Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo på landet!  (läst 37554 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #140 skrivet: 15 aug-17 kl 13:47 »
Trollmor: Det där med öronen har jag inget minne av att jag har hört innan. Men jag skall kolla med min fru som har bättre koll.

Om marsvinen har gått tillsammans i en stor grupp kan det mycket väl vara fel ålders-bestämning på dem. Enligt uppgift var de 7 veckor när de kom till Linnea och borde således vara 8 veckor nu. Inte 4 som du skriver.

MVH
Magnus

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #141 skrivet: 15 aug-17 kl 20:28 »
 Hon åt, hon satt innan i mitt knä. Hon lägger sig i mitt knä och när jag kliar henne så sjunker hon ihop.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #142 skrivet: 15 aug-17 kl 20:30 »
Nej mitt marsvin var fyra veckor hon skriver ner när alla föds hon har en lista.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #143 skrivet: 15 aug-17 kl 21:35 »
Mina marsvin fick utstående öron vid några års ålder, och när de blev 6-7 år så hängde öronen riktigt mycket.  Om detta gäller alla marsvin, så kanske den där listan inte är så pålitlig, och i så fall kan du ha en dräktig hona rätt som det är ...

  Och om det inte gäller alla marsvin, så vill jag gärna veta det!  (Ursäkta om det i så fall blir trådkapning!)

  Jag tycker Kola ser ganska stor ut.  Men det kan vara svårt att se på ett foto.

  Om de gick alla tillsammans så blev det väl många parningar?

  Summa summarum verkar det vara trevliga små djur du har fått hem, Linnea!   :-* :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #144 skrivet: 15 aug-17 kl 22:10 »
Trollmor: jag kollade med min fru och hon känner inte till något sånt samband mellan öron och ålder. Kanske det bara gäller vissa sorter/blodslinjer?

Att låta okastrerade hannar och honor gå tillsammans i grupp är förkastligt. Då har man ingen koll på inavel osv. Gör man det med en stor grupp så har jag svårt att tänka mig att man har koll på åldern på alla ungarna. Men det kanske var en grupp med bara honor och ungar?

Linnea: av egen erfarenhet så måste jag tipsa om att skaffa försäkring till djuren. Även om de inte kostar så mycket så kommer du att vilja åtgärda sjukdomar och problem när de kommer. Jag själv lade nästan 5000 kr för att rädda Leif. Ångrade då att jag inte pushat hårdare för en försäkring.

Mvh
Magnus

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Vill bo på landet!
« Svar #145 skrivet: 16 aug-17 kl 09:04 »
Skaffar försäkring då, men ingen av hennes marsvin hade blivit sjuka hon sa att dom var friska men gör det ändå. Men kola är lika stor som min hand och hon hade noga koll på när dom föddes hon hade år, månad och datum. Min är nu femveckor blev det igår.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #146 skrivet: 16 aug-17 kl 09:12 »
Marsvinen hos oss bor inte i samma bur men när vi kom hade hon alla vuxna tillsammans för att dom skulle para sig. Alla ungar både honor och hanar hade en bur annars och hanarna som var vuxna en och honorna som var vuxna en. Men när hon vill ha ungar släpper hon lös alla.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #147 skrivet: 16 aug-17 kl 09:40 »
@ Tropfrog: Tack för info!

@ Lilnnea444:  Och hanarna slåss inte när de går alla i samma bur?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #148 skrivet: 16 aug-17 kl 12:25 »
En hade ett litet sår på baken men inget mer hos uppfödaren. Men hos oss går det bra, när dom är ute men inte i samma hus för mina marsvin vaktar huset dom gillar mest.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #149 skrivet: 16 aug-17 kl 22:42 »
Varsitt hus kan du kanske ordna.  Så trevligt att de inte slåss!  :)

  Beträffande försäkring, så är det mycket mer än smittsamma sjukdomar som kan hända.  Om du hittar en bra försäkring som du har råd med, så kan du spara många vackra tusenlappar senare.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #150 skrivet: 17 aug-17 kl 08:03 »
Skaffar försäkring då, men ingen av hennes marsvin hade blivit sjuka hon sa att dom var friska men gör det ändå.

Även marsvin med friska föräldrar kan bli sjuka eller skadas. Bara för att det är ett lite billigare djur än tex hund så innebär det inte att veterinärkostnaderna är lägre, snarare tvärtom.

Min fru sade när vi skaffade vårt första marsvin så här "Vi behöver ingen försäkring, om han blir sjuk så avlivar vi honom". Han blev sjuk och det kostade oss massor av pengar, för inte kunde vi avliva honom om det fanns chans att rädda honom.

MVH
Magnus

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #151 skrivet: 17 aug-17 kl 11:01 »
Nej, det kunde ni naturligtvis inte!   :-*  Men hur hittar man en veterinär som kan marsvin?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #152 skrivet: 17 aug-17 kl 11:05 »
Här i Göteborg är det inga bekymmer. Jag har till och med bra kontakt med veterinärer som är duktiga på reptiler, småfåglar och fiskar. Men i mindre städer kan det förstås vara svårt.

Värre var det när hunden slet av sig korsbandet. Då fick vi köra till Varberg för att få rätt hjälp. De flesta veterinärer har dock bra koll på vart de skall hänvisa en om det dyker upp saker som de inte kan lösa själv.

MVH
Magnus

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #153 skrivet: 19 aug-17 kl 10:52 »
Just nu har den en står glass låda som hus i buren tills jag köpt ett till hus. Dom är jätte duktiga på trix tillexempel putta på en boll, snurra runt och komma när man ropar på dom.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #154 skrivet: 19 aug-17 kl 11:47 »
Om dom kommer när du ropar, så är de nog inte så väldigt rädda för dig ...   :) :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Vill bo på landet!
« Svar #155 skrivet: 19 aug-17 kl 14:56 »
Trollmor!

Det gläder mig/värmer hjärtat att du är så tålmodig med ditt engagemang i marsvinstråden.
Tack!

"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #156 skrivet: 19 aug-17 kl 17:41 »
Trollmor!

Det gläder mig/värmer hjärtat att du är så tålmodig med ditt engagemang i marsvinstråden.
Tack!
Roligt att någon gillar det jag skriver!  För mig är det kära barndomsminnen!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #157 skrivet: 23 aug-17 kl 18:49 »
Jag är också glad att du är här Trollmor. Du har hjälp mig så mycket. Jag och min storebror älskar marsvin och funderar på att para två, vi vet alla risker och ansvaret. Vi har kollat och min granne skulle vilja ha två om hon fick och om det finns fler behåller vi dom. Inget är bestämt men vill ha lite tips.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #158 skrivet: 24 aug-17 kl 02:37 »
Tack för uppskattningen!   :)  Men inte har jag hjälpt särskilt mycket.  Bara pratat lite med en som gillar samma sorts djur som jag själv!   :-* :D

  Tips om ungar?  Träna ordentligt med dem ni redan har först!  Försök lära er marsvinens "språk", så att ni kan tolka vad de "säger" när de ska föda m m.  Såååå mycket som kan gå galet på olika sätt.  Hur skulle det t ex kännas för er om marsvinshonan inte klarar förlossningen?

  Jag vet inte hur gammal en marsvinshona bör vara när hon får sina första ungar, men det skulle kunna vara så att ni inte hinner lära er tillräckligt om djurslaget innan riskerna blir stora för just de individer ni nu har.

  Hur mycket kan ni räkna med era föräldrar om det skulle toka till sig med dräktighet eller ungar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #159 skrivet: 25 aug-17 kl 07:53 »
Vad vi har läst ska dom inte vara över sju månader eller under fem månader första gången. När jag kommer med maten låter dom typ som fåglar och den vita springer fram och tillbaks i buren.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 4 användare (1 dolda)
Assa, xaelanar, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser