Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vita humleblad  (läst 802 gånger)

aelisabk

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
Vita humleblad
« skrivet: 24 jun-17 kl 08:20 »
För en vecka sen fick jag ner två humle i jorden som jag köpte på trädgårdsmässan i Älvsjö för några månader sen. Det är två humlekloner med svenskt ursprung. Vi har haft minusgrader här nattetid fram tills nu så jag har inte vågat sätta ut dem för än nu. Problemet är att många av bladen nu blivit helt vita. Jag ser inga skadedjur på dem. Någon som har en idé vad det kan vara för fel?

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vita humleblad
« Svar #1 skrivet: 24 jun-17 kl 09:22 »
Solskador kanske? Humle brukar vara tåligt så den kommer nog igen med nya blad och rankor. Vattna, ev lätt skugga och vårda den lite extra nu i samband med nyplantering.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vita humleblad
« Svar #2 skrivet: 24 jun-17 kl 09:23 »
Om de har stått inne måste de avhärdas innan de kan sättas ut. Exempelvis ställas ute i skuggan minst en vecka innan de flyttas ut i solen, eller så kan man ha dom ute under mulna dagar och ta in igen när solen kommer fram. Dels är det generellt mycket ljusare ute än inne, och glas släpper inte igenom ultraviolett ljus så plantorna fick en chock när de kom ut och löven är antagligen sönderbrända av solen. Har du tur så orkar plantorna bilda nya löv nu, anpassade för ett liv i solen.

aelisabk

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
SV: Vita humleblad
« Svar #3 skrivet: 24 jun-17 kl 15:53 »
Tack så mycket för de snabba svaren! Det låter mycket troligt. De har stått inne.
Det finns blad längst ner som är helt gröna. Får hoppas att de tar sig.
Bör jag ta bort alla vita blad eller är det bäst att låta dem sitta kvar?

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vita humleblad
« Svar #4 skrivet: 24 jun-17 kl 15:54 »
Låt dom sitta kvar, plantan släpper dom när den vill bli av med dom


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser