Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak drake  (läst 2892 gånger)

trollkotte

  • Inlägg: 7
    • -
Elak drake
« skrivet: 03 jun-17 kl 12:27 »
Vi har nu en anka och en drake av svensk blåanka som är dryga året (hade två ankor till som blev offer för rovdjur), vi kläckte fram 14 ällingar i maskin. Vi har föräldrarna frigående på ca 1ha och vi vill även att ällingarna ska kunna göra detta. Har haft ällingarna (ca 2 mån gamla) ute under uppsyn då pappa drake nyper ungarna i nacken och trycker ner dem på marken. Idag lämnade jag dem utan bevakning en kort stund och fann då att han dränkt en av ällingarna. Hur skulle ni andra gjort i denna situation? Någon erfarenhet av liknande? Funderar på om enda alternativet är att ta bort pappa drake och köpa in en ny så småningom...

Postat med Alternativ.nu´s app


Jordhumlan

  • Inlägg: 74
  • Odling, djur och natur är bästa medicinen!
    • Skåne
SV: Elak drake
« Svar #1 skrivet: 17 jun-18 kl 08:33 »
Hej! Jag ser inte att du fick svar på din fråga, men eftersom jag tittar på mobilen kanske jag missat nåt. Vi har iallafall ungefär samma problem nu. Draken (sv. blå anka) är elak mot de små och skadar dem, så nu är ällingarna inte frigående längre. Vi har gjort en provisorisk hage för mor och 4 älligar, och en för 4 maskinkläckta. Och funderar på om draken ska få gå i grytan ifall det är ett mindre vanligt problem i blåankvärlden.
Hur gick det för er?

Postat med Alternativ.nu´s app

Månskensbonde med sambo, tre härliga barn och en växande skara djur.
Ett underbart liv!

jennyaen

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Elak drake
« Svar #2 skrivet: 27 feb-19 kl 13:06 »
Hej, det är allmänt känt att drakar kan vara elaka mot sina ällingar. Beror inte på ngn elak drake utan det är naturens gång.. låt dem gå för sig själva i skydd från draken och släpp i hop dem när de är stora nog att försvara sig och sin rang.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser