Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kål Sorter!  (läst 1314 gånger)

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
Kål Sorter!
« skrivet: 07 jul-17 kl 08:21 »
Hej på er!
Jag undrar när kan man täcka av alla kål sorter? Måste man ha kål näten/fiberdukarna på hela sommaren? Hade ju varit trevligt att få se plantorna utan alla dessa filtar och skydd 😔🌸 Man vill ju absolut inte ta av för tidigt 👎 Jag bor i son 1..
Hoppas på svar 🌸 Alla svar är välkomna 😊
Tack på förhand!
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Kål Sorter!
« Svar #1 skrivet: 07 jul-17 kl 13:28 »
Varför har du täckt kålen? Kan vara befogat för att driva plantorna i början och för att undvika angrepp av kålflugan när plantorna är små. Men generellt blir det för varmt under fiberduk, man får stor bladmassa och kålhuvuden och t.ex. blomkål utvecklas sämre. Senare under säsongen kan täckningen göra nytta mot olika kålälskande fjärilar. Vi har dock slutat täcka kålen, i stället sprutar vi med TUREX (godkänt i ekologisk odling) mot eventuella fjärilslarver. Kålnät höjer inte temperaturen lika mycket som fiberduk, men man får inte så bra koll på plantorna, när de är täckta.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Kål Sorter!
« Svar #2 skrivet: 08 jul-17 kl 12:27 »
Tittade på Sara Bäckmos youtube klipp.. Hon sa där att det blev täckning med kålnät hädanefter för att inte få de olika angreppen.. Så därför har jag kålnät på dom.. När kommer det olika skade djuren? Vilken månad är det säkert att slippa de olika djuren.. När försvinner dom?
Hoppas på svar!
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Kål Sorter!
« Svar #3 skrivet: 08 jul-17 kl 12:28 »
Vad är Turex och hur o när använder du det? Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kål Sorter!
« Svar #4 skrivet: 08 jul-17 kl 12:30 »
Har ingen täckning alls. Zon 6
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Kål Sorter!
« Svar #5 skrivet: 08 jul-17 kl 13:22 »
Har fiberduk på all kål utom de för fröodling. Brukar ha kvar duken tills det antingen är en väldigt blöt period (blir för fuktigt/nästa mögligt under duken) eller tills det börjar närma sig höst, typ i augusti.
Ipr har det varit förförligt torrt här och duken gör bra nytta med att hålla på fukten.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Kål Sorter!
« Svar #6 skrivet: 08 jul-17 kl 23:47 »
Tack snälla för era svar 🌸 Jag bor i zon 1 🌸 2, 5 mil från Helsingborg.. Vi har också så JÄVLA mycket sniglar här..  har nog klippt o dränkt flera 100 👎👎😔😢

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kål Sorter!
« Svar #7 skrivet: 09 jul-17 kl 02:25 »
Vad är Turex och hur o när använder du det? Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


http://www.nyttodjur.se/produkt/larvskydd.aspx

Det är betydligt billigare att använda nät, Turex skyddar inte heller mot alla larver

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Kål Sorter!
« Svar #8 skrivet: 14 jul-17 kl 08:58 »
Tack för era svar! Har på mina nät till slutet av augusti 😊🌸

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 3 användare
addebadde, skogaliten, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser