Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Studie av stadsodling  (läst 776 gånger)

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
Studie av stadsodling
« skrivet: 05 jun-17 kl 11:03 »
Gladde min dag: "...allotments not only provide yields rarely matched by commercial horticulture ..., but simultaneously provide exceptionally high delivery of a wide portfolio of other ecosystem services."

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1365-2664.12254/full
Ingen människa är illegal

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Studie av stadsodling
« Svar #1 skrivet: 07 jun-17 kl 13:34 »
Jo, den slutsatsen kändes väl ändå rätt så förutsägbar?

Problemet ligger väl i antalet arbetstimmar per enhet skörd. Där vinner ju koventionell ordling och det är väl därför matproduktionen ser ut som den gör.

Men i framtiden, om jag får frågan om min odling säga: "Jag odlar inte, jag tillhandahåller ekosystem tjänster" :)

MVH
Magnus

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Studie av stadsodling
« Svar #2 skrivet: 07 jun-17 kl 14:30 »
Man kan säkert få mycket mera potatis om man odlar dem i hinkar, men är det realistiskt att ersätta hela Sveriges potatisodling med hinkodlad potatis?

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Studie av stadsodling
« Svar #3 skrivet: 07 jun-17 kl 14:35 »
Jonä, ingen överraskning precis men jag blev så glad över att någon gjort en studie i ämnet!

Sen tänker jag att arbetstimmarna räknar man väl främst i ett kapitalistiskt system? Om vi bara satsade på att producera det vi behöver och struntade i resten skulle inte priset (arbetstimmarna) ha samma betydelse.
Ingen människa är illegal

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Studie av stadsodling
« Svar #4 skrivet: 07 jun-17 kl 14:37 »
Man kan säkert få mycket mera potatis om man odlar dem i hinkar, men är det realistiskt att ersätta hela Sveriges potatisodling med hinkodlad potatis?

Grejen blir ju att man då kan odla på områden där man annars inte odlar eller ens kan odla. Och om en del av det vi behöver produceras i urbana miljöer behöver vi ju inte skövla skogar för att få mer åkermark. Särskilt viktigt på områden där åkermarken är knapp och skogen är skyddet mot erosion.

För att inte tala om en eventuell övergång åtminstone delvis från åkerodling (årsvis odling) till permanenta anläggningar som skogsträdgårdar! https://xn--skogstrdgrden-hfbr.xn--stjrnsund-x2a.nu/
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare (1 dolda)
Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser