Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig potatisblast  (läst 4509 gånger)

MartinaL

  • Inlägg: 28
    • Hälsingland
Konstig potatisblast
« skrivet: 04 jul-17 kl 22:58 »
Jag odlar potatissorten Mr Littles Yetholm Gypsy för första gången i år och jag tycker blasten ser skum ut. Den är lite flammig och bladen är krusiga. Är det någon som känner igen det och vet vad det kan vara? Jag köpte potatisarna som certifierat utsäde.






novemberblå

  • Inlägg: 17
    • Medelpad
SV: Konstig potatisblast
« Svar #1 skrivet: 05 jul-17 kl 11:29 »
Du behöver nog inte oroa dej. Blasten på olika potatissorter kan skilja sej jättemycket i utseende, vi odlar ett 20-tal sorter och ser stora variationer mellan dem. Ljusare, krusiga, småbladigare, lila stjälkar mm. Vänligen Lena

MartinaL

  • Inlägg: 28
    • Hälsingland
SV: Konstig potatisblast
« Svar #2 skrivet: 06 jul-17 kl 15:58 »
Ok vad bra!Tack för svar! :) 👍

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Konstig potatisblast
« Svar #3 skrivet: 06 jul-17 kl 19:19 »
Stor risk att det är krussjuka, orsakas av potatisvirus Y, som sprids lätt av bladlöss. Vid kraftigare angrepp blir skörden reducerad. Man bör ej ta utsäde av angripna plantor. Mandelpotatis är en sort som alltid får krussjuka hos oss om vi tar eget utsäde. Köp i möjligaste mån kontrollerat utsäde, fast det är inte alltid en garanti för friska plantor.

MartinaL

  • Inlägg: 28
    • Hälsingland
SV: Konstig potatisblast
« Svar #4 skrivet: 07 jul-17 kl 23:37 »
Syns bilderna i mitt första inlägg? Jag har aldrig sett krussjuka på potatis förr, liknar det blasten på din smittade mandelpotatis? När jag googlar på krussjuka så ser de angreppen väldigt mycket mer dramatiska ut. :/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser