Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya skaft till mindre handverktyg  (läst 2998 gånger)

roan

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Nya skaft till mindre handverktyg
« skrivet: 16 maj-17 kl 11:13 »
Hej,

En mångbottnad fråga. Har en stor mängd äldre verktyg i en verkstad vid ett soldattorp. Flera med spruckna skaft. Även nya verktyg med osköna och svårarbetade skaft. Därför tacksam för tips, länk till information med instruktioner etc, för hur man bäst fäster mindre verktyg i nya egentillverkade skaft. Lämpligt med samma princip som vid knivtillverkning? Helst vill jag undvika modernt tvåkomponentlim.

Det gäller allt från äldre stämjärn, skölpar och sadelmakarverktyg. I dessa verktyg är ju verktyget ofta "fast". Men är också intresserad av att tillverka egna sylskaft, helst med möjligheten att kunna byta sylämne när det är uttjänt (skärande syl). Sylen ska alltså sitta fast nog för att fylla funktionen (arbete i tjockt läder) men gärna samtidigt vara utbytbar.

Är det någon som har erfarenhet av egentillverkning av skaft till mindre verktyg? Tacksam för alla tips som sagt!

andtol

  • Gäst
SV: Nya skaft till mindre handverktyg
« Svar #1 skrivet: 16 maj-17 kl 11:32 »
Jag fyller på med några frågor.

Vilken träslag använder man?
När ska man fälla trädet och hur torkar man?

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Nya skaft till mindre handverktyg
« Svar #2 skrivet: 16 maj-17 kl 11:57 »
jag använder träslaget ask, har skaftat ett antal redskap med det och är väldigt nöjd
jag har ett par ställen med ask som jag skördar kanske med 5 års mellanrum som får ligga och torka några år.

roan

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Nya skaft till mindre handverktyg
« Svar #3 skrivet: 16 maj-17 kl 15:13 »
Ja ask är lämpligt, som du skriver viktigt med torrt virke vid handtag och skaft. Päron och andra fruktträd lär också bli fint.

Skruvfäste är ett alternativ, exempel här: http://viking.se/sylskaft-med-skruvfaste-1
tänker att det borde finnas en annan lösning för att klämma åt verktyget.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Nya skaft till mindre handverktyg
« Svar #4 skrivet: 16 maj-17 kl 15:52 »
En del mindre verktyg, jag tänker här främst på en gravstickel för gravyr av metall jag köpte för några år sen, har en tunn och sylformad tånge som man kan värma och pressa in i ett trähandtag utan att borra först.
Är det större tånge som ska in kan man först borra med ett borr mindre än ämnet som ska värmas. Då blir det lättare och enklare att få monteringen rak.

Glöm bara inte att kyla ståldelen. En gravstickel är formad mer eller mindre som ett litet stämjärn. Jag stoppade ner spetsen i en potatis och värmde tången med en gasbrännare för kräm brylé. Det tog några värmningar innan det var klart.

Jag har gjort likadant med stora stämjärn men nu värmer jag dem i ässjan i smedjan och de är så stora att jag inte längre kyler eggen utan det räcker att ha koll på värmen. Men så är de uppåt 45 cm långa också :)
Här funkar det inte utan att förborra. Det blir inte alls varken rakt eller bra när jag bränner direkt.

Jag väljer träslag efter egenskaper: Lätt och hållbart - ask. Tungt för att ge tyngd i verktyget - björk eller ek. Fruktträ för mönster och färg, svartek för att det är snyggt. Mässing, horn och läder som dekorationer. Men så är det ju nackdelar med ett träslag jämfört med ett annat och så ska man ha dem tillgängliga (torra).
Det är alltid bra att plocka på sig pinnar när tillfälle ges om ett äppelträd sågas ner eller så.

Jag hade nog fällt trädet på vintern när fukthalten är låg och torkat luftigt men svalt utomhus under plåtar i ett par tre år om jag fick välja själv. Men ofta blir det när som helst när någon erbjuder ett gammalt päronträd och sen in med bitar under huset där det är tak och luftigt.
Skaft till smidesverktyg (det går åt då och då) förvaras lämpligen på plåten över ässjan så de är riktigt torra när de behövs.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

roan

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Nya skaft till mindre handverktyg
« Svar #5 skrivet: 16 maj-17 kl 15:57 »
Tack Svart för utförligt och trevligt svar! Vad kallar man den metallbit som håller ämnet på plats? Se bild: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Burin01.jpg#/media/File:Burin01.jpg

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Nya skaft till mindre handverktyg
« Svar #6 skrivet: 16 maj-17 kl 17:37 »
Bok är väl ett bra träslag vet att det har används i gamla trähyvlar liksom stämjärn .

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Nya skaft till mindre handverktyg
« Svar #7 skrivet: 17 maj-17 kl 06:21 »
Masur är inte fel i skaft till tex stämjärn då det inte har en likriktad fiberriktning. Spricker inte så lätt.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Nya skaft till mindre handverktyg
« Svar #8 skrivet: 17 maj-17 kl 08:43 »
Metalldelen som är instucken i trähandtaget kallas tånge.
Metallringen som hindrar handtaget från att spricka kallas holk, tycker jag i alla fall. Eller metallring :)

Det är ju för övrigt en gravstickel på bilden. Att handtaget inte är runt gör att det inte rullar av bänken när man lägger ifrån sig och att det påverkar väl greppmöjligheterna också. Jag skulle ha min till mönster i mässing men det blev inte så bra som jag hade hoppats med en arbetsinsats motsvarande den jag behövde lägga för att knacka in mönster med hammare och mejsel. Så jag kom inte så långt :)

Jag bytte min köksgasbrännare mot en lite större som sitter skruvad uppe på en gasflaska. Ser ut som en sprayburk med snabel ungefär och fanns för typ 179 kr i byggaffären. Vill den inte räcka till för att värma kan man lägga något under arbetsstycket som reflekterar värmen. En bit grillkol eller brikett till exempel. Sitter arbetsstycket i ett skruvstäd kan man isolera med träbitar mellan käftarna och arbetsstycket så inte käftarna leder bort värmen.
Jag provar allt för att slippa köpa en riktig gasbrännare med stora tuber....  :-[
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

butt

  • Gäst
SV: Nya skaft till mindre handverktyg
« Svar #9 skrivet: 17 maj-17 kl 11:05 »
Tånge och holk låter bättre en tunga och hylsa. Det var en här med en kratta som hade en sån tånge, och ändå var holken skruvad i träskaftet! Naturligtvis till ingen som helst nytta såvida inte skruven gick rakt igenom tånge, vilket sällan är fallet. Det är tånge som ska kila fast skaftet i holken/hylsan förutsatt att man vet hur man får dessa på plats

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Nya skaft till mindre handverktyg
« Svar #10 skrivet: 19 maj-17 kl 08:45 »
Holken kanske håller emot lite så inte skaftet spricker när man tar i, tänker om användaren trycker en kratta neråt och drar samtidigt? Jag vet inte om det är värt besväret dock om det var jag som skulle tillverka den i smedjan men det är det kanske.

En smidd holk med genomgående hål genom holk, skaft och tånge med en nit genom och snygga handknackade skallar på båda sidor... Mmm! :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
SV: Nya skaft till mindre handverktyg
« Svar #11 skrivet: 19 maj-17 kl 09:11 »
Ojojoj! Form och funktion i perfekt balans. Såna där nitar är vansinnigt tjusigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser