Jodå, det var precis som du Torbjörn spekulerade! Jag hade då aldrig trott att tjuvluft skulle kunna ge så kraftfull "sneddragning", inte ens när det uppstår precis intill ena cylindern. Jag gick miste om triumfen av att kunna briljera med mina kunsk... eh, mina vänners kunskaper i detta fall, eftersom grannen själv upptäckte hålet i servoslangen. -Ett mystiskt nästan runt HÅL, inte en spricka. Så fort ett finger stoppades dit gick motorn hur rent och fint som helst. Varför den gick bra första minuterna efter start är ett mysterium, men det är iaf ett mycket enkelt fel att åtgärda.
Beträffande gummifästet till förgasaren är det sedan flera år tillbaka HELT AV! Förgasaren sitter alltså helt löst, men startar man bara motorn sitter den hur hårt och stadigt som helst. -Vid full gas blir det förstås lite slappare, men de kör nog ganska lugnt för det mesta.
(nej inte "förgasare" så klart, "centralsprutburk" menar jag, i brist på bättre benämning)
Nä, man ska ha en en-cylindrig motor så slipper man sånnadära skumma fenomen med motorer som går på n-1 eller n-2 burkar! Tändkulemotor kanske, lågvarvigt och stabilt med rejält svänghjul man kan gunga igång för hand. Eller en sidventils B&S i jätteformat kanske, UTAN snörstart. Start med hagelpatron direkt in i cylindern sparar också delar. Eller varför inte en enkelskivig wankel med smörjning via oljeblandat bränsle, eller en vanlig tvåtakts bensinmotor, med en cylinder på två tre liter ungefär... Äh, vi säger FEM liter, och kostar på oss en vevaxel med två extra vevslängar och linjära motvikter 180 grader mot kolven, så blir balansen som i en boxer. Med större cylindervolym kan vi sänka varvtalet och vinna livslängd. 40.000 mil utan service i en gammal fiskebåt på hjul, doff-doff-doff...