skrivet: 21 aug-17 kl 19:53 »
Bild på en hov i genomskärning.
Är det så här vildhästars hovar ska se ut?
Jag som började bli orolig för att tån på min häst började se lång ut.
Men tydligen kan en tå vara betydligt längre.
Om man tänker efter så, ja det är ju självklart, tån är till för att greppa underlaget i trav och galopp.
Hästen får ju mycket bättre fäste mot underlaget med en sådan tå, samma funktion som klorna på en geopard.

Då förstår man lite bättre varför man inte ska rida på asfalt med en oskodd häst.
Man sliter ner tån.


Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hovar
« Svar #86 skrivet: 21 aug-17 kl 20:21 »
På bilden ser du inte det yttersta lagret på hoven. Det du tror är en lång tå är en normal till kort tå.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hovar
« Svar #87 skrivet: 21 aug-17 kl 21:52 »
Var det åldersrelaterat?
Ålder spelar ingen roll för det som är intressant nämligen att en häst som har ont kommer att dölja det så länge den kan.
Genbank för Gotlandshöns

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #88 skrivet: 21 aug-17 kl 22:44 »
På bilden ser du inte det yttersta lagret på hoven. Det du tror är en lång tå är en normal till kort tå.


Tog ett tag innan jag förstod det.
Om man läser på denna sida kommer man nog aldrig vilja sko sin häst.
http://www.barefoothorse.com/
Där förklaras även (men det visste vi redan) varför hovslagare som verkar för skor inte ska verka förbarfota häst.
Hästen får ont pga detta.

Och även att en barfota häst behöver gå på hård packad mark, för att aktivera hovens funktion och blodcirkulation, då stötdämpningen i hoven börjar fungera som den ska.
20 om dagen.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #89 skrivet: 21 aug-17 kl 22:47 »
Ålder spelar ingen roll för det som är intressant nämligen att en häst som har ont kommer att dölja det så länge den kan.


Hur ska man då veta om hästen har ont om det inte märks?

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hovar
« Svar #90 skrivet: 21 aug-17 kl 22:49 »
Tog ett tag innan jag förstod det.
Om man läser på denna sida kommer man nog aldrig vilja sko sin häst.
http://www.barefoothorse.com/
Där förklaras även (men det visste vi redan) varför hovslagare som verkar för skor inte ska verka förbarfota häst.
Hästen får ont pga detta.

Och även att en barfota häst behöver gå på hård packad mark, för att aktivera hovens funktion och blodcirkulation, då stötdämpningen i hoven börjar fungera som den ska.
20 om dagen.

Går du på all propaganda som publiceras av någon? Du är ju livrädd för att ta till dig framforskad fakta så varför falla för rena sagoberättelser. Det är tyvärr många hästar som offrats på barfotatalibanernas altare.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hovar
« Svar #91 skrivet: 21 aug-17 kl 22:51 »

Hur ska man då veta om hästen har ont om det inte märks?
Enkelt man låter en veterinär undersöka den då man upptäcker saker som tyder på att den har ont. Att en häst utan känd orsak inte vill lyfta en speciell hov är ett sådant tecken.
Genbank för Gotlandshöns

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #92 skrivet: 21 aug-17 kl 23:39 »
Vem har sagt att han inte vill lyfta hoven?
Han lyfter, men sen vet han inte hur han ska bete sig, han är förvirrad helt enkelt.
Det går bra om jag lyfter ända upp och hållet där, men så fort jag vänder ming om och sätter mig på huk och lägger hoven på höger knä, lägger han sin bröstkorg på min rygg, eller lutar sig mot mig.
Hade det gjort ont hade han väl bitit mig, det gör (försöker) han när det är något annat som inte är som han vill, då börjar han bita i allt.
Han har problem med att stå bunden, eftersom han är van att springa fritt som han vill.
Och blir otålig.
Det är helt klart för mycket folk här, som gör att man inte får ro i sinnet.
Och det måste jag kalla för lycka.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hovar
« Svar #93 skrivet: 22 aug-17 kl 09:29 »
samma funktion som klorna på en geopard.
Antingen du nu menar gepard eller leopard, så är de kattdjur som drar in klorna när de går.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hovar
« Svar #94 skrivet: 22 aug-17 kl 10:21 »
Han lyfter, men sen vet han inte hur han ska bete sig, han är förvirrad helt enkelt.

fast om det bara är på ett av 4 ben som han beter sig så så är det ju inte för att han är förvirrad - då skulle han ju vara lika förvirrad oavsett vilket ben du lyfter...

lägger han sin bröstkorg på min rygg, eller lutar sig mot mig.

när du lyfter ett ben så blir det helt naturligt mer tyngd på det andra benet (precis som om du själv försöker stå på ett ben så hamnar det mer tyngd på det benet än när du står på båda benen), och att han då lutar sig mot dig tyder på att han inte vill belasta det andra benet med mer tyngd eftersom det blir obehagligt eller gör ont

att han bara gör så på ett av fyra ben tyder alltså på att det är något problem med det benet som får extra tyngd när du lyfter det andra (inte det benet du lyfter, utan det andra)

dina hemsnickrade teorier och gissningar hjälper inte hästen, det skadar den. Ta dit en kunnig veterinär som kan undersöka och böja hästen och lokalisera eventuella problem (och innan du börjar gissa så utför veterinären ett böjprov, man brukar kalla det för att "böja hästen" i dagligt tal, det är inget du ska prova att göra själv för då kommer du sannolikt att skada hästen - låt en utbildad person göra böjprovet)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hovar
« Svar #95 skrivet: 22 aug-17 kl 15:49 »
Ta dit en kunnig veterinär (...) det är inget du ska prova att göra själv för då kommer du sannolikt att skada hästen - låt en utbildad person göra böjprovet)
Just det.
« Senast ändrad: 22 aug-17 kl 15:58 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #96 skrivet: 22 aug-17 kl 21:25 »
Ok, ni hade rätt angående maskarna, men den här gången har ni nog fel.
Hästar är inte så enkla när det gäller höger och vänster.
Vissa hästar kan man bara kliva upp i sadeln från vänster sida, men inte från höger, och det betyder inte att dom har ont eller är skadade.
Han använder bägge frambenen när han gräver i marken.
Om han hade ont i ett av frambenen, hade han inte grävt med det, logiskt?

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hovar
« Svar #97 skrivet: 24 aug-17 kl 03:25 »
Hästar är inte så enkla
Nä, dom är inte det.  Ta hjälp av yrkesfolk, utbildade erfarna hovslagare och veterinärer!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #98 skrivet: 24 aug-17 kl 14:17 »
Ni hade fel angående maskarna.
Provresultatet visade noll ägg av alla sorters mask.
Det man kan lära sig av det här är akta dig för välvilja

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hovar
« Svar #99 skrivet: 24 aug-17 kl 14:28 »
Noll ägg av alla sorter?  Ovanligt, mycket ovanligt.  Grattis!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser