Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lägga oregelbunden marksten  (läst 1832 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
lägga oregelbunden marksten
« skrivet: 07 jun-17 kl 08:15 »
Hej

Jag har fått ett parti marksten som jag misstänker är av granit. De är rejält hårda och toktunga. Detta skall nu bli en liten uteplats vid dammen.

Jag har lagt oregelbunden marksten förr, men då var jag i Australien och det handlade om någon mjukare stentyp. När pusslet inte riktigt passade så slog vi av hörn med hammare och mejsel. Men nu då? Den hårda stenen är nog rätt besvärlig att spräcka? Om man kör med diamantklinga och kap så förstörs ju de naturligt avrundade kanterna. Så hur gör man på bästa sätt?

MVH
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: lägga oregelbunden marksten
« Svar #1 skrivet: 07 jun-17 kl 08:32 »
Pusslar ;D

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: lägga oregelbunden marksten
« Svar #2 skrivet: 07 jun-17 kl 08:52 »
Fritt ur minnet,
Det finns en typ av liten handslägga som har kort skaft och rektangulärt huvud.
Denna använder man med en teknik där man försiktigt slår bort flisor (testa på någon skrotbit först...)
Det är vad jag kommer på som finns i vanliga järnhandeln som bör vara lättast att använda, tror jag.

Mejsel för riktspår som vanligt annars, liten flathuvud, eller pikmejsel skall båda fungera (beroende på vad du vill göra), de slits dock ganska fort i granit så du behöver nog kunna slipa om dem ofta.

Granit har ingen särskild sprickriktning i dethär sammanhanget.

(Egentligen skall det vara mycket kraftigare redskap till granit, men tyvärr tror jag inte att de finns att köpa färdiga idag, men till detta tror jag att handsläggan bör fungera, det är annat om det vore block du behövt forma)


Edit, du slår "utåt" FRÅN stenen med ett snärtande slag vad jag minns, sedan kan du styra slaget, tror jag... Fast det är svårt att få in kontrollerade brott på granit jämfört med tex skiffer, antar som sagt du får prova litet tills du får in det...

Enklast är nog med granit, tror jag att försöka "nöta bort" i små portioner när man kommit nära där man vill ha snittet om man är ovan, tar tid, men ger ett säkrare resultat. annars är det lätt att brottet bär iväg i någon konstig riktning helt plötsligt...


-

« Senast ändrad: 07 jun-17 kl 08:57 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lägga oregelbunden marksten
« Svar #3 skrivet: 07 jun-17 kl 11:11 »
Jo, pussla är väl egentligen det viktigaste. Men tror att det kan bli svårt att få ihop allt utan att justera en enda platta. Plattorna är mellan 3 och 8 cm tjocka, så hårt jobb att pussla allt perfekt.

Tack för input mizz....Jag hittade en sida som tipsade om att kapa från baksidan några cm in och sedan spräcka med mejsel i spåret. Klart värt att testa.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: lägga oregelbunden marksten
« Svar #4 skrivet: 07 jun-17 kl 12:30 »
Du kan ju alltid runda de vassa kanterna med en diamantklinga på en vinkelslip.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: lägga oregelbunden marksten
« Svar #5 skrivet: 07 jun-17 kl 20:35 »
Har du möjlighet skulle jag köra vattenkylt i så fall, men granit kan man torrkapa då den inte alls är så känslig.

Problemet om man försöker att spräcka den som skiffer och liknande är att brottet ofta river upp gamla sprickor, eller drar med sig fula klackar när man i andra typer av bergarter får ett riktat klov.
Vet inte exakt vad det beror på, men en teori är, när man ser tunnelskärningar och annat att den troligen har stelnat på ett visst sätt i tidernas begynnelse och byggt upp någon form av inre struktur, men i mycket större skala är skiktade bergarter. Men, det är bara min gissning.

Vid blockbearbetning använder man ett verktyg som liknar en tvåhandsslägga, men den har rak, rektangulär nos som är mycet tjockare och har varra kanter samt en lätt urskålning i mitten (optional, men jag rekommenderar det) samt en typ av spårkil som också liknar en slägga men med V-formad nos, båda dessa slår man på med en slägga när man styr dem. Litet svårt att förklara i text, men hoppas det gav någon klarhet...  :)

Dessa tror jag dock som sagt inte finns att köpa och det är stora pjäser p flera kilo det handlar om. men vi brukat göra dem ab stål liknande yx-stål och liknande, man gör dem även på ungefär samma sätt som en yxa, men med mycket starkare sidor och nacke så de håller att slå på med tvåhandssläggan sedan.
Fast, skall du inte göra husgrunder är dessa inte nödvändiga.

Edit, en man kan både hålla i verktyget och slå, man skall inte rundpalla allt man har som i smidet...  ;D

Den med den lilla handsläggan brukar kallas den "italienska metoden" Den var inte så vanlig häruppe, men används ibland då man hugger gravvårdar och liknande.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lägga oregelbunden marksten
« Svar #6 skrivet: 08 jun-17 kl 13:15 »
Här hittade jag en metod som ser alldeles för enkel ut. Men den är värd att prova:

http://gds.se/hantverksteknik/stenlaggare/forma-en-kantsten

Sen finns det därför avsedda spräckkliar här:

http://cgnord.se/entreprenad/sten-betongbearbetning/sprackkilar/sprackkilar-cgnord2.html?search_query=kil&results=6

Men jag antar att de lämnar en del av de förborrade hålen i stenen som skall läggas, kanske inte det snyggaste?

MVH
Magnus

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: lägga oregelbunden marksten
« Svar #7 skrivet: 09 jun-17 kl 08:59 »

Den övre länken är den tekniken som gatstenen en gång bräcktes fram med. Så den fungerar. Dock har dom överdrivit storleken på skåran. Skåran är egentligen igen skåra utan en rits. Den slås med en penare (ovanligt bred bredmejsel :)) Slår man på tre av sidorna istället för två så delar man stenen rätt ofta redan när man slår ritsen.

Graniten har dock ett håll som denna tekniken fungerar sämre på. Borsten kallades den men troligtvis så är stenen huggen så att den inte ställer till något problem. På dom andra kloven (klyv och svall) så delar man stenen relativt lätt med den tekniken rätt utförd.

Men skall man bara ta bort ett några centimeter på stenen så fungerar inte bräckningstekniken så bra. Då är det bättre att slå med en slägga lutad 10-20 grader och då slå med kanten på släggan dom centimeter in på stenen som man vill ha väck. Stenhuggaren har en handsätt eller gatstenshammare till detta men med en slägga aningen lutad så kan man komma nära hur detta verktyg fungerar. Lutningen skall vara så att det man ska slå bort påverkas av en kraft neråt och samtidigt utåt. Som om man slog och bröt väck biten samtidigt. Desto vassare kanter släggan har desto bättre kommer detta att fungera. Slå från flera kanter så bli "sättningen" säkrare.

Annars är det som "Själv är bäste dräng" skriver. Har man sågat en kant så är det bara att med handslägga slå i grovt 45 graders vinkel på kanten.

Kilar används vi tillverkningen för att få ner ämnet till gatstenens tjocklek men när man har en granitskiva i en gatstens tjocklek så används inte kilar längre. Så på en gatsten används inte kilar, det är för små dimensioner.

Stenen är ju ett levande material så granit/gnejs har ju lite olika beskaffenhet från plats till plats.

Lycka till!  :)
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: lägga oregelbunden marksten
« Svar #8 skrivet: 09 jun-17 kl 09:16 »
Ja, man skall inte tro att all sten går bra. Mitt föräldrahem ligger på en plats som varit tänkt som stenbrott, men inte höll rätt kvalitet, så min fars morfar (stenhuggare) köpte stället och byggde ett hus där istället. 3-400 meter därifrån högg de sten som dög till kyrkan.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lägga oregelbunden marksten
« Svar #9 skrivet: 09 jun-17 kl 09:43 »
Tack Lallas

Diamantkapskiva på vinkelslip och sedan handslå med liten slägga för att få ojämnt igen låter som den bästa lösningen.

Drängen: Stenen har legat runt ett hus som byggdes på 40 talet och är fortfarande i gott skick om än lite skönt nött av tiden på ytan. Jag utgår ifrån att det är ett bevis för god kvalitet som ingen nyhuggen sten kan mäta sig med.

MVH
Magnus

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: lägga oregelbunden marksten
« Svar #10 skrivet: 12 jun-17 kl 12:26 »
Granit blir bara finare med tiden tycker jag.
Ligger hällar här från, jag tror 12-1300 talet vid kyrkoruinen som fortfarande är släta och fina.

Enda anledningen till att det inte var så vanligt förr här var att det i Sverige är ganska få platser som ger fina hällar.
(Norge har en starkare tradition med besläktade stenarter, eftersom det är mycket lättare att hitta fina hällar där.)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lägga oregelbunden marksten
« Svar #11 skrivet: 12 jun-17 kl 12:32 »
Dessa verkar vara uthuggna på plats av lokalt material. Har nästan identiskt utseende med den häll som sticker upp ur marken ett par meter ifrån där den skall läggas. Den har legat i ca 60 år 150 meter ifrån mitt hus. Konstigt att han inte insåg värdet i det, men desto bättre för mig.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 2 användare
Clara Palmcrantz, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser